Gemeenten hebben steeds minder geld beschikbaar voor de informatievoorziening aan toeristen en promotie van hun gebied als toeristische trekpleister. Dat blijkt uit de benchmark toeristisch beleid 2011 van de Kamer van Koophandel. Door de bezuinigingen worden budgetten teruggeschroefd. De toeristenbelasting wordt wel elk jaar verhoogd, maar steeds meer gemeenten gebruiken deze opbrengsten voor de algemene kas. De Kamer van Koophandel pleit ervoor de toeristenbelasting te gebruiken voor de uitvoering van toeristisch recreatief beleid. Als het geld naar de algemene middelen gaat, is het beter de toeristenbelasting af te schaffen.
Steeds minder voor toerisme
De vrijetijdsindustrie genereert landelijk direct en indirect rond de 53 miljard omzet. Elke vier jaar meet de Kamer van Koophandel aan de hand van een vragenlijst wat gemeenten doen en besteden aan Toerisme & Recreatie (T&R). Sinds de laatste meeting in 2007/2008 is er veel veranderd. De benchmark laat zien dat gemeentelijke overheden korten in de Toerisme & Recreatie (T&R) budgetten. Budgetten die ze beschikbaar stellen voor de informatievoorzieningen aan toeristen, toeristisch onderzoek en collectieve marketing (al dan niet via uitvoerende organisaties zoals de regionale VVV’s). De toeristenbelasting wordt wel verhoogd, maar de groep gemeenten die de toeristenbelasting laat toevloeien aan de algemene middelen is tussen 2008 en 2011 flink gegroeid (van 31% naar 44%).
Prominentere rol bedrijfsleven
De bezuinigingen bij gemeenten lijken (vooralsnog) niet ten koste te gaan van de ambtelijke capaciteit voor het beleidsveld T&R. Bij het merendeel van de gemeenten blijft deze ten opzichte van 2010 gelijk of groeit zelfs licht. Tevens vindt in bijna driekwart van de gemeenten structureel overleg plaats met het toeristisch bedrijfsleven (in lokaal of regionaal verband). Ook de Kamer van Koophandel werkt samen met de belangenorganisaties hard aan samenwerking. Zo ontstaan in verschillende gebieden al regionale samenwerkingverbanden, waarin de rol van het bedrijfsleven steeds prominenter wordt. De KvK vindt dat de vrijetijdsindustrie ook zelf substantieel meer moet bijdragen aan onder andere de collectieve informatievoorziening voor toeristen in de verschillende regio’s en aan de marketing voor het werven van doelgroepen. Ook de innovaties en investeringen in de sector moeten geïntensiveerd worden.
Gebruik opbrengst toeristenbelasting voor toerisme
De Kamer van Koophandel vraagt gemeenten de toeristenbelasting structureel te gebruiken voor de uitvoering het T&R-beleid. Meer ambtelijke capaciteit is goed, maar heeft weinig effect als er tegelijkertijd minder budget beschikbaar is en de toeristenbelasting steeds vaker terugvloeit naar de algemene middelen. Voor serieus T&R-beleid is geld nodig. Zonder voldoende financiële middelen hinkt de T&R sector op één been. Anders is het beter te stoppen met het T&R beleid, de toeristenbelasting in zijn geheel af te schaffen en informatievoorziening voor toeristen en wervingscampagnes aan het bedrijfsleven over te laten.
Het volledige rapport is te downloaden via www.kvk.nl/toeristischbeleid