De Rabobank is gematigd optimistisch over de recreatiesector in de sectorupdate van maart. De verblijfsrecreatie is het komend jaar relatief stabiel. In de wellness-, fitness- en golfbranche is het aanbod sneller toegenomen dan de vraag, waardoor er sprake is van een verdringingsmarkt.
Samenwerking
De Rabobank kijkt over de grenzen van de branche en benoemt vooral kansen die ondernemers zelf kunnen creëren door beter samen te werken; ook met natuurorganisaties, die momenteel in een lastige financiële situatie terecht komen.
Een keuze uit de ‘kansen’:
- Recreatie en natuur zijn nauw verbonden aan elkaar. Allianties met natuur, waarbij recreatie de natuur versterkt, bieden oplossingen in kwetsbare gebieden.
- Het totaalconcept van het vrijetijdsaanbod bepaalt in sterke mate het succes van de individuele onderneming. Een uniek aanbod met goede profilering levert ondernemingen in de vrijetijdsindustrie extra bezoekers en meer omzet op. Dit vraagt om een samenhangend overheidsbeleid voor de vrijetijdssector en een goede samenwerking tussen de verschillende branches.
Horeca herstelt voorzichtig
Na enkele zware jaren ziet de Rabobank voor de horecasector licht aan het einde van de tunnel.
Uit het sectorrapport: “Nadat ook het jaar 2010 met een omzetdaling is afgesloten (-0,9%), kan de horeca in 2011 eindelijk weer een jaar van omzetgroei tegemoet zien. Naar verwachting kan de omzet dit jaar omhoog met ruim 2%. De lichte economische groei biedt een steuntje in de rug. Daarbij komt het herstel vooral uit de zakelijke markt, want consumenten blijven voorzichtig in hun uitgaven. Van een krachtig herstel is dan ook geen sprake. De hogere omzet is bovendien maar voor een beperkt deel te danken aan meer verkopen en gaat vooral komen uit het doorberekenen van gestegen inkoopkosten (inflatie). Voor de langere termijn heeft de sector volop toekomstperspectief en groeimogelijkheden.”
Gunstige vooruitzichten vakantiecentra
Na twee relatief goede jaren (2009 en 2010) is de stemming in de verblijfsrecreatie relatief goed. Waar andere sectoren en branches de afgelopen jaren grote hinder hadden van de economische crisis, profiteerde de recreatiesector juist. Voor 2011 is de branche optimistisch en wordt een stijgende omzet verwacht. De onrust in het Midden-Oosten kan er voor zorgen dat er opnieuw veel consumenten de vakantie in eigen land doorbrengen. Toch zijn er volop onzekerheden. Zo blijft de branche sterk afhankelijk van het weer. Bovendien blijft de consument voorzichtig in zijn uitgaven en dat zal ook komend jaar te merken zijn in de bestedingen op de parken (in bijvoorbeeld horeca en winkel).
Jachthavens stabiel
De watersport is een relatief stabiele branche binnen de recreatie. Dat betekent ook voor 2011 een min of meer gelijkblijvende omzet. Bij de meeste bedrijven ligt de bezettingsgraad op een hoog niveau en de vaste ligplaatshouders zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de omzet. Het relatief mooie zomerweer pakte in 2010 gunstig uit voor de jachthavens. Toch gaat de crisis aan deze branche niet helemaal voorbij, want ook de bezoekers van jachthavens kijken kritischer naar hun uitgaven.
Verdringingsmarkten in sport en gezondheid
Fitnesscentra hebben te maken met moeilijke marktomstandigheden. Weliswaar is de sport onverminderd populair in Nederland, maar de afgelopen jaren is het fitnessaanbod sterk toegenomen. Zo hebben bestaande bedrijven flink uitgebreid, openden ketens in een rap tempo nieuwe vestigingen en zijn er doelgroepenbedrijven ontstaan zoals lowbudget- en ladiescentra. Bovendien was er sprake van branchevervaging door een toenemend aanbod van fitness in bijvoorbeeld hotels.
Zowel 2009 als 2010 waren geen topjaren voor wellnesscentra. Want terwijl enerzijds de animo voor wellness groeit, staan de gemiddelde bestedingen in de centra onder druk. De economische crisis heeft consumenten bewuster gemaakt van hun uitgaven. Een bezoek aan een wellnesscentrum is voor veel mensen een luxe-uitgave en tijdens een recessie wordt vooral op luxe bezuinigd. Gezien de hoge investeringen die de wellnesscentra moeten doen, gecombineerd met de felle prijsconcurrentie maken de perspectieven relatief ongunstig.
De economische crisis is ook aan de snelgroeiende golfbranche niet voorbij gegaan. Vooral op de zakelijke markt (clinics, bedrijfslidmaatschappen en sponsoring) daalde de omzet. Maar nu de economie weer groeit, trekken ook de zakelijke bestedingen naar verwachting weer aan en kan de branche in 2011 een omzetgroei verwachten. Wel blijven de particuliere spelers terughoudend in hun uitgaven. Het lange-termijnperspectief voor de golfbranche is nog steeds relatief gunstig door de groei van het aantal golfers in Nederland.
Bekijk de complete rapporten per deelbranche op www.rabobank.nl