Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw duurder geworden. Een regulier entreekaartje voor één van de zeven grootste Nederlandse pretparken werd gemiddeld 2,7% duurder. Dat is flink meer dan de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Dat blijkt uit onderzoek door het ING Economisch Bureau.
Twee op de drie pretparkbezoekers (68%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder 57.200 respondenten per dag. Een gezin met kinderen spendeert in totaal gemiddeld ruim 100 euro aan een pretpark-uitstapje.
Entreeprijzen stijgen harder dan inflatie
Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw in prijs gestegen. Inmiddels kost een entreeticket voor één van de zeven grote parken aan het loket gemiddeld ruim 32 euro. Dat is bijna een euro meer dan vorig jaar. Deze prijsstijging van 2,7% is flink hoger dan de inflatie. Die ligt momenteel rond de 0,0%. Eén van de verklaringen voor de bovengemiddelde prijsstijging van pretparken is dat ze doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie ervaring te bezorgen. Deze investeringen willen zij natuurlijk op de één of andere manier terugverdienen. Zo verhoogde Walibi Holland de reguliere entreeprijs van 32,50 naar 35,50, maar konden bezoekers hiervoor wel de dit jaar nieuw geopende achtbaan ‘Lost Gravity’ trotseren.
Besparen door online te bestellen
Pretparkliefhebbers kunnen bij de meeste pretparken goedkoper uit zijn door online te bestellen. Bezoekers van de Efteling zijn online 10% goedkoper uit. Bij een bezoek aan Walibi Holland loont online bestellen nog meer: de entreeprijs valt dan ruim 20% lager uit. Bezoekers aan attractiepark Slagharen kunnen pas echt hun slag slaan als ze online hun ticket kopen: zij besparen maar liefst 30%. Hierbij dienen ze hun kaarten wel minimaal een week vooruit te bestellen. Het scheelt bezoekers niet alleen geld wanneer ze het entreebewijs op internet bestellen, maar ook tijd: ze hoeven immers minder lang of helemaal niet in de rij te staan bij de ingang. Ook voor de pretparken is het plezierig: zij hebben eerder hun geld binnen en kunnen een betere inschatting maken van verwachte bezoekersaantallen en hier bijvoorbeeld hun personeelsplanning op aanpassen.
Meerderheid maakt gebruik van kortingsacties
Pretparkbezoekers kunnen de entreeprijs verder drukken door op jacht te gaan naar één van de vele kortingsacties. Twee op de drie bezoekers (68%) maakt meestal of zelfs altijd gebruik van dit soort acties. Een kwart heeft nog nooit korting gekregen op het entreekaartje. Vrouwen weten de korting duidelijk beter te vinden dan mannen. Net als bij online bestellen hebben pretparken ook voordeel van de kortingsacties: deze zijn voor hen immers een marketinginstrument.
Dagje pretpark kost gezin ruim 100 euro per persoon
Met de entree is het kostenplaatje vanzelfsprekend nog niet compleet. Hier komen nog allerlei zaken bij, zoals eten en drinken, souvenirs, vervoerskosten en soms parkeerkosten. Voor een gezin met kinderen, de voornaamste doelgroep van pretparken, kost een bezoek in totaal ruim 100 euro, zo blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquete 2016. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat niet iedereen blij wordt van achtbanen en sprookjeskastelen, of de kosten simpelweg te hoog vindt: 38% van de gezinnen gaat nooit naar een pretpark.
Aantal bezoekers stabiel
Ondanks de prijsstijgingen is het aantal bezoekers in de meeste parken de laatste jaren vrij stabiel gebleven. Bezoekersaantallen in de Efteling zijn zelfs toegenomen. Jaarlijks reizen bijna 4,7 miljoen mensen af naar Kaatsheuvel. Het lijkt erop dat bezoekers zich niet laten weerhouden door de hogere prijzen. De vele kortingsmogelijkheden spelen hier vermoedelijk ook een rol.
Met dank aan: Senne Jansen, onderzoeker bij het ING economisch bureau
Red.: In internationaal perspectief
In het onderzoek wordt geen aandacht besteed aan de hoogte van de prijzen in internationaal perspectief. We hebben daarom enkele prijzen van parken over de grens op een rijtje gezet (prijs per volwassene, in de zomer, bij online aankoop).
- Disneyland Paris (Frankrijk): € 69,00 (*tijdelijk toegang tot 2 parken + korting op bepaalde data.)
- Plopsa De Panne (België): € 34,00
- Bobbejaanland (België): € 35,00
- Europa Park (Duitsland): € 44,50
- Phantasialand (Duitsland): € 45,00
- (Efteling: € 34,50)
We zien bij deze grote parken ook steeds meer vormen van Dynamic Pricing, waarbij de aankomstdatum van invloed is op de prijs.
Bewaren
Bewaren