Het (mooie) weer is een belangrijke factor voor de keuze van een vakantiebestemming. Helaas is dat nu net een factor die we niet zelf in de hand hebben. Het aantal zonnige dagen is ook van invloed op de terugverdientijd van typisch zomerse investeringen zoals zwembaden of een terras. Wie daar de afgelopen 10 jaar in heeft geïnvesteerd heeft een meevaller te pakken.
Een zomers decennium
Als we kijken naar het aantal zonnige zomerdagen in de afgelopen 10 jaar, dan constateert Weeronline dat deze ten opzichte van het langjarig gemiddelde flink is gestegen; van 49 naar ruim 60.8 Een mooi-weerdag is gedefinieerd als een dag waarop de zon minstens 50% van de tijd schijnt, de temperatuur boven normaal ligt en er hooguit 0,2 mm neerslag valt.
De 93 van vorig jaar is een absoluut record. Het oude record uit 1947 stond op 83 mooi-weerdagen.
Het aantal mooi-weerdagen in de afgelopen 10 jaar:
- 2018: 93
- 2017: 62
- 2016: 50
- 2015: 60
- 2014: 80
- 2013: 47
- 2012: 44
- 2011: 61
- 2010: 45
- 2009: 66
Bij Weeronline wordt er ook een vertaalslag gemaakt naar de geschiktheid van het weertype voor diverse buitenactiviteiten. Welke activiteiten profiteren van méér zonnige dagen?
Weeronline: “Eigenlijk hebben alle buitenactiviteiten wel geprofiteerd. In de warmste periode sprongen vooral strand, terras en bbq eruit. En was het voor veel mensen wel te warm voor tennissen, golfen, hardlopen en voetbal. Op de allerheetste dagen was het ook te warm voor fietsen en wandelen. Voor kamperen was het natuurlijk een extreem goed seizoen. Watersport was wisselend. Er waren perioden met erg weinig wind, waarin het voor (kite)surfen en zeilen niet heel geschikt was.”
Was dit weertype ook positief voor dagattracties?
Weeronline: “We hebben geen speciaal pretparken-weercijfer, maar ik denk dat je die goed kan vergelijken met wandelen. Op een gegeven moment was het te warm om naar een pretpark te gaan, plus velen trokken naar het strand. Licht wisselvallig weer is voor pretparken beter. Een graadje of 20 met wat stapelwolken en kleine kans op een bui lijkt me ideaal daarvoor.”
Met dank aan: www.weeronline.nl
Topjaar 2018 vertaalt zich in méér vakantieplannen in eigen land
Nederlanders willen ten opzichte van vorig jaar vaker op zomervakantie met de caravan en vouwwagen. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking van NBTC-NIPO Research. Onderzoekster Marieke Politiek: “Alhoewel de voorkeur van Nederlanders nog steeds het meest uitgaat naar een vakantie in een hotel, bungalow of vakantiepark, zit de (sta)caravan in de lift. De goede zomer van 2018 lijkt hier een positieve invloed op te hebben. Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan, trekken vooral naar Gelderland, Limburg, Drenthe en Zeeland.”
Rekenmodellen aanpassen?
Met een uitspraak over toekomstige klimaatmodellen begeef je je in een lastige discussie. We vroegen ZKA leisure, die veel recreatieprojecten doorrekent, of zij reden zien om berekeningen aan te passen aan de mooi-weercijfers over de afgelopen 10 jaar.
Adviseur Merlijn Pietersma is terughoudend in het aanpassen van de modellen: “Wij stellen dat het uitgangspunt van 10 jaar geleden nog steeds opgeld doet omdat:
- Je niet kunt investeren op enkele piekjaren: als je 2018 en 2014 buiten beschouwing laat dan zijn de resterende jaren niet zoveel boven de 50 dagen per jaar.
- Bovendien is het campingseizoen niet veel langer geworden; gebruik zal vooral tijdens schoolvakanties en in weekenden zijn en die zijn net zo lang als 10 -15 jaar geleden.
- In verlengde van voorgaande zouden we moeten weten kijken of die mooiweer-pieken ook echt tijdens de schoolvakanties en weekenden tussen april – september zijn om terugverdien tijd te verkorten. Het heeft dus pas zin om te rekenen als we wat meer specificering in de lekker weer dagen tussen april-september hebben naar schoolvakanties en weekenden.
- Reden om toch te investeren in een zwembad is omdat een groot deel van de kampeermarkt een (binnen- of buiten)zwembad tegenwoordig als een kwalificerende voorziening ziet: een groot deel van de markt verwacht van een bedrijf dat er een zwembad is. Zonder zwembad wordt je bij een bepaalde doelgroep niet eens in overweging genomen. Dus een onderneming kan niet meer zonder, ook al is het een forse kostenpost. Waar het zwembad vroeger een orderwinner was, is het anno 2019 een randvoorwaarde.
- Overigens zijn waterspeeltuinen en waterparken bijzonder populair. Vooral full-service campings investeren liever hierin dan in een traditioneel buitenzwembad omdat kinderen ook bij minder warm weer toch met een emmertje, schepje en bootje kunnen spelen. De belevingswaarde van speelparken is geheel anders dan een ‘zwembad-bak-met-water’.”
zie ook artikel: Investeren in zonbescherming
Case: Aquaventura in Avonturenpark Hellendoorn
Een van de eerste attractieparken die het heeft aangedurfd om een grote attractie te plaatsen, die sterk afhankelijk van mooi weer is Avonturenpark Hellendoorn. In 2013 openden zij Aquaventura – een waterpark van 5000 m2 met 11 verschillende waterglijbanen. Hoe blikken zij terug op deze investering?
Het Slidepark is tussen de 80 en 100 dagen per seizoen (seizoen telt 160 dagen per jaar). Afgelopen jaar was het Slidepark 95 dagen geopend. De temperatuur dient minimaal 20 graden te zijn en voor de waterglijbanen is ook de wind een factor. Bij windkracht 5 en hoger blijft de attractie gesloten. De aanwezigheid van de waterattractie heeft er hat afgelopen jaar voor gezorgd dat de bezoekcijfers, ook op warme dagen, op peil bleven.
Voor de waterglijbanen wordt een aanvullend ticket verkocht. Is het niet handiger om de waterattractie gewoon in de standaard entreeprijs op te nemen?
De marketingmanager van Hellendoorn is daarin resoluut: “Nee, het Slidepark is een apart attractiegebied waar men de keuze heeft om het wel of niet te willen betreden. Bij het inclusief maken ‘dupeer’ je de gast die het niet gaat gebruiken en er dus wel voor betaald. Daarnaast heeft het Slidepark een capaciteit en is dat nu goed in de gaten te houden door separate ticketverkoop. We vragen er slechts € 3,50 voor en daar krijgen we geen klachten over.”
Zijn er plannen om de waterattractie in de toekomst nog verder uit te breiden?
Marketing Manager: “Bij de bouw is daar al rekening mee gehouden. We kunnen het Slidepark nog uitbreiden in de nabije toekomst.”
Uitbreiding waterparken in Nederland
Inmiddels zijn er meerdere attractieparken in Nederland die een buitengedeelte met waterattracties hebben geopend, of dat van plan zijn. Zo heeft Attractiepark Slagharen inmiddels een indoor en outdoor waterpark. Het Tikibad van Duinrell heeft nu al een bescheiden natten buitenzone. Daar wordt dit seizoen nog een grote uitbreiding geopend. Ook het Dolfinarium in Harderwijk heeft gekozen voor een uitbreiding met een waterpark; een project dat nog volop in ontwikkeling is.
Meer informatie: www.avonturenpark.nl/alle-attracties/slidepark/
Dit artikel verscheen eerder in vakblad Recreatief Totaal