Cultuur wordt steeds belangrijker voor bezoekers Amsterdam

Voor bezoekers aan Metropool Amsterdam wordt het culturele aanbod steeds belangrijker, zowel als reden om naar Amsterdam te komen als bij hun activiteiten. Bij de toeristische verblijfsbezoekers stijgt het museumbezoek van 73 procent in 2007 naar 85 procent in 2011. Ook de waardering voor het cultuuraanbod is toegenomen. Van de toeristische verblijfsbezoeker noemt 32 procent spontaan ‘cultuur’ als één van de meest positieve aspecten van de stad; dit was vier jaar geleden nog 22 procent. Dit zijn enkele resultaten uit het Bezoekersonderzoek Amsterdam 2011 dat door Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) onder meer dan 10.000 bezoekers in Metropool Amsterdam is gehouden.

Bij dit onderzoek werden alle soorten bezoekers geïnterviewd, zowel Nederlandse als buitenlandse, zowel toeristische als zakelijke en zowel dag- als verblijfsbezoekers.

Bezoekmotieven en activiteiten
De belangrijkste redenen voor bezoekers om naar Amsterdam te komen zijn cultuurhistorie (66%), musea (50%), reputatie (33%) en de gezellige, relaxte sfeer (33%). De belangrijkste activiteiten zijn ‘rondlopen in de stad’ (95%), museumbezoek (85%), ‘uit eten’ (70%), cafébezoek (65%), ‘architectuur uit de 17de en 18de eeuw bekijken’ (64%) en winkelen (53%).
Goed nieuws voor toeristische bedrijven in de omgeving van Amsterdam is dat het onderzoek aantoont dat steeds meer bezoekers de toeristische bezienswaardigheden in de regio ontdekken. Het bezoek vanuit Amsterdam aan één of meer attracties in de regio is sinds 2007 met 28 procent gestegen. Het meest populair zijn de Zuiderzeestadjes (34%), de Zaanse Schans (29%) en Haarlem (15%).

Toeristische bestedingen
De bestedingen van bezoekers hebben een nieuw record bereikt. Van de toeristische verblijfsbezoekers besteden de Amerikaanse en Britse toeristen het meest: respectievelijk € 181 en € 155 per persoon per dag. Britse bezoekers besteden het meest op het gebied van uitgaan; Nederlandse bezoekers dragen het meeste bij een theater- en concertinkomsten. De Amsterdamse bezoekerseconomie zorgt naar schatting in totaal voor een omzet van 5,7 miljard euro en ruim 50.400 voltijdbanen.
Op de Europese ranglijst staat Amsterdam qua buitenlandse overnachtingen nu op de negende plaats, maar omdat het aantal overnachtingen vrijwel gelijk is aan dat van Praag, Dublin, Madrid en Wenen kun je eigenlijk spreken van een gedeelde vijfde plek.
In het bezoek aan Amsterdam speelt Amsterdam Airport Schiphol een belangrijke rol. In de top 10 van Europese luchthavens staat Amsterdam op de 7e plaats, exclusief de transitpassagiers.

Imago van Amsterdam
Over het algemeen blijken de bezoekers erg tevreden over de stad. De waardering is ten opzichte van het vorige onderzoek gelijk gebleven, een duidelijke 8,1 op een schaal van 10. In de onderliggende nuances zijn verschuivingen zichtbaar. Vooral tevreden waren bezoekers over bijvoorbeeld de sfeer, de compactheid van de stad en de architectuur. Negatief scoorden de drukte, de veelheid aan fietsen, de properheid en het prijspeil.

Profiel bezoekers
De diversiteit van de bezoekers van Amsterdam neemt toe, bijvoorbeeld qua nationaliteiten en leeftijd. Bezoekers tussen de 21 en 30 jaar blijven de grootste groep vormen (29%), maar alle andere leeftijdscategorieën zitten nu in een bandbreedte tussen 12% en 16% in plaats van 5% tot 18% in 2007. Amsterdam trekt ook een hoger percentage nieuwkomers naar de stad; hun aandeel is nu vrijwel gelijk aan dat van de herhaalbezoekers. Een belangrijke rol hierin spelen de opkomende markten Brazilië, Rusland, India en China, ofwel de BRIC-landen. De top-vier van herkomstlanden is echter nog steeds Nederland, Groot-Brittannië, Verenigde Staten en Duitsland.
Wat geraadpleegde informatiebronnen betreft, blijkt van de bezoekers inmiddels driekwart het internet te raadplegen voordat ze besluiten om naar Amsterdam te gaan.

Bron, en meer informatie: www.atcb.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *