Verhalen krijgen een steeds prominentere rol in Madurodam

‘Verhalen vertellen’ wordt steeds belangrijker voor Madurodam. Door verhalen te vertellen die mensen raken, wordt de betrokkenheid vergroot. Waar de verhalen tot nu toe vooral waren gericht op de trots van Nederland, wordt nu ook een vertaalslag gemaakt naar de talenten waar kinderen (en andere bezoekers) zelf trots op zijn. Hiermee maakt Madurodam de stap naar mass customisation; inspelen op de individuele behoefte van grote hoeveelheden gasten.

schaalmodellen
schaalmodellen

Nederland in een notendop
Het park heeft in haar 63-jarige geschiedenis al diverse koerswijzigingen meegemaakt. De oorsprong van het park was vooral functioneel; Nederland in een notendop. De miniatuurgebouwen, als feest van herkenning, zorgden destijds voor een bijzondere attractie. In de loop der tijd werd daar steeds meer informatie aan toegevoegd om de gebouwen te duiden. Nog steeds zien we de bordjes en geluidsinstallaties bij de diverse maquettes.

activeren van een rfid kaart
activeren van een rfid kaart

Interactiever
Het Madurodam van de afgelopen twee jaar, na de grote metamorfose, wordt vooral gekenmerkt door meer interactiviteit. De bezoeker kan bij een aantal attracties zelf aan de knoppen zitten. Ook werd een vijftal karakters/persona’s geïntroduceerd die de bezoeker a.h.w. begeleiden door het park. Via een RFID kaart worden de karakters verbonden met de bezoekers. De vijf karakters gaan het komend jaar iets minder prominent in beeld komen. (o.a. verdwenen van de voorgevel) om ruimte te maken voor een nieuwe aanpak. Ook de populaire attracties Fantasitron (jezelf als 3D miniatuur laten inscannen) en de DJ Tafel (je stapt in de schoenen van DJ Armin van Buuren en mixt je eigen beats) passen in de filosofie om de bezoekers meer persoonlijk te benaderen en actief te laten beleven in Madurodam. Het zijn de voorlopers van de nieuwe aanpak van het themapark.

buitenzijde themazone 'Zo groot is oranje'over de EK '88 en met diverse actieve spelmogelijkheden (om je eigen talent te ontdekken)
Buitenzijde themazone ‘Zo groot is oranje’, over de EK ’88 en met diverse actieve spelmogelijkheden (om je eigen talent te ontdekken) Op de achtergrond wordt al gewerkt aan de nieuwe attractiezone.

Van miniatuur naar trots
In 2014 werd de attractie ‘Zo Groot Is Oranje’ geopend, waar het verhaal over Oranje als Europees kampioen voetbal (’88) wordt gepresenteerd. Dat was voor Madurodam een hele omslag. Voor het eerst werd geen gebruik gemaakt van miniaturen. Waar het hele park in formaat 1:25 wordt afgebeeld, staat bij de ingang een reuze voetbal in formaat 25:1. Zo voel je je heel klein. Directeur Joris van Dijk licht toe: “Deze nieuwe aanpak is erg goed aangeslagen. Met deze attractie raken de bezoekers veel meer betrokken bij de ‘trots van Nederland’. Ook het zelf spelen en je (voetbal)talent ontdekken hoort daar bij. Vandaar dat we dit jaar, volgens hetzelfde concept, weer een nieuw indoor-attractie gaan openen rondom een spannend verhaal uit de Nederlandse historie.” Uiteindelijk wil Madurodam tussen de vijf en tien triple-A verhalen, met een unieke beleving , uitwerken. De inspiratie wordt niet alleen gezocht in het verleden, maar ook de hedendaagse (Armin van Buuren) en toekomstgerichte ontwikkelingen komen aan bod.
Het ‘spelen met formaten’ zal komend jaar worden doorgetrokken in een reuze tulpenveld (25:1) die de plaats inneemt van een expositie over Nederlandse landbouwproducten.

Een selfie laten maken in 3D
Een selfie laten maken in 3D

Talent ontdekken
Ook het ‘waarom’ van de nieuwe ontwikkelingen komt ter sprake. Madurodam is opgericht om bezoekers op een leuke manier iets te laten opsteken over Nederland. Sinds de oprichting schenkt Madurodam de jaarlijkse opbrengst aan goede doelen voor kinderen. De komende jaren wil Madurodam een nieuwe invulling geven aan de oorspronkelijke educatieve functie . Binnen Madurodam wordt daarom een aantal leslokalen ingericht en er wordt gewerkt aan een programma waarbij de kinderen hun eigen talenten leren ontdekken. De koppeling met Madurodam ligt voor de hand;
De jeugd van Nederland zal bijdragen aan toekomstige ontwikkelingen waar Nederland trots op kan zijn.
De nieuwe ontwikkelrichting van Madurodam is vooral gericht op educatie en beleving van de jeugd. Één van de uitdagingen is om ook de buitenlandse bezoeker, nu zo’n 40% van het totaalbezoek, geboeid te houden. Daarvoor zijn er volgens Joris van Dijk voldoende aanknopingspunten. “De toeristen zijn geïnteresseerd in showcase Nederland. De koppeling met ‘trots op Nederland’ is goed te maken.”

Belangrijkste les is de evolutie van ‘het verhaal’ in Madurodam. Bij de laatste ontwikkeling, het ontdekken van je talent, komt de bezoeker echt centraal te staan; deze speelt de hoofdrol in het verhaal. Terwijl veel verhalen in de recreatiesector vooral verteld worden over een object of de omgeving.

Meer informatie: www.madurodam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *