Attractieparken scoren lager dan dierenparken op bezoekersloyaliteit

Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Foto Beekse Bergen

Loyaliteitsmatrix

De bezoekfrequentie en de intentie om nogmaals een attractiepark, dierentuin of aquarium te bezoeken vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix (1). Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van de verschillende partijen ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Top acht telt zeven dierentuinen

Acht partijen scoren hoger dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als bezoekintentie. In deze top acht staan zeven dierentuinen. De enige uitzondering is de Efteling. Deze partij heeft een hoger dan gemiddelde frequentie (1,7) en intentie (83%). Van alle partijen scoort Hoenderdaell het hoogst op zowel frequentie (2,1) als intentie (83%) om terug te keren.

Aquaria scoren opvallend laag

Veertien partijen presteren lager dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als intentie om terug te keren. Het is opvallend dat alle aquaria laag scoren op klantloyaliteit. Zo hebben bezoekers van SEA LIFE (32%) en Dolfinarium (39%) de laagste intentie om terug te keren.

Geen hele grote verrassing

De uitkomst dat een dierentuin een hogere loyaliteit kent als een attractiepark komt niet als een verrassing. Vanuit de marketingtheorie komt naar voren dat mensen sneller ‘geraakt’ worden door dieren dan door dingen (attracties). Bij de verkiezing van ANWB ‘Het leukste Dagje uit’ komen attracties met dieren steevast bovendrijven in de top 3 (landelijk en in de provincies.) Vooral de hoge waardering speelt daarbij een grote rol.

duiding Pretwerk.nl

Over het onderzoek

De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 5.857 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

In het onderzoek worden 30 dagattracties beschreven. Daarnaast wordt er gekeken naar een aantal indicatoren voor de bedrijfsvoering:

1.1 Reclame
1.2 Naamsbekendheid
1.3 Keuzeredenen
1.4 Bezoek
1.5 Besteding
1.6 NPS
1.7 Loyaliteit

Meer informatie: www.multiscope.nl/diensten/marktcijfers/nationale-benchmark-attractieparken-en-dierentuinen.html



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *