Hoe gaat het verder met Disneyland Parijs?

De herkapitalisatie van Disneyland Parijs was enkele weken geleden groot nieuws. Frans Leenaars, vice president marketing en sales (Benelux & Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk) van Disneyland Parijs geeft een nadere toelichting op de teruglopende bezoekcijfers, de reden van de herkapitalisatie en de prioriteiten voor de komende periode…

Er wordt nog volop gewerkt aan renovatie van het grootste hotel.
Er wordt nog volop gewerkt aan renovatie van het grootste hotel.

Hoe verklaren jullie de daling va het aantal bezoekers?
Leenaars: “Het jaar 2014 is een lastig jaar geweest voor Disneyland Parijs. De belangrijke Franse markt zat in een dip en het grootste hotel, goed voor 10% van de hotelcapaciteit werd gerenoveerd. In de topperiodes loopt de bezettingsgraad richting de 100% loopt, en dan is het niet mogelijk om de gasten elders onder te brengen. (Hotelbezetting over het totale boekjaar 2014 was 75,4%) Dat zijn wel de belangrijkste redenen voor de wat lagere bezoekcijfers. We hebben dit jaar ook besloten om een aantal zwaar gereduceerde aanbiedingen niet te herhalen. In deze periode is wel de besteding in het park flink gestegen, waardoor we qua omzet uiteindelijk weinig hebben ingeleverd.”

Bestedingen in het park nemen toe. (foto Disney Store)
Bestedingen in het park nemen toe. (foto in een van de Disney winkels)

Herkapitalisatie
Over de herkapitalisatie zijn in de media nogal wat verschillende interpretaties verschenen. (zie ook ons eerdere artikel over herkapitalisatie bij Disney) Leenaars wil graag nog eens uitleggen wat er in feite is gebeurd: “Afgelopen jaren is de schuld bij diverse banken flink opgelopen. De banken vroegen daardoor steeds meer informatie bij vervolginvesteringen. Bij de herkapitalisatie is deze schuld aan de banken overgenomen door het moederbedrijf van Disney in de VS. Technisch gezien heeft deze schuldverplaatsing twee jaar geleden al plaatsgevonden. Dat is vooral handig omdat zij onze markt goed kennen en snappen wat investeren in een attractiepark inhoudt.” De herkapitalisatie, waarbij ook geld wordt vrijgemaakt voor nieuwe investeringen, is onderdeel van het voorstel dat recent naar buiten werd gebracht. De schulden zijn vooral ontstaan door enkele grote investeringen. Leenaars benadrukt dat de royalties aan Disney slechts een beperkte bijdrage hebben geleverd aan het oplopen van de schuld: “Die zijn t.o.v. andere parken juist relatief laag.”

Frans Leenaars
Frans Leenaars

Investeren
Naast de herschikking van het vreemd vermogen is er na de herkapitalisatie ook ruimte voor nieuwe investeringen. Er worden geen mededelingen gedaan over de planning van nieuwe attracties, maar er wordt wel een breder kader geschetst hoe Disneyland Parijs naar haar toekomst kijkt. Het in stand houden van een magische beleving staat daarbij centraal. Dat betekent niet alleen nieuwe attracties en shows, maar ook investeren in onderhoud en renovatie.

disney kasteel
avondshow bij het kasteel

Attracties, shows en beleving
Attracties hebben bij Disney niet per definitie een hogere attractiewaarde dan de shows. In veel gevallen loopt de beleving ook in elkaar over. Zo staan het verhaal en de characters centraal, en die worden op meerdere manieren ingezet. Disney noemt zichzelf dan ook vooral een entertainment-bedrijf en zet ‘storytelling’ om naar verschillende entertainment-vormen. Da tis ook zeer herkenbaar in het park, want het is een feest van herkenning; zowel de Disney-figuren als de melodieën uit de films. Leenaars geeft wel aan hoe er wordt gezocht naar nieuwe uitbreidingsmogelijkheden: “Wij zoeken altijd naar nieuwe innovaties en willen onze gasten blijven verrassen….. in stijl met Walt Disney ‘As long as there is imagination left, Disneyland is never completed…..’ Je ziet ook dat we constant onze nieuwste films en bijbehorende characters tot leven brengen in het park. Neem de wijze waarop Frozen nu deel uitmaakt van ons aanbod en de huidige ‘meet & greet’ met Spiderman.”

Minder sexy; onderhoud
Ook dat hoort er de komende jaren onlosmakelijk bij. Een slecht onderhouden park doet immers afbreuk aan de beleving. Leenaars noemt dit ook nadrukkelijk bij de plannen voor de komende tijd: “We zullen de komende 3 jaar weer meer dan 500 miljoen Euro investeren in de guest experience, een combinatie van refurbishment van onze hotels, attracties en volledig nieuwe elementen.”

Overvallen door succes. He tpark is niet blij met de lange wachttijden, maar wel met het enorme succes van de film Frozen.
Overvallen door succes. Het park is niet blij met de lange wachttijden, maar wel met het enorme succes van de film Frozen.

Pretwerk blikt terug
Afgelopen periode werd er op enkele blogs kritisch gekeken naar de staat van het onderhoud van het park. Nu, aan de vooravond van de kerstperiode, ligt het park er weer magisch bij. De Europese en Franse concurrentie is in de loop der jaren behoorlijk toegenomen en dat zorgt er wel voor dat Disney niet mag verslappen. Dankzij de Disney-figuren blijft Disneyland Parijs de komende tijd haar natuurlijke voorsprong behouden op de vele concurrenten. Als we zien dat de nieuwe film ‘Frozen’ net weer een bezoekrecord heeft neergezet, dan ligt het in de lijn der verwachting dat het park daar ook van gaat profiteren. (dat gebeurt nu al, gezien de enorme belangstelling voor de fotomomenten met de Frozen-prinsessen.)

Meer informatie:
http://corporate.disneylandparis.com (corporate website)
www.disneylandparis.nl (consumentenwebsite)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *