Recreatiebranche volgt SNS bank?

Eigenlijk best een gekke krantenkop: “SNS vindt zichzelf opnieuw uit”. In een interview met één van de directeuren komt de ‘aap’ uit de mouw: SNS gaat terug naar de basis. Het wordt dus weer ‘gewoon’ een bank. Een consumentenbank, met sparen, betalen, hypotheken en verzekeren. Nuttige producten voor de klant staan centraal, het rendement op de tweede plaats. Een vergelijking met de recreatiebranche dringt zich op.

caravannetjeGewoon zichzelf
Meer dan 70 spaarproducten, nu nog maar 5 en maar een klein aantal beleggingsproducten. Zeventig! Logisch dat niet alle klanten dat konden begrijpen! Nog een verbetering: “als je belt krijg je tegenwoordig ‘gewoon’ iemand aan de lijn in plaats van een bandje met verschillende keuzes”. SNS wordt dus weer een bank met een eigen lijn, een persoonlijke benadering: gewoon zichzelf. Jammer dat daar een bankencrisis, faillissement en allerlei commotie voor nodig was.

Te groot
Een te groot geworden bank, te commercieel, vergeten waar de klanten nu eigenlijk behoefte aan hebben. Misschien is dat ook in de verblijfsrecreatie wel aan de orde? Schaalvergroting, steeds grotere campings, onoverzichtelijke boekingssites, een beperkt aantal grote verhuurorganisaties. Faillissementen zijn aan de orde van de dag. Bedrijven die naar de huidige maatstaven overgefinancierd of simpelweg de potentiële gasten niet meer weten te bereiken. Te groot geworden of onvoldoende feeling met de wensen van de klant. Is het in de recreatiesector tijd voor een crisis, of hebben we in de sector het inzicht en passen we ons op tijd aan?

Innovatie als oplossing?
De vraag van de klant als het gaat om het product of benaderingswijze verandert snel, steeds sneller. Ondernemers, brancheorganisaties en ja, ook wij als adviesbureau zijn druk bezig met innoveren: een nieuwe aanpak, nieuwe ontwerpen voor accommodaties, nieuwe arrangementen, etc. Vraag uw gast om een flitsend, futuristisch chalet met een design-interieur, een ‘hobbithol’ in een kunstmatige berg of een zee aan arrangementen? Vooral doen dan, maar let op: ook de banken innoveerden met nieuwe producten. Nog een paar en nog en… dat ging niet helemaal goed. Innoveren moet, maar is zeker niet altijd een oplossing. De bank weet het inmiddels: vindt ‘gewoon’ jezelf opnieuw uit! Terug naar de basis, naar de vraag van de klant. Maar vooral ook: terug naar uzelf, ondernemen ‘met hart en ziel’. Dát is een mooi uitgangspunt voor uw bedrijfsvoering!

Thuis in de nieuwe werkelijkheid of…niet?
Niet iedere medewerker van de bank voelt zich thuis in de ‘nieuwe werkelijkheid’, waarbij vooral vanuit het belang van de klant moet worden gedacht. Afhandeling van klachten en klanttevredenheid zijn tegenwoordig beoordelingscriteria: de klant centraal. Staan uw gasten eigenlijk wel centraal in uw bedrijf? Sommige recreatieondernemers zijn erg goed. Ze kennen hun gasten door en door. Dat is een mooi begin voor goede bedrijfsresultaten. Anderen…kennen hun gasten minder goed en voelen zich misschien in de sector toch niet heel erg goed thuis. Heeft u een bedrijfsvoering ‘met hart en ziel’, bent u ‘thuis’ in het veranderend recreatielandschap, de nieuwe werkelijkheid? Bij SNS zijn ze duidelijk: de conclusie kán zijn dat je niet geschikt bent voor dit vak en dat je iets anders moet gaan doen.

Met dank aan:
Léon Jobse, ZKA

Volg ZKA ook op twitter:
twitter.com/zka_leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *