Vanaf januari dit jaar vindt bij Kasteel Heeswijk geleidelijk een verandering plaats in verdienmodellen en de marketing van het Kasteel. Zo ook met de souvenirwinkel. Benieuwd naar de veranderingen die tot op heden gemaakt zijn bij Kasteel Heeswijk? Lees dan dit blog!
Open je entree
Als eerst is de entree van de winkel aangepakt. De huidige balie werd afgesloten met een glazenraam. Het personeel zat daardoor ‘verstopt’ in hun eigen winkel. De kassa stond op de balie, waardoor er veel verkoopruimte werd ingenomen. Door de kassa op de plaats van de verpakkingsrol te zetten, is er meer plaats op de balie ontstaan. Een lichtere kleur en het weghalen van het glas, heeft er voor gezorgd dat de winkel een open sfeer heeft. Het personeel is nu goed zichtbaar. (Zie bovenstaande afbeelding)
Totale metamorfose
De winkel zelf heeft ook een metamorfose gehad. Door budget en tijd was het niet haalbaar om het werkelijke plan van een bourgondische kasteelwinkel uit te voeren. Het verkoopteam heeft daarom ervoor gekozen om er een klassieke winkel van te maken. Hierdoor kiezen zij er bewust voor om niet onderscheidend te zijn ten aanzien van andere sosuvenirwinkels. Echter is het verkoopteam er erg tevreden mee en hebben daardoor meer verkoopmotivatie
ontwikkeld. (Geen afbeelding – het is leuker om dat zelf te komen bekijken)
Hang die kaart maar op!
Een van de problemen in de huidige winkel bleek het ansichtkaartenrek te zijn. Deze stond altijd in de weg. Door de kleine ruimte is een rek niet handig. In de nieuwe winkel hangen de ansichtkaarten nu bij de entree aan de muur in een mooie handgemaakte kast. Omdat er ’s avonds geregeld evenementen zijn, is de kast zo gemaakt dat deze kan worden afgesloten. (Zie bovenstaande afbeelding)
Maak je eigen assortiment
Nu het interieur een totale make-over heeft gehad, is het de beurt aan het assortiment. In de huidige winkel wordt een volwassen- en kinderassortiment gevoerd. De producten die nu verkocht worden hebben wel een connectie met het kasteel, maar zijn niet specifiek van Kasteel Heeswijk. In juni wordt het nieuwe assortiment verwacht. (Zie bovenstaande afbeelding; huidige assortiment en voorbeeld private label assortiment.)
Tot volgende week.
Wil je meepraten over veranderingsprocessen of over een onderwerp uit de vorige vrijdagmiddagblogs? Plaats op twitter of hieronder een reactie. Ook zijn tips over trends en nieuwe activiteiten in de vrijetijd altijd welkom. Mailen kan naar info@panterkist.nl.