Oproep tot meer samenwerking tussen dagattracties

Tijdens de uitreiking van ‘Het Leukste Dagje Uit’ van de ANWB, hield Caroline Maessen, directrice van Toverland, een inspirerend betoog om toch vooral meer samen te werken: “De gast die vandaag De Efteling bezoekt, en het naar zijn zin heeft gehad, blijft de attractieparken trouw; hallo Walibi. Zo heeft de goede ervaring bij de één, effect op het bezoek aan andere attracties.”

Bekijk hier onder de speech van Caroline Maessen (7 minuten):

Carin van Berkel licht de  ANWB strategie toe
Carin van Berkel (r) licht de ANWB strategie toe

Rol van de ANWB
De ANWB ziet voor zichzelf een rol  weggelegd als centrale plek om attracties te promoten en kennis te verzamelen over de dagrecreant. Carin van Berkel van de ANWB: “We zijn volop bezig met de ontwikkeling van de website LandvanANWB.nl. Afgelopen jaar kwamen er 2 miljoen bezoekers op deze website terecht om een uitje te boeken. Daarnaast werden er ook nog 50.000 apps gedownload.”
Als de ANWB een project oppakt, dan gebeurt dat ook gedegen. Het bezoek van de website wordt goed geanalyseerd, zodat de marketeers kunnen leren van het zoek- en boekgedrag. Van Berkel: “Wij zien dat de leden van de ANWB vooral op zoek zijn naar bijzondere uitjes en geluksmomenten. …en natuurlijk, we blijven Nederlanders: korting.”

Om de cijfers van de ANWB in verhouding te zetten. Een van de grootste websites op het gebied van ‘uitstapjes’; www.dagjeweg.nl trok in 2012 6 miljoen bezoekers. De ANWB heeft dus nog een wereld te winnen.

De ANWB deelde ook haar verwachtingen over de markt voor dagrecreatie in 2013. Ondanks de financiële crisis verwacht  54% van de ANWB leden net zo vaak op pad te gaan als vorig jaar. 33% van de ondervraagden trekt er zelfs vaker op uit. Wel is de hoogte van het bedrag dat men wil uitgeven iets lager dan in 2012.

Kennis voor recreatiebedrijven
De genomineerde attracties van Het Land van de ANWB ontvangen van de ANWB een rapport met daarin een benchmark van de waardering op diverse facetten (tussen haakjes = wegeingsfactor): Prijs/kwaliteitverhouding (28%), Sfeer (23%), Personeel (19%), Aanbod (18%) en Faciliteiten (12%). Voor Caroline Maessen was dit rapport afgelopen jaar een handleiding om het bedrijf te verbeteren.

Meer informatie:
Gaia Zoo wint ANWB prijs ‘Het Leukste Dagje Uit’
www.toverland.nl
www.landvananwb.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *