Studentenwedstrijd voor creatieve bezoekersstrategie Rijksmuseum

Na een verbouwing van meer dan tien jaar heropent het Rijksmuseum in 2013 haar deuren met de ambitie om structureel 1,5 miljoen bezoekers per jaar te trekken. Om meer binding te krijgen met haar doelgroepen en deze bezoekers blijvend bij het museum te betrekken, ontwikkelt het Rijksmuseum een nieuwe bezoekersstrategie. Via een samenwerking met Roland Berger Strategy Consultants roept het museum creatieve topstudenten op om mee te denken.

Republiekzaal (foto: Johan van Wansem)

Het internationale strategisch adviesbureau start morgen dit vernieuwende project waarin als eerste stap studenten worden opgeroepen om, via het crowdsourcing platform Battle of Concepts, innovatieve concepten aan te dragen voor het aantrekken van meer bezoekers. Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum: “We willen dat iedere Nederlander straks trots op ons museum is.”

Rijksmuseum = mijn museum
Met de ambitie om na heropening structureel minimaal 1,5 miljoen bezoekers per jaar te genereren, stelt het Rijksmuseum zichzelf de uitdaging om aanzienlijk meer bezoekers te trekken dan voor de verbouwing. “Door de lange verbouwing en de beperkte mogelijkheden voor tentoonstellingen zijn we minder zichtbaar geworden voor met name het Nederlandse publiek. De heropening is voor ons een uitgelezen kans om dit te veranderen en het museum te herpositioneren. Het ambitieniveau is hoog, maar zeker niet irreëel. Door samen te werken met een partij als Roland Berger, denken we een belangrijke slag te kunnen slaan. Bovendien is de aanpak waarbij studenten actief worden betrokken in lijn met de historie van ons museum. Het Rijksmuseum is immers altijd een inspiratiebron voor (kunst)studenten geweest.” aldus Pijbes.

Battle of Concepts
René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland: “Wij zien het als een eer en een prachtige uitdaging om het Rijksmuseum te adviseren hoe zij meer bezoekers blijvend bij het museum kan betrekken en na heropening actiever haar positie bij haar doelgroepen kan claimen.” Om tot een implementeerbaar advies te komen, start Roland Berger vandaag met een innovatieve drieluik. Als eerste worden studenten via het platform Battle of Concepts opgeroepen om een innovatief concept te bedenken over hoe het Rijksmuseum blijvend een brede bezoekersgroep aan het museum kan binden. De winnende concepten worden vervolgens tijdens een Business Course met studenten per doelgroep verder uitgewerkt. Als derde en laatste stap zal Roland Berger alle verzamelde input samenvoegen en verdiepen om tot een integraal advies te komen. Alexander Belderok, tevens partner bij Roland Berger in Nederland: “Onze aanpak is een vernieuwende manier van ideeën genereren binnen de strategie consultancy. Dat we het toepassen in de door velen als conservatief geziene museumsector, maakt dit project extra spannend. Het geeft een uitdagende twist waarvan wij verwachten dat die tot verrassende resultaten kan leiden.”

Kijk voor deelname aan het project op www.battleofconcepts.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *