Burgerinitiatief Floriade Almere wint Citymarketing Innovatie Award 2013

Op 24 januari heeft Marc van Rooij van het Burgerinitiatief Almere uit handen van juryvoorzitter Ton Rombouts de Citymarketing Innovatie Award in ontvangst genomen tijdens de Dag van de Citymarketing 2013. Het evenement werd georganiseerd door de stichting Netwerk Citymarketing Nederland.

Het Burgerinitiatief won de prijs omdat de jury deze nominatie een uitstekend voorbeeld vindt van het feit dat initiatieven van onderop; burgerinitiatieven, tot een geweldige bijdrage en invulling van Citymarketing kunnen leiden. De jury meent dat hiermee een innovatieve bijdrage is geleverd aan het vakgebied, dat navolging elders verdient.

Daarnaast won Glamourmanifest uit Amsterdam de Stimulerings Award. De gedrevenheid, de aard van de acties, de lowbudget aanpak en de grote mate van (ver)binding die Glamourmanifest heeft weten te realiseren maakt dat de jury van mening is dat dit initiatief het verdient om verder ondersteund te worden.

Citymarketing Innovatie Award
Voor de Innovatie Award waren drie organisaties genomineerd:, het Merkboek van de stad Dordrecht, Counter Creatives, een beeldkwaliteitsproject met inzet van nieuwe media in de gemeente Zaanstad en de uiteindelijke winnaar het Burgerinitiatief voor de kandidatuur van Almere voor de Floriade 2022. De jury, bestaande uit Erik Braun (Erasmus Universiteit Rotterdam), Marcel Schonenberg (Beurs van Berlage), Robert Govers (adviseur place branding) Gaston Crolla (voorzitter Stichting Netwerk Citymarketing) en juryvoorzitter Ton Rombouts (burgemeester ’s-Hertogenbosch) was unaniem in haar oordeel, zoals bleek uit het juryrapport: “De jury spreekt grote waardering uit voor de wijze waarop via een bottom-up benadering kennis en kunde uit de samenleving is gemobiliseerd. De basis is gelegd voor een beweging van 10 jaar waarmee Almere zich op de kaart kan zetten.”

Stimulerings Award
Rombouts zei tijdens de Dag van de Citymarketing in Amsterdam, dat het initiatief Glamourmanifest (een samenwerkingsplatform in Amsterdam Amstel en Zuidoost), een inspiratie is voor anderen, dat navolging verdient in heel Nederland. De jury stimuleert graag dit soort initiatieven, omdat ze gebaseerd zijn op en leiden tot een gevoel van trots en betrokkenheid, hetgeen citymarketing op een hoger niveau kan tillen. De andere genomineerden waren het digitale marketingproject ‘Almere Next Level’ en de virtuele VVV van het Veluws Bureau voor Toerisme.

Scriptieprijs
Net als vorig jaar werd ook de Citymarketing Scriptieprijs uitgereikt. Hiermee stimuleert het Netwerk studenten om het onderwerp op te pakken en hun bevindingen en inzichten bekend te maken onder een breed publiek van professionals. Winnaar was de inzending van Daan Goos “Het identiteitsgat: een studie naar integrale buurtbranding” van de Universiteit Utrecht in samenwerking met Gemeente Roosendaal. De jury is onder de indruk van de scriptie, omdat het erin slaagt de relatie te leggen tussen de citymarketing en herstructurering van buurten.

Dag van de Citymarketing
De vierde landelijke Dag van de Citymarketing vond dit jaar plaats in Amsterdam en werd bezocht door ruim 250 deelnemers. Na een aftrap door Amsterdam Marketing directeur Frans van der Avert gaven David Adam, een Brits expert in ‘cities & global thinking’ en fooddesigner Marije Vogelzang hun visie op citymarketing en het congresthema ‘binden en verbinden’. Daarna gingen Ernst van den Berg (citymarketingmanager Den Haag), Dirk Nijdam (Directeur Marketing Groningen), Eline Faber (Corporate communicatieadviseur gemeente Emmen) en Pierre van de Gijp (citymarketeer Bunschoten-Spakenburg) onder leiding van dagvoorzitter Gerben Baaij en zijn ‘sidekick’ Wim Aalbers (BewegingindeZaak) met elkaar en de zaal in discussie aan de hand van prikkelende stellingen. De Dag van de Citymarketing werd feestelijk afgesloten met de uitreiking van de Citymarketing Innovatie Awards en de onvermijdelijke netwerkborrel.

SoLoMo
In aansluiting op het succes van de Dag van de Citymarketing organiseert het Netwerk Citymarketing op 6 maart een regiobijeenkomst over ‘Het Citymarketing Solomo Effect’: het effect van social media, location-based diensten en mobiele marketing op city- en regiomarketing. Wat is de consequentie van het veranderde zoekgedrag van bezoekers voor de city- of regiomarketeer?’ Meer informatie over deze bijeenkomst is te vinden op www.netwerkcitymarketing.nl.

Netwerk Citymarketing
Het Netwerk Citymarketing is een Nederlands samenwerkingsverband van organisaties en personen, actief op het gebied van citymarketing en andere gebiedsgebonden marketingactiviteiten. Het Netwerk Citymarketing draagt actief bij aan het delen van kennis en ervaringen van verschillende steden en tracht daardoor het vakgebied verder te professionaliseren. Inmiddels zijn meer dan 3.000 professionals en studenten verbonden aan het Netwerk. In de loop van 2013 zullen diverse regionale bijeenkomsten en minisymposia worden georganiseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *