Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.
De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien.
Na herstel zal de vakantiemarkt bescheiden verder kunnen groeien
De vakantiemarkt bevindt zich momenteel als gevolg van de coronacrisis in een ongekend onzekere fase. Veel bedrijven hebben het moeilijk en de consument is vanwege alle onzekerheid terughoudend met boeken. Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt echter dat vakantie nog altijd belangrijk wordt gevonden. Een grote meerderheid van de bevolking (75%) wil de komende jaren nog altijd op vakantie. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties. Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van zo’n 0,5 à 1% per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt. Dit bescheiden groeiperspectief betekent overigens niet dat er niets veranderd. De vakantiemarkt is volop in beweging.
Trends die de vakantiemarkt het komende decennium gaan bepalen
- Mede door de behoefte om er regelmatig even op uit te trekken zal het komende decennium vooral het aantal korte vakanties verder stijgen.
- Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, met name die van 65+-ers. Hun aantal in de bevolking groeit de komende jaren sterk.
- De behoefte aan comfort/luxe zal – mede door de vergrijzing – verder toenemen.
- Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders – geholpen door technologie – nog meer hun ideale vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces.
- Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan. Er komt meer aandacht voor duurzaamheid (o.a. meer bewust kiezen van vervoer).
- De vakantie zal ook meer een instrument voor zelfontplooiing worden (op zoek naar betekenis).
- Gezond leven wordt ook tijdens vakanties belangrijker, dit uit zich onder meer in voeding, maar ook in de activiteiten die ondernomen worden (meer sportief/actief bezig zijn).
- En als antwoord op overtourism zal de vakantieganger vaker wegblijven van de gebaande paden en op zoek gaan naar meer onbekende plekken.
Revival van binnenlandse vakanties
De afgelopen decennia stabiliseerde het aantal binnenlandse vakanties, de groei zat vooral bij buitenlandse vakanties (vooral ook verre reizen). De komende jaren zullen binnenlandse vakanties naar verwachting weer aan populariteit winnen. Dit was een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was; de coronacrisis versterkt dit eigenlijk alleen maar. De groei van binnenlandse vakanties kan onder meer verklaard worden uit een sterk groeiend aantal senioren, meer aandacht voor duurzaamheid (binnenlandse vakanties kennen lagere footprint), een grotere kans op mooi zomerweer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.
Bron en meer informatie: Trends & Tourism
Eén reactie
Herkenbare trends, die eigenlijk al enige jaren bekend zijn en onveranderd. De demografische ontwikkeling en gemiddeld hoger opleidingsniveau bepalen grotendeels de trends in de samenleving en daarmee ook trends in toerisme en recreatie.