Stoomcursus puberbrein

Vorige week trof ik een collega ondernemer op straat en we hadden een praatje over afgelopen seizoen. Hij mocht zeker niet klagen, of….toch wel? Hij vertelde over het ‘soort’ gasten die hij vooral heeft ontvangen; bijna alles, behalve jeugd tussen de 16 en 25 jaar. En dat is heel zorgelijk!

sup clinic
Watersport vergrijst
Gisteravond kreeg ik een stoomcursus over het puberbrein van Mark van Rijn, adviseur bij YoungWorks een communicatiebureau voor jongeren. Grappig hoe toevallig het een en ander net samen vallen. Met de opmerking van Pieter Pier nog in mijn hoofd: “Karin, waar we vorig jaar nog honderden mensen van het eerste eiland over moesten brengen, waren er dat nog geen twee handen vol tijdens de Sneekweek!” Insiders weten het al lang. In Heeg hebben we een eilandje in het Heegermeer liggen, waar met name jeugdigen in het hoogseizoen een ligplaats vinden voor hun gehuurde boten, en waar een pontje ’s avonds en ’s nachts heen en weer vaart om de jeugdigen heen en weer te varen van het eiland naar de (voornamelijk) disco en weer terug.
Dat is natuurlijk een heel slecht signaal! Geen jeugd, dat betekend vooral veel grijze tortelduiven, en dat is nu niet bepaald het meest spannende beeld en sfeer (en ik mag het zeggen, ben zelf 49 en onder een laagje verf zitten al heel wat grijze haren)

Neerwaartse spiraal
Het beeld dat Pieter Pier schetste is natuurlijk zorgwekkend, immers wanneer we de jeugd niet meer mogen ontvangen zal ons product in de productlevenscyclus rap wegzakken! Hoe dramatisch hard is het gegaan, in een seizoen van meer dan 100 overzettingen van het veertje naar 3! Aan het weer heeft het totaal niet gelegen. Het was het mooiste weer dat je je maar kon wensen. Mark vertelt over de trends die hij ziet, over het puberbrein en over hoe dan wel te handelen. Ik hoop natuurlijk antwoorden te vinden waar ik mee aan de slag kan gaan.
Jong zijn heeft een positieve beleving; dat blijkt uit b.v. de reclames, die vrij dominant wordt gericht op de jongere groep. Daarnaast zie je tevens een trend dat de jongere veel eerder oud wil doen. Kijk bv. maar eens naar die jonge meisjes in de VS die zwaar opgedirkt meedoen aan een missverkiezing!
De trendbreuk die Mark ziet is dat de jeugd van tegenwoordig het niet automatisch beter zal krijgen dan de generatie ervoor.

Wie hebben er zoal invloed op het sociale brein:

  • thuis
  • school
  • peers
  • overige opvoeders

Ook interessant is om te weten van wie de jongeren het meest onder de indruk geraken. Mark geeft voor mij een verrassende top 4 door, van boven naar beneden afnemend in sterkte:

  • succesvolle ondernemers
  • wetenschappers
  • topsporters
  • zanger/zangeres

Jongeren leven deels online
De jeugd van tegenwoordig is heel actief op de verschillende online kanalen. Onder het mom van ‘ik deel dus ik besta!’ Een gemiddeld meisje tussen de 14-16 jaar verstuurd 3.600 whatsappjes per maand! Dat doen ze om te kijken en te gluren bij elkaar en om te zien hoe ze zich tot elkaar verhouden. Jongens in dezelfde leeftijd doen het ietsje minder.
De jeugd van tegenwoordig is gewend om altijd en overal inspraak te hebben (let op, niet te krijgen, maar te hebben) Onderhandelen doen ze altijd en overal. En het zal je ook niks verbazen, ze zijn 24/7 online en willen, wanneer ze met een organisatie communiceren, on demand antwoord!
Hoe kunnen we de jeugd van tegenwoordig beinvloeden en verleiden?
Ofwel, hoe kan je een boodschap zo brengen dat ze gaan doen dat je wilt dat ze gaan doen?
Mark maakt onderscheid tussen de verleiders (peers) en de voorlichters.

De boodschap moet aan deze drie voorwaarden voldoen:

  • relevant
  • authentiek
  • er moet worden geluisterd!

Relatie opbouwen?
‘De jongere’ bestaat niet. Je zult moeten aansluiten bij zijn belevingswereld, bij zijn waarden en normen. Vergeet het idee dat je een levenslange relatie met de jeugd van tegenwoordig kunt opbouwen en in stand houden. Ze zijn niet meer structureel betrokken maar slechts dan wanneer jij in hun leven (moment) past. En vergeet vooral niet, jongeren komen voor jongeren en zeker niet voor de “oude hap”. Kom met oplossingen of diensten die passen bij de doelgroep die je wilt bedienen.

En ja, dan is het dus vreselijk dat we de aansluiting met de jongeren hier in Heeg zijn verloren. Want een klantenrelatie bouw je pas op als je elkaar in het wild hebt ontmoet (face to face) We moeten laten ervaren dat het hier in Heeg anders (en dus de moeite waard) is. We moeten ze expliciet uitnodigen om “iets’ te halen, te beleven.

En als laatste geeft Mark nog 3 tips mee waarmee ik heel goed uit de voeten kan, wil je weten welke, stuur me dan een mailtje en ik zal ze je toesturen. ik kijk uit naar je reactie!
De polletjes, Watersportcamping Heeg, karin@watersportcampingheeg.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *