Een ding weet je zeker; als je niets doet, werkt niets! Dus moet je aan de bak. En het is leuk, en vaak ook goed, om met een plan aan de slag te gaan. Maar plannen maken zonder doen, daar heb je helemaal niets aan! We moeten meer dingen gaan doen. Want dingen doen, ongeacht of ze nu succesvol zijn of niet, zorgen ervoor dat we:
- meer ervaring opbouwen
- een groter netwerk opbouwen
- onszelf beter leren kennen
- de markt beter begrijpen
Kortom, het heeft heel veel voordelen om heel veel initiatieven op te starten. Dan zitten er vanzelf een aantal succesjes tussen en een paar missers. Het zijn vooral de missers die ons leren hoe we het volgende keer beter kunnen doen. Een mooie opmerking die ik onlangs hoorde: “Ik ben een expert in fouten maken en de dingen niet afmaken.” Nu is het grappige aan deze opmerking, dat juist is aangetoond dat organisaties die heel veel nieuwe dingen uitproberen (doen) meestal ook de grotere groeiers zijn in de markt. Puur door het feit dat ze heel veel ervaring hebben, een sterk netwerk opbouwen en meer zelf- en marktkennis hebben gekregen.
Wellicht dat je nu denkt: “hé, ik kan samen met de Polletjes ook wel iets ondernemen.” Schroom niet, bel me direct want daar zijn we gek op!
De polletjes Watersport camping Heeg