Tijdens de toeristische bedrijven contactdag van Pleisureworld op camping de Julianahoeve in Renesse gaf Marlies Sobczak een presentatie over de (on)mogelijkheden van wellness in de verblijfsrecreatie. Kansen zijn er zeker; maar dan wel in combinatie met een concept dat past bij je bedrijf en de omgeving.
Wellness staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Juist die achterstand biedt ook kansen. We kunnen de wellness in Nederland nog grotendeels zelf vormgeven.
Verzadigde markt?
De ‘traditionele’ wellness heeft het moeilijk. De Rabobank bracht onlangs een rapport uit waarin bleek dat de enorme toename aan grote wellnessbedrijven zorgt voor een verzadiging in de markt. En ook de traditionele kuur- en wellnessbedrijven in de typische kuurlanden zijn op zoek naar nieuwe wegen om klanten te behouden.
Wellness kansen
Wellness die inspeelt op ‘tot rust komen’ of combinaties met zorg, zijn in opkomst. Daar liggen volgens Sobczak dan ook de beste kansen voor bedrijven in de verblijfsrecreatie. Sobczak: “We moeten af van een te enge definitie van wellness. Het is meer dan sauna en massage. Eigenlijk zijn alle activiteiten die bijdragen aan ontspanning voor lichaam en geest onder te brengen in een wellness concept.
Wellness in het dagelijks leven
Wellness is niet iets bijzonders, maar maakt onderdeel uit van ons dagelijks leven. Het gevoel en de ervaring van je prettig voelen is al wellness. Als we daar van uit gaan dan kom je tot een veel breder pallet aan opties om als wellness aan te bieden. De hele beleving maakt dan onderdeel uit van de wellness ervaring.
De kracht van de regio
Succesvolle wellness concepten zijn ingebed in de regio. Sobczak: “Ga dus niet proberen om zomaar succesvolle wellnessconcepten uit het buitenland te kopiëren. Een wellnessbedrijf in Griekse stijl in de Nederlandse polder klopt niet. Daarom moeten ondernemers op zoek gaan naar de specifieke kracht van hun regio. Een wellnessaanbod in Zeeland zal dan ook anders zijn dan in Limburg.”
Waarom wel wellness
- Het is een enorme groeimarkt die inspeelt op de trends van gezond leven en de behoefte aan ontsnappen aan het drukke dagelijkse leven.
- Specifiek voor de verblijfsrecreatie bied wellness een kans om het toeristisch seizoen te verlengen door wellness aanbod juist in de schouderseizoenen aan te bieden.
- Er kunnen nieuwe markten worden aangeboord. Zo zijn er op dit moment al de eerste succesvolle concepten met een zorgcomponent, waar ook zorgverzekeraars graag in willen investeren.
Waarom geen wellness
- Wellness is een product dat bij de ondernemer moet passen. Als je er zelf geen affiniteit mee hebt, dan is wellness gedoemd om te mislukken.
- Wellness is moeilijk rendabel te maken. Er is vaak een behoorlijke investering voor nodig die deels wordt terugverdiend op andere bedrijfsonderdelen.
- Voegt het iets toe aan mijn bedrijf, en vervult het een behoefte van mijn klant?
Over Marlies Sobczak
Marlies Sobczak is lid van de raad van advies van de Dutch Spa en Wellness Association en publiceerde onlangs het boek ‘Vitaliteit en Wellness’. Ondernemers die met wellness aan de slag willen vinden in dit boek veel handige achtergrondinformatie over de wellnessbranche en praktijkvoorbeelden van succesvolle wellnessconcepten. Een aantal hoofdstukken zijn zelfs helemaal gewijd aan combinaties van wellness met toerisme en de gastvrijheidssector.
Meer informatie: www.sobczak.nl