Lofzang op de Nederlandse attractie-industrie

Adrian Lennox van het internationale attractiemagazine InterPark noemt de Nederlandse attractiesector: “Een leidende factor in de wereld, met toonaangevende bedrijven in zowel de attractie- als de toeleverende sector.” 

Nationaal Militair Museum Soesterberg; een recent succesverhaal
Nationaal Militair Museum Soesterberg; een recent succesverhaal

Onder de kop ‘Going Dutch’ wordt het verhaal verteld van een land dat nogal eens onderschat wordt; doordat het klein van omvang is en haar imago ontleent aan molens en tulpen. Lennox noemt de recent geopende musea en attracties als de nieuwe iconen voor de toekomst.

In het artikel komen verschillende Nederlandse managers aan het woord, die interessante uitspraken doen w.o. …

Fons Jurgens, directeur van de Efteling: “Wij hebben een goede start van het jaar gemaakt en presteren boven verwachting. Dit komt o.a. door het gunstige weer, meer bezoekers uit België e Duitsland, meer seizoenskaarten en ook de zakelijke markt presteert prima.” Ook constateert dat de attractiemarkt steeds meer internationaliseert. “Steeds meer Nederlanders gaan voor een ‘dagje uit’ de grens over, maar dat gebeurt ook andersom.”

Jan-Maarten de Raad, directeur van Jora Vision: “Als leverancier aas de attractiesector is Nederland een aantrekkelijke uitvalsbasis. We beschikken dankzij luchthaven Schiphol over een prima internationaal vliegnetwerk en Nederland is zeer internationaal georiënteerd.”

Peter Teunisz van attractiebouwer KMG plaatst nog een kanttekening: “Kermissen hebben het wel zwaar. Dat is mede te danken aan de beperkende regelgeving en lage marges, waardoor er minder geld overblijft voor innovatieve investeringen.”

Frank Kalff van Cruden, die racesimulatoren bouwt voor het topsegment: “We zien volop kansen om de markt voor simulatoren in de recreatiesector verder uit te bouwen. Ons nieuwste product, de powerboat, is wat goedkoper dan eerdere producten, heeft vijf stoeltjes en een kortere ritduur. Daarmee wordt de roi van dit product aantrekkelijker voor recreatiebedrijven.” (red. Cruden levert ook simulatoren voor o.a. defensie en de auto-industrie.)

Jan Bos van Maxxtracks (bouwer kunstmatige skihellingen): “We profiteren in Nederland van de trend Staycation. Prijsbewuste liefhebbers kunnen dankzij onze kunstmatige skimogelijkheden ook in Nederland skiën.”

Ook het succes van Amsterdam is de auteur niet ontgaan, mede gedragen door de heropening van het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Over de investeringen in de attractiesector lijkt Lennox te kiezen voor een minderheidsstandpunt: “Attractieparken in heel Nederland blijven continu investeren in nieuwe rides en attracties.”

Lees het hele artikel op: www.interpark.co.uk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *