Keurmerk voor Amsterdamse rondvaart?

De rondvaartbranche in de Amsterdamse grachten hikt aan tegen een regulering door de gemeente. Die hebben n.a.v. een onderzoek voorgesteld om met een heel nieuw vergunningenstelsel te komen.  Na een kritische reactie vanuit de rondvaartondernemers op de plannen en het onderliggende onderzoek, stelt wethouder Gehrels nu voor om de branche zelf een keurmerk te laten opzetten.

soms een beetje druk...
soms een beetje druk…

Vergunningstelsel
Ramon van der Storm van de Vereniging Amsterdams Rondvaart is aangenaam verrast door de mededeling van de wethouder: “We hadden dit, als branche, al eerder aan haar voorgesteld, maar dat ze er nu ook werk van maakt is voor ons een positieve verassing. We hebben vandaag nog overleg met de wethouder en kijken daarna hoe we het verder  gaan aanpakken.” Van de Storm is het met de wethouder eens dat de huidige situatie niet ideaal is; “Er varen teveel bedrijven rond zonder vergunning.”

Te snel en slecht onderbouwd
Afgelopen weken hebben de rondvaartbedrijven gestreden tegen de nieuwe plannen, die volgens hen slecht onderbouwd waren. De door de gemeente voorgestelde veranderingen waren naar mening van de reders te rigoureus en betroffen teveel aspecten van het nautische gebruik tegelijk. In een persbericht lieten de ondernemers weten: “Door aan teveel knoppen tegelijk te willen draaien bestaat er een grote kans dat de gemeente haar doel voorbijschiet. Het verbeteren van de handhaving, sterk in zetten op nieuwe schone technologieën (die zich nog niet hebben bewezen), een heel ander beleid op pleziervaartuigen, een enorme druk op innovatie, meer vergunningen, verbod op rondvaartboten langer dan 20 meter, etc. Het is teveel ineens.” Met name het SEO rapport ‘Het roer moet om’, zorgde voor veel boosheid bij de reders: “De marktanalyse is niet op feiten maar evident op vooroordeel en roddelverhalen gebaseerd en bereikt een conclusie die voor dit soort markten niet gesteund wordt door de economische wetenschap.” Zie ook: Zienswijze van de reders op het voorstel rondvaartboten Amsterdam Inmiddels hebben de reders een eigen analyse laten maken door LaGroup, waarin de economische onderbouwing wel is meegenomen.

Groot economisch belang
Jaarlijks maken meer dan 3 miljoen mensen een rondvaart door Amsterdam. Het is daarmee, na de Efteling, de grootste attractie van Nederland. Er zijn ruim 1.000 mensen fulltime werkzaam in de rondvaartbranche. Daar komen nog de parttime betrekkingen bij, en bedrijven die voor hun broodwinning grotendeels afhankelijk zijn van de toeristische rederijen, zoals cateringbedrijven, evenementen & organisatiebureaus, en vele andere bedrijven.

Meer informatie: www.botenvanamsterdam.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *