Speciaal voor de Vrijdagmiddagbloglezers hebben we deze week de uitkomsten van een groot onderzoek naar online gedrag! 1.1061 Nederlanders vanaf 18 jaar deden mee aan dit online onderzoek en daar kwamen leuke, opvallende en toepasselijke resultaten uit.
We zijn online
“Waar we ook zijn, op welk moment dan ook, we zijn online. Twee derde van de Nederlanders met een smartphone gebruikt hiermee meerdere keren per dag internet en bijna de helft van de Nederlanders met een tablet is hiermee meerdere keren per dag online.” Zo start het rapport ‘Whats Happining Online 2013’ van Ruigrok | NetPanel. Zij hebben in het voorjaar het jaarlijks terugkerend onderzoek gehouden over de consumentenontwikkelingen online. Een paar van de resultaten mogen we met jou delen!
Zeg maar dag tegen Facebook
Opvallend is de stagnering van Facebook. Vorig jaar groeide het sociaal netwerk nog, maar dit jaar neemt het gebruikt niet meer toe. In Noord-Amerika is er in gebruikersfrequentie al een afname te zien. Vooralsnog blijkt niet uit dit onderzoek dat in Nederland er geen afname is. Eveneens stagneren Twitter en Linkedin. Met Hyves is het troosteloos gesteld, zij dalen alleen maar.
Wat levert social media op
Ondanks de stagnering blijft het gebruik van social media wel populair. In Nederland hebben 8 op de 10 mensen minstens één sociaal netwerk. Voor bedrijven dus een kans om gericht reclame te maken via de sociale netwerken. Bedrijven geven aan dat de social media inspanningen zorgen voor grotere naamsbekendheid (71%), een positief imago (59%) en beter contact met de doelgroep (54%).
Lokaal wint het van groot merk
Hoewel er vaak gedacht wordt dat mensen alleen geïnteresseerd zijn in de grote merken (62%), worden juist de lokale bedrijven beter gevolgd (77%). Daarvan is meer dan de helft geïnteresseerd in restaurants. Maar ook de cadeauwinkel doet het goed met 32% aan volgers. Klanten zijn vooral geïnteresseerd in relevante aanbiedingen. Zij vinden het leuk om interessante berichten en kortingsacties te lezen.
(Ver)kopen!
Het online verkopen van producten doet iets meer dan de helft van de Nederlanders. Vooral onder de groep van 25-34 jaar is het populair. 73% Van die groep geeft aan wel eens producten online te verkopen. Kopen op internet doen we ook uitvoerig. Op de tablet schaffen we vooral boeken aan (68%) en boeken we onze vakanties (43%). Ik vond zelf opvallend om te lezen dat 25% van de mensen op hun smartphone spullen voor in huis en tuin koopt. Apps worden beduidend minder gekocht dit jaar. In 2012 kocht nog 73% een app, nu is dat gedaald naar 54%.
Positieve reviews
Laatste belangrijke gegeven uit het onderzoek vond ik de reviews. Wist je dat 4 op 10 Nederlanders aan heeft gegeven een product niet te kopen als er geen goede review op internet te vinden is? Het is dus zeker belangrijk om er voor te zorgen dat jouw product positieve reviews krijgt.
Tot volgende week!
Kom maar op met jullie reviews over dit Vrijdagmiddagblog! Ik ben zeer benieuwd. Reacties kun je achterlaten op linkedin, twitter of facebook! Ik vond het in ieder geval leuk dat ik bovenstaande feiten met jullie mocht delen. Via deze link van Ruigrok | NetPanel kun je lezen welke onderzoeken er nog meer afgerond zijn. Ik zie jullie volgende week weer. Tot dan!
2 reacties
Goed gedaan en interessant
Beste Ruby,
is de stagnering van facebook werkelijk opvallend? Er zijn m.i. gewoon niet meer gebruikers te vinden, ofwel: de markt is verzadigd.
Vergelijk maar met het hoogste punt dat hyves had in uw grafiek