Er is de afgelopen week veel te doen geweest over het duurder worden van een dagje uit. Was het een ‘missertje’ van het gerenommeerde CBS-instituut dat de sector hiermee in een verkeerd daglicht heeft geplaatst? Het onderzoeksinstituut heeft laten weten meer naar buiten te treden om haar onderzoeksresultaten te voorzien van een toelichting. Wellicht is het beter om de focus op de cijfertjes te blijven houden.
Vraag het de experts
Want wie de pretpark industrie van dicht bij kent weet dat er geen standaard vergelijkingsinstrument van toepassing kan zijn en dat geldt ook voor de entreeprijzen bijvoorbeeld. Blijkt hieruit dat ze de plank hebben misgeslagen door niet met de pretparken zelf in contact te treden alvorens een statement te maken? Natuurlijk kon de krant van Jan en Alleman; De Telegraaf, niet achterblijven met een uitgebreid artikel dat mensen er alles aan doen om een dagje uit betaalbaar te houden. Er wordt een aantal ouders met kinderen opgevoerd in het bewuste artikel en niet met naam genoemde vertegenwoordigers van pretparken. Ik betwijfel of men wel de juiste woordvoerders gesproken heeft? Neem bijvoorbeeld De Hogeschool NHTV die wel als serieuze informatiebron wordt geciteerd. Zij beschikken dit jaar over een nieuwe opleiding attraction & themepark management dat young professionals moet opleiden. Hoe kun je nou marktinformatie inwinnen bij een opleiding die gelooft in sprookjes en nog moet starten, terwijl er nog zoveel kennis ontbreekt uit de praktijk van alle dag?
Belangenbehartiging?
Bijna alle regionale TV Stations hebben dankbaar gebruik gemaakt om dit thema prominent in beeld te brengen. Ook de NOS kon natuurlijk niet achterblijven en plaatste dit onderwerp prime-time naast de ellende van de ISIS-Irak in het journaal van acht uur! De sector zelf heeft weinig protestgeluiden laten horen en dat komt misschien voort uit het feit dat ze niet zo goed georganiseerd zijn. Waar blijft de reactie van een branche-organisatie die opkomt voor pretparken en bedrijven in dagrecreatie? Er was dus geen reactie van RECRON, KHN, Gastvrij Nederland of de Club van Elf. Van het NBTC hoef je geen reactie te verwachten want die richten zich alleen nog maar op de buitenlander of Amsterdam. En ook Gastvrij-Nederland heeft geen aanstoot gegeven aan deze actie van het CBS.
Hoe zit het dan wél met de prijzen?
Toch zijn de pretparken de afgelopen jaren niet zoveel duurder geworden als gesuggereerd. Bij BillyBird Hemelrijk Volkel laat Ton Derks weten zijn prijzen juist te laten zakken. Ook bij Kinderparadijs te Malkenschoten heeft men de entreeprijzen slechts mondjes maat aangepast in de afgelopen vijf jaren. Er zijn ook tal van nieuwe All-Inn formules op de markt gekomen die via deze nieuwe package-deals uiteindelijk goedkoper voor de consument geworden zijn. Pretparken die geld hebben geïnvesteerd in nieuwe attracties hebben hun toegangsprijzen daar op aangepast. Weet u! De Golf van nu is niet dezelfde Golf van 25 jaar terug en ook deze automobiel wordt niet als duurder weggezet. Neen, men heeft de keuze gemaakt voor een ander model met een bijpassende prijsstelling. Dat is hetzelfde als met de Pretparken. Zij die innoveren en een totaal ander product aanbieden, passen hun tarieven daarop aan. Dus kunnen we stellen dat de pretparken industrie beter is geworden en met veel nieuwe attracties op de proppen is gekomen.
En dan de kortingen…
Met de opkomst van de Flashdeals en de ticketbureaus in de afgelopen vijf jaar (Groupon-Vakantieveilingen- Travelbird – Ticketveilingen-Land van de ANWB – HEMA) heeft de consument bijna dagelijks aanbod uit meerdere ‘goedkope’ pretpark aanbiedingen. Dan heeft de NS combi tickets in de aanbieding en houdt ook de regionale kranten in het oog want ook zij bieden een kortingsplatform met Stedendeals. En doen we onze boodschappen niet allemaal bij de super om de hoek en sparen we met zo’n alle de AH Zegeltjes voor een dagje uit naar de Efteling. Met een actie code kunnen we ook on-line goedkope tickets bestellen en als je geluk hebt kun je voor € 2.— een entreekaartje bemachtigen bij Attractiepark Slagharen. Nog slimmer is je aanmelden in België of Duitsland en vandaar uit de acties in de gaten houden. Wie geduld heeft kan heel goedkoop een dagje uit met korting. Wanneer we daar eens mee stoppen dan zou terecht geconstateerd kunnen worden dat de Pretparken duurder geworden zijn. Maar ook met onze Oranje punten van de ING-bank of Weg Naar Het Werk, Airmiles er zijn genoeg mogelijkheden. En wanneer je niet kunt biedt je het kaartje aan op Marktplaats.
Conclusie
Ieder Pretpark kent formeel een entreeprijs maar je kunt je afvragen of uiteindelijk de gemiddelde prijs per bezoeker niet veel lager uit komt en daarmee het kwaliteitsimago van een dagje uit om zeep helpt. De roep om te stoppen met ‘kortingen’ komt niet aan en is gericht aan dovemansoren als we het hebben over de pretpark industrie. Toch verwacht ik dat het entree kaartje eerder goedkoper dan duurder zal worden in de komende jaren. Alleen als je iets bijzonders kunt laten zien is er de bereidheid daarvoor te betalen. Kijk maar eens naar Halloween Events waar de bezoeker bereid is het dubbele te betalen als voor een normaal entree kaartje! Maar dat is een ander verhaal……….
Met dank aan:
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure
Twitter: @pleisureworld
LinkedIn: nl.linkedin.com/in/pleisureworld/