Waar gaan we heen? Trendrede 2015

De Trendrede 2015 is gisteren in Utrecht gepresenteerd en voorgelezen. Hans de Vries (LeisureNL) was erbij voor Pretwerk. De Trendrede geldt inmiddels als een soort troonrede over trends. In de Trendrede signaleren 13 trendprofessionals patronen en tendensen als ‘wegwijzers richting een nabije toekomst’. Voor mij was het een inspiratie-boost die je weer aan het denken zet.

samenAls aftrap van de Trendrede vatten enkele van de trendwatchers in één ’tweet’ hun mening samen:

  • Goos Eilander maakt zich zorgen over ‘de toenemende eenzaamheid van vele mensen‘,
  • Christine Booland vindt alles draaien om ‘vragen te stellen en je te blijven verwonderen‘,
  • Carl Rhode vindt ‘gewoon doen naïef en oppervlakkig‘,
  • Tony Bosma wil ‘minder bedenken en meer denken‘,
  • Ronald van den Hoff merkt dat ‘onze omgeving intelligenter wordt dan wij zelf en dat dus de openbare ruimte verdwijnt‘,
  • Tom Kniesmeijer ‘laat de standaardisering los om op al het andere weer vat te hebben‘,
  • Hilde Roothart vindt ‘vooruitgang relatief;
  • je kunt ook achteruit innoveren’ en Mari-Lou Witgen ‘omarm het gewone dat voor ons het verschil gaat maken‘.

Uit de Trendrede zijn mij de volgende zaken opgevallen (vrije weergave):

  • – De laatste woorden van de Trendrede 2014: ‘iedereen staat met iedereen in verbinding, als een weefsel met draag- en veerkracht’.
  • – ‘Het oude kwijnt langzaam weg terwijl het nieuwe nog niet volgroeid is. De stappen voorwaarts worden kleiner. Deze vertraging geeft ons de tijd de nieuwe grammatica te ontdekken voor het nieuwe denken en doen. Het nieuwe manifesteert zich in kleinschalige initiatieven. Verbijstering en compassie over wat ver is en opeens erg dichtbij komt. De zekerheid die we hebben is onzekerheid’.
  • – ‘We zitten in een periode van ‘ondertussentijd’ met ruimte voor nuancering, twijfel en verwondering. Men zoekt een uitweg uit de patstelling. De drang naar controle bijt ons in de staart’.
  • – ‘Airbnb en Couchsurfing zijn nu al de grootste hotelketens ter wereld zonder dat ze een hotel bezitten’.
  • – ‘Steeds vaker zullen decentrale anonieme organisaties (DOA’s) ontstaan met een coöperatieve opzet. Met oog voor menswaardige proporties, connectiviteit, circulair denken en doen’.
  • – ‘Financiële groei heeft een menselijke kant nodig. Niet alles kan meer in geld worden uitgedrukt want er wordt druk geruild en gedeeld’.
  • – ‘We werken te veel vanuit protocollen en te weinig vanuit wat juist is. Daarom stil staan bij wat je als organisatie doet. Het leidt tot herschikking van prioriteiten en het inzien van de noodzaak om anderen te betrekken. Een toekomstgericht beleid is nodig’.
  • – ‘Nieuwe bouwstenen moet je anders stapelen. Het individu is de basale bouwsteen van de toekomst. Hij wil meer dan zelfontplooiing en zoekt wezenlijke betekenis en verbondenheid. Het bedrijfsleven staat voor een revolutie. Het draait niet langer om onwaarheden en gebakken lucht maar om echte betekenis en bijdragen’.
  • – ‘Niemand voelt zich nog gemiddeld. We zijn een samenleving van ‘ongemiddelde mensen’. De focus van de samenleving schuift op naar het individu. Wij dragen als consument een verantwoordelijkheid en stellen ons daardoor assertiever op. Sociale rituelen ontwikkelen zich om als individu een rol te blijven spelen. Technologische middelen worden transmitters tussen individuen. Gezamenlijke individuen uiten samen hun onvrede’.
  • – ‘Controle is een illusie. Het gaat om het gezamenlijk er het beste van te maken. Het is een weg naar een samenleving die zich organisch verbindt en holistisch denkt.
  • – ‘De dualiteit van algemeen en individueel belang. Individuen eisen ontwikkelingsruimte, vooral virtueel. De ‘virtividu’ is een individu die steeds meer virtueel leeft.
  • – ‘Cradle 2 cradle’ is circulair denken geworden.
  • – ‘Trends op zich zijn waardeloos, het gaat er om wat je er binnen je eigen gebied mee doet’.
  • – ‘De V-generatie van vragen stellers’.
  • – ‘Ketenkrakers zijn nodig die inzien dat er dingen veranderd moeten worden en die ook zien hoe’.
  • – ‘Wat is de quality of life? Van ‘zelfredzaamheid’ naar ‘samenredzaamheid”.
  • – ‘Vaak wordt vernieuwing in oude vakjes gestopt’.
  • – ‘Van overheid naar naastenheid. Van burgerparticipatie naar overheidsparticipatie’.

De volledige tekst van de Trendrede 2015 is terug te vinden via de link op de homepage van www.trendrede.nl
Met dank voor dit verslag aan:
Hans de Vries
LeisureNL | buro voor vernieuwing
Twitter: @toerismetrends

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *