ZKA Consultants: meer dan een makelaar

In het traject van marktonderzoek, advisering en ontwikkeling maken gemeentes steeds vaker de keus om ook de verdere afhandeling te laten doen door de adviserende partij. ZKA neemt die taak graag op zich. Volgens senior consultant Gré Beekers heeft deze ontwikkeling voor alle partijen voordelen.

 handshake“Het komt regelmatig voor dat een gemeente ná het ontvangen van een adviesrapport vraagt om verdere hulp. Want wie gaat de gegeven adviezen in de praktijk brengen? Die volgende stap is in sommige gevallen marktconsultatie, het gericht de opdrachtgever in contact brengen met geïnteresseerde ondernemers die ook echt passen bij de voorgenomen opzet van de plannen. En dat vraagt een bepaald specialisme dat veel verder gaat dan de makelaarsfunctie in het bemiddelen van panden of vierkante meters. Gemeentes hebben dat vaak niet voldoende in huis. Wij helpen dan graag mee om de stap te maken naar de daadwerkelijke concretisering.”

Stappenplan
Het traject van advisering gaat altijd volgens een bepaald aantal stappen. “Dat kun je doen aan de hand van een voorbeeld”, legt Beekers uit. “We raden een gemeente in een rapport bijvoorbeeld aan om in te zetten op dagrecreatie, of op het ontwikkelen van verblijfsmogelijkheden. Vervolgens maken we een inventarisatie van functies die hiervoor noodzakelijk zijn.” Hier komt al de eerste stap van de noodzakelijke know-how om de hoek kijken: ZKA heeft in de loop der jaren een flink bestand opgebouwd van relevante bedrijven die van pas kunnen komen in de verdere ontwikkeling. “Dat kunnen grote nationale ‘spelers’ zijn met tien of twintig vestigingen, maar juist ook regionale bedrijven. Dat gaat echt om honderden potentiële zakenpartners.”

De marktconsultatie wordt versterkt met desk research en internet research. “Vervolgens maken we een selectie van bedrijven die het best bij die locatie passen. Dat wordt omgevormd tot een short list. En vervolgens gaan we die voorleggen aan de gemeente.” Ook het peilen van belangstelling bij bedrijven, voeren van gesprekken, navragen van beschikbare budgetten, toekomstplannen en termijnplanning vormen onderdeel van de marktconsultatie. “Een dergelijke klus kan doorgaans meerdere maanden in beslag kan nemen.”

Badpaviljoen
Het Badpaviljoen in Domburg.

Van marktonderzoek naar marktconsultatie
Na het inventariseren, rekenen en gesprekken voeren komt er dan uiteindelijk een rapport uitrollen met bevindingen en een plan van aanpak voor de toekomst. “Achter zo’n rapport zit een enorme hoeveelheid verdieping. We vinden het dan ook erg fijn als een gemeente besluit dat wij ons werk mogen voortzetten in de daadwerkelijke schepping van het project. Wij kennen het project al door en door voordat we officieel met de marktconsultatie beginnen – en dat scheelt heel veel tijd. Met veel plezier begeleiden wij alles wat erbij komt kijken. Communicatie tussen ondernemers, planologische afdelingen, het financiële plaatje, de fiscale zaken, specialisten van de gemeente: wij staan hierin graag iedereen bij. Meestal ontwikkelt zich zoiets stap voor stap: we weten vaak vooraf niet of wij achteraf ook de daadwerkelijke stap tot realisatie mogen zetten. Dat heeft ook met vertrouwen te maken, maar als je daar al een tijdje rondloopt, komen partijen steeds meer nader tot elkaar. En zo verschuift onze rol logischerwijs steeds vaker van die van planner tot doener en ‘bouwer’. We helpen gemeentes mee om te groeien en hun volle potentieel te benutten. ZKA is hierbij méér dan een makelaar!”

Nieuwsgierig geworden?
Gré Beekers licht zijn werkwijze graag verder toe. U bereikt hem via g.beekers@zka.nl of 06 51265401.

Dit artikel verscheen eerder in de nieuwsbrief van ZKA Consultants & Planners. Inschrijven voor de nieuwsbrief kan hier.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *