Recreatief aanbod verbetert exploitatie zwembaden

In deze tijden van bezuinigingen is een te verwachten reflex dat de “dure zwembaden” dan maar gesloten moeten worden. Doodzonde! Iedereen weet, dat een eenmaal gesloten zwembad nooit meer zal opengaan. Wat zou je dan moeten doen om de zwembaden open te kunnen houden?

Verwaarloosd
Volgens Ronald ter Hoeven van het NPZ (Nationaal Platform Zwembaden) ligt de schuld ook bij de zwembaden zelf. Sommigen zijn al jaren verwaarloosd en nauwelijks vernieuwd. De vraag is dan hoe verwaarloosd zwembaden zijn en of je met beperkte middelen zo’n zwembad zou kunnen upgraden.

Renovatie
Uiteraard moet een zwembad technisch en bouwkundig op orde zijn. Lang niet altijd hoeft dat totale renovatie te betekenen, al lijkt het daar misschien in eerste instantie op. Om meer publiek te trekken is er veel meer nodig dan een technische renovatie. En meer bezoekers, die vaker willen komen, langer willen blijven en meer willen besteden, zijn een voorwaarde om de exploitatie van een zwembad te verbeteren. Het streven zou dan eigenlijk moeten zijn om dagrecreatie te creëren rondom een basisvoorziening die het zwembad zou moeten zijn. Zwembaden  zouden een veel sterkere recreatieve functie moeten hebben, die al met niet al te grote investering zou kunnen  worden gerealiseerd.

Recreatiesector
Het is voor gemeentelijke zwembaden interessant om een eens te kijken naar de commerciële recreatiebranche; als je investeert in de juiste voorzieningen, dan trek je meer bezoekers (of zullen we ze gasten noemen?), die vaker willen komen, langer willen blijven en meer willen besteden. Als het maar aantrekkelijk genoeg is, in relatie tot de toegangsprijs.

 

Enkele voorbeelden van succesvolle investeringen:

Spray Park

Waterspeelplaats
Een interactieve waterspeelplaats (Spray Park) in plaats van een buiten bassin levert een aanzienlijke besparing op bij de waterbehandeling en aangezien er bij een Spray Park geen verdrinkingsgevaar is door het ontbreken van enige waterdiepte, is er ter plaatse geen toezicht nodig. Daardoor kan personeel anders worden ingezet. In combinatie met een buitenbassin trekt dit vooral gezinnen met jonge kinderen. Met een goede horeca voorziening erbij zal het aantal bezoekers hierdoor toe nemen. Met een zwembadoverkapping er boven heb je ook ’s winters een aantrekkelijke attractie.

Familie droger
Een Haystack Dryer, een droger, waar je met meerdere personen in kunt plaatsnemen. Niemand hoeft meer met een natte zwembroek naar huis. Dit levert directe inkomsten op. Het apparaat is simpel te plaatsen. Het kan werken op muntinworp, creditcard of iedere andere betaalwijze die past bij het systeem van het zwembad. In 3,5 minuten komt iedereen aangenaam gedroogd uit de Haystack Dryer. Er zijn voorbeelden bekend, waarbij binnen een half jaar de investering was terugverdiend, maar in het slechtste geval heb wordt binnen 1 à 2 jaar return on investment bereikt.

waterklimmuur

Waterklimmuur
WaterClimbing is een uiterst spectaculaire bezigheid, die ontleend is aan free style klimmen op rotsen boven zee bij Thailand. Het toestel, de WaterClimbing, heeft een prachtig ontwerp, met een boog hangend boven een bassin en voorzien van klimgrepen, en een hoge moeilijkheidsgraad, waardoor het een uitdaging is voor diverse leeftijdsgroepen. Door de plaatsing van een WaterClimbing wordt een nieuwe doelgroep aangesproken, die op zoek is naar spanning, competitie en uitdaging. Rondom een WaterClimbing laten zich allerlei activiteiten organiseren, die publiek trekken, waarmee inkomsten worden gegenereerd.

 

Door: Paul van den Berg, Watergames and More

Meer informatie en inspiratie: www.watergamesandmore.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *