Phantasialand zoekt zijn eigen draai

Als er één ding is waar Phantasialand sterk voor waakt, dan is het wel het kopieergedrag. Dat risico is bij attractieparken sterk aanwezig omdat de grotere attracties bij een beperkt aantal leveranciers vandaan komen. Gelukkig zijn er nog volop instrumenten waarmee je het onderscheid kunt maken: Strategische keuzes, thematisering, parkinrichting, personeel, combinaties, shows en foodservice.

phantasialand 15 - 130Tijdens een bezoekje achter de schermen krijgen we te horen dat de directie zich zo min mogelijk wil laten beïnvloeden door andere parken om zo aan haar eigen unieke profiel te bouwen. Gelukkig mochten wij wel bij Phantasialand kijken en leren. Uw redacteur was in zijn kindertijd wel eens in het park geweest (voor 1980), maar herkende weinig meer terug. De hernieuwde kennismaking was wel zeer de moeite waard.

Combineren van attracties
Naast de hele grote (en dure) attracties zien we ook slimme combinaties. De zweefmolen is zo’n voorbeeld. Door die te combineren met computergestuurde fonteinen op muziek ontstaat een bijzondere belevenis, die bovendien ook nog een zeer fotogeniek is. De topspin ‘Talocan’ of de bungee drop ‘Mystery Castle’ zijn in de basis relatieve mainstream attracties, die door een mooi verhaal en thematisering tot een bijzondere belevenis zijn gemaakt.

Voorzieningen voor doelgroepen
Soms zijn het de kleine details waarmee je voor een specifieke groep mensen een groot verschil maakt. Bijvoorbeeld door het wegnemen van een barrière. Bij Phantasialand zien we bijvoorbeeld dat er rekening wordt gehouden met de eetwensen van Moslims door in enkele foodcorners duidelijk aan te geven dat het eten halal is bereid. Ouders met kleine kinderen hebben soms een rustmomentje nodig; of plek om de luiers te verschonen. Voor hun wensen is een kinderkamer ingericht waar ouders even rustig hun gang kunnen gaan; buiten de prikkels en de drukte van het pretpark. Een hostess houdt zicht op de ruimte en is beschikbaar voor vragen. Ook de Baby Switch is een voorziening die specifiek gericht is op ouders met jonge kinderen; hierbij krijgt de tweede ouder die een attractie bezoekt voorrang in de rij. Zo kunnen zij ombeurten beiden de attractie in en hoeven nog maar een keer te wachten.

Compacte bouw
Door de beperkte oppervlakte en mogelijkheden in het bestemmingsplan (woonwijk) wordt de planning van attracties een flinke puzzel. Op een relatief beperkt oppervlakte speelt efficiency een belangrijke rol. In het indoor attractiegedeelte Wuze Town heeft men al twee verdiepingen in gebruik. De bovenverdieping is een speelplek voor de jongere gasten. Ook zien we op diverse plekken attracties in elkaar verstrengeld. De brede looppaden zorgen er voor dat het park wel ruim oogt en dat er logistiek geen problemen ontstaan. Het levende groen krijgt ook ruim aandacht in het park en dat brengt ook de nodige rust in het ontwerp met zich mee.

Bouwplaats in het park
Het werk aan de nieuwe attractie ‘Taron’is in volle gang. Daarvoor zijn grote hijskranen en een enorme bouwput niet te vermijden. In plaats van alles te camoufleren en bouwwerkzaamheden uit te stellen tot na sluitingstijd, heeft Phantasialand er voor gekozen om de bouwwerkzaamheden een rol te geven als ‘teaser’. Via kijkluikjes wordt de nieuwsgierigheid opgewekt en op boden is informatie te vinden over de attractie in aanbouw. Overigens is er op de dag dat wij op bezoek zijn geen geluidsoverlast. Dus dat is ook een meevaller.

Personeel per zone en attractie gethematiseerd
Phantasialand kent diverse themazones. Het personeel is veelal niet in typische Phantasialand uniform gekleed, maar in de stijl van het thema en/of de attractie. De kleding is dermate opvallend dat je wel meteen ziet wie er bij het personeel hoort. Er is geen sprake van een uniforme huisstijl.

Aandacht voor de kijkers
Bij de spectaculaire attracties is er op strategische plekken ruimte gecreëerd voor de kijker. Ook veel terrassen zitplaatsen zijn goed gepositioneerd t.o.v. attracties.

Multi sensorisch
In het park is ook veel aandacht besteed aan de muziek die onbewust een belangrijke invloed heeft op de sfeer. In het hotel was ook de geur opvallend aanwezig. Dat zorgde bij binnenkomst meteen voor een bijzondere sfeer. Na verloop van tijd werd de geur wel vrij overheersend (iets te weinig subtiel). In het park zorgen voor de diverse foodoutlets voor lekkere luchtjes. Het was lastig te achterhalen of deze werden verspreid via een vooropgezet plan, maar ze bevorderen absoluut de lekkere trek.

Het was al met al een leerzaam uitstapje.

Meer inphormatie: www.phantasialand.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *