Trends in discoland

Uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies blijkt dat voor het eerst sinds het begin van de crisis in 2008 de ontwikkeling van het discotheekaanbod is gestabiliseerd. Maar ook de invulling van het product ‘disco’ is volop in beweging; op zoek naar nieuwe markten en productuitbreidingen.

Einde aan de daling?
Net als in 2012 telt Nederland dit jaar 226 discotheken, terwijl het totaal aantal vierkante meters voor het eerst in 6 jaar zelfs is toegenomen. Het aantal discotheken is de afgelopen 10 jaar fors afgenomen. Tussen 2004 en 2013 is het aantal discotheken met 36% gedaald van 355 naar 226 bedrijven. De sterkste daling deed zich voor tussen 2009 en 2012 toen per saldo 74 discotheken de deuren moesten sluiten. Dat het aanbod in 2013 per saldo gelijk is gebleven roept de opportune vraag op of de bodem in zicht is, of dat het slechts een tijdelijke ‘opleving’ betreft?

Trends

Van Spronsen zette ook een aantal trends op een rijtje, die het aanzien van de discotheek de afgelopen jaren behoorlijk hebben veranderd:

discoland
holi festival feest

Invulling thema’s
‘Colour Festivals’ en ‘Colour hardloopwedstrijden’ schieten als paddenstoelen uit de grond. De kleurrijke festival zijn losjes gebaseerd op het Hindoeistishe Holi festival dat wordt gevierd in India en Nepal. Het is een aansprekend alternatief voor de schuimparty. http://www.horecatrends.com/nl/leisure/strooien-met-kleuren-is-hot

Alternatieve bestemming
Om de exploitatie van de discotheek te optimaliseren is het noodzakelijk om de ruimte optimaal te benutten. Een prachtig voorbeeld van een elastische ruimte is het 11 11 gebouw in Miami Beach, Florida. Het gebouw is ontworpen om als parkeergarage te fungeren maar ook als een locatie voor bruiloften, yogalessen en diners. http://www.horecatrends.com/nl/retail/trouwen-in-een-parkeergarage

Alternatieve locaties
Locaties als zwembaden en bungalowparken (Bungalup) worden gebruikt voor het organiseren van themafeesten, voor een avond of zelfs een heel weekend. Een unieke locatie draagt enorm bij aan de beleving en geeft bezoekers echt gevoel even de dagelijks leven te ontvluchten.

Mix doelgroepen
Tijdens ‘Blown Away’ combineerden het Rotterdams Philharmonisch Orkest, technoproducer Secret Cinema en organisator Ted Langenbach hun krachten in een loods in Rotterdam. Het resulteerde in een verrassende avond waar het publiek bestond uit een verrassende mix van verschillende doelgroepen. http://www.horecatrends.com/nl/leisure/zinnenprikkelende-avond-bij-blown-away

Voor aparte doelgroepen
We zien een duidelijke toename van thema-avonden specifiek gericht op bijvoorbeeld de Aziatische, Surinaamse of Turkse markt. Door een focus op specifieke doelgroep wordt een duidelijke ‘kapstok’ gecreëerd om het concept aan op te hangen. Hierdoor is het relatief eenvoudig het totaalconcept goed in te kleuren.

Samenwerking
In de Belgische stad Gent werken de gemeente en bierbrouwerij De Koninck samen. Het bedrijf De Lijn dat het openbaar vervoer regelt in de stad moest de nachtbussen afschaffen in verband met de bezuinigingen. Dankzij de samenwerking kunnen de lijnbussen ’s nachts blijven rijden. De bierbrouwer benadrukt hiermee haar visie om het stadsleven aangenamer en gezelliger te maken. http://www.horecatrends.com/nl/marketing-ads/brouwerij-regelt-nachtbussen-in-gent
Samenwerking met strategische partners (regionale party-organisatoren, belangrijke leveranciers) blijft ook de komende jaren een belangrijk exploitatiemodel en ook het betrekken van de doelgroepen (jongeren) bij de organisatie van feesten en thema-avonden blijft cruciaal voor de ondernemers om een gezond rendement te behalen.

Alcoholvrij
De alcoholvrije cocktails van Happy Drinks zijn een interessante afwisseling op het glaasje fris voor de BOB of jonge bezoeker. De smaakcombinaties zijn verrassend en de ‘mocktails’ zien er indrukwekkend uit. Zeker met het oog het op het alcoholverbod voor jongeren moet er iets gebeuren om alcoholvrije drankjes hipper te maken bij de jeugd. De afgelopen zomer is hier reeds een slag geslagen met de succesvolle introductie van diverse alcoholvrije bieren.
http://www.horecatrends.com/nl/food-beverage/bewuste-cocktails-van-pierre-wind

Twitterdiscotheek
’s Werelds eerste Twitter hotel is gevestigd op het Spaanse eiland Mallorca. Het Twitter hotel Sol Wave House opende een jaar geleden en gebruikt social media om de gasten een unieke ervaring te bieden. Het hotel heeft de hotelkamers ingericht met een Twitter thema, er zijn Twitter drankjes en via de virtuele gemeenschap #SocialWave kunnen gasten met elkaar een conversatie starten of flirten. Door op het hotelnetwerk in te loggen kunnen gasten elkaar foto’s en privé berichten versturen en kunnen ze zien wie online is en waar zij zich bevinden. Ook kunnen gasten verzoeken indienen via Twitter, zoals bijvoorbeeld het aanvullen van de minibar of andere gasten eten/drinken aanbieden. Dit is prima toe te passen bij een discotheek. http://www.horecatrends.com/nl/hotels/twitter-hotel

Verlichting
Tijdens de Milan Design Week introduceerde Heineken speciale lichtgevende bierflesjes. De interactieve bierflesjes hebben 8 LED-lampjes, micro-sensoren, een bewegingsmeter en een draadloze netwerktechnologie. De flesjes geven licht wanneer mensen met elkaar proosten, maar ook wanneer iemand een slok neemt en bij voldoende decibel flikkeren ze mee met de muziek. http://www.horecatrends.com/nl/tech/lichtgevende-heineken-bierflesjes

Design en geluid
Discotheken moeten veel geld steken in inrichting om aantrekkelijk en verrassend te blijven voor de doelgroep. Geluidsboxen zijn de afgelopen jaren over het algemeen echter nauwelijks vernieuwend en zijn vaak nog steeds zwarte dozen. Het bedrijf Void heeft hier verandering in gebracht met mooie design speakers in diverse kleuren en vormgeving. Goed geluid en een positieve bijdrage aan de uitstraling van het interieur!

Beleving vóór en na stapavond
Hotelketen Hilton laat via het Youtube kanaal zien hoe je cocktails thuis kunt bereiden. Bartenders van verschillende Hilton hotels uit de Caribbean laten het geheim achter hun bekende cocktails zien. Een discotheek kan een eigen receptenkanaal maken. http://www.horecatrends.com/nl/marketing-ads/hilton-cocktails

In de meeste party-cafés is er minimaal één muur volgeplakt met (vergane) gloriedagen. Maar dit is een ander tijdperk. Geef je barpersoneel een goed fototoestel, leer ze hoe de beste foto’s zijn te maken bij moeilijke lichtomstandigheden en plaats de foto’s op internet. Zorg voor een beleving vóór en na stapavonden. http://www.spronsen.com/nl/nieuwsartikel/6070

Voor een uitgebreidere analyse van ‘de discotheek’: www.spronsen.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *