Musea kunnen hun meerwaarde beter presenteren

Het museum van de toekomst is een museum dat zich bewust is van de ambities en belangen van stakeholders, zoals bedrijven, maar ook zorginstellingen voor activiteiten rond doelgroepen uit die sector. Musea moeten belanghebbenden steeds weer overtuigen van hun meerwaarde. Dat is een van de conclusies uit het rapport ‘Musea voor Mensen’ dat onlangs werd gepresenteerd tijdens het Museumcongres.

rijksmuseum
Rijksmuseum Amsterdam

Samenwerking
Musea vormen een belangrijke trekker voor het groeiend internationaal toerisme. Musea hebben voor de plek waar ze staan een samenbindende betekenis. Ze dragen bij aan imago en identiteit van een stad en brengen geld in het laatje van de (plaatselijke) economie. Met hun talrijke verbindingen met het bedrijfsleven, zoals het Rijksmuseum met Philips en het Mauritshuis met Shell, maar vaak ook tussen stads- en streekmusea en het lokale bedrijfsleven, hebben ze betekenis voor de economie als aanjager van innovatie en creativiteit. Musea bevinden zich met dit alles in potentie in een groeimarkt, waar echter veel concurrentie is met andere partijen– ook commerciële.

Samenwerking – zowel inhoudelijk als organisatorisch – kan musea helpen hun slagkracht te vergroten”. De commissie Putters, die het rapport schreef, adviseert musea te kiezen voor een helder eigen profiel met een herkenbare collectie. Putters: “Wees helder in wat voor soort museum je wilt zijn, draag dat uit, spits je collectie hierop toe en kies daar partners op uit.

Niet alléén vanuit consumentenperspectief
Overwegend vanuit een consumentenperspectief kijken naar musea is niet verstandig en leidt tot verschraling van kwaliteit. Musea moeten worden beoordeeld op hun variëteit en maatschappelijke meerwaarde. “Voer het gesprek achter de omzet en bezoekcijfers. Ontwikkel een beoordelings- en verantwoordingssystematiek die recht doet aan de variëteit en de maatschappelijke waarde van musea, zoals hun bijdragen aan onderwijs, toerisme of de creatieve industrie. Maak wanneer subsidies worden stopgezet een maatschappelijke kosten- baten analyse”

Meer informatie: www.museumvereniging.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *