Het museum van morgen biedt zijn gasten een Augmented Reality-ervaring. Dat verwachten twee van de drie museumbezoekers. Augmented Reality (AR) legt een digitale informatielaag over wat we ‘in het echt’ waarnemen. Dat biedt interessante mogelijkheden. Van levensechte dinosaurussen tot hogere bestedingen in de museumshop.
Het ArtScience Museum in Singapore schotelt bezoekers sinds begin vorig jaar een bijzondere belevenis voor. De augmented reality-ervaring ‘Into the Wild’ transformeert bijna 1000 vierkante meter expositieruimte in een digitaal regenwoud. Kijkend op hun smartphoneschermen stappen de bezoekers zo een driedimensionale wildernis in. Daar staan ze oog in oog met wilde dieren, en ervaren ze de verregaande gevolgen van ontbossing.
Levensechte ruimtewandeling
In het Smithsonian National Museum of Natural History (Washington, D.C.) komen geëtaleerde skeletten van dinosaurussen tot leven. Opeens zien bezoekers hoe de botten in elkaar passen, en hoe de dieren hiermee ooit bewogen. Met zijn Heroes en Legends-exhibitie laat het Kennedy Space Center in Florida bezoekers een levensechte ruimtewandeling bijwonen.
En neem het Jinsha Site Museum in het Chinese Chengdu. Dit museum toont de restanten van een 3.000 jaar oude nederzetting. Met AR kunnen bezoekers een deel van de gouden, ivoren en jaden objecten die daar werden gevonden in 3D bekijken. Zo stijgt een duizenden jaren gouden masker langzaam op uit de vitrine, zijn mysterie prijsgevend aan de bezoeker. Ook hier is een gratis smartphoneapp voldoende om dit mogelijk te maken.
Hogere bestedingen
Met AR kunnen musea hun gasten een VIP-kijkervaring bieden. Acht van de tien bezoekers betalen graag iets extra’s voor zo’n VIP-ervaring. Dankzij de combinatie van AR en nauwkeurige plaatsbepaling kan AR telkens op het meest relevante moment worden aangeboden.
Naast extra kijk- en belevingsplezier kan de inzet van AR ook praktisch nut hebben voor musea. Gasten kunnen op het juiste moment naar de museumhoreca of de museumshop worden geleid. De doorstroombevorderende toepassing van AR is al door andere sectoren ontdekt. Gatwick Airport verwerkt jaarlijks ruim 43 miljoen bezoekers. Om die enorme stroom reizigers zo efficiënt mogelijk van ingang naar cabine te loodsen installeerde het Londense vliegveld vorig jaar 2000 peilbakens in zijn terminals. Reizigers hoeven straks alleen hun telefooncamera op de omgeving te richten waarna ze door een spoor van op hun scherm oplichtende pijlen naar hun gate te worden geleid.
Hoe nu verder?
Het ontwikkelen van een stevige AR-ervaring kost een museum nu zo’n 20.000 euro. Die prijs gaat omlaag, als meer ontwikkelaars gebruik gaan maken van de AR-platforms van Google, Apple en Facebook. Een investering met een concreet doel laat zich bij vooruitstrevende musea doorgaans goed financieren met donaties. Denk daarbij niet alleen aan sponsoren, subsidies en cultuurfondsen, maar ook aan het bezoekende publiek. Museumbezoekers zijn bijzonder goed te benaderen via Tikkie Zakelijk.
Het is interessant om te onderzoeken of ook uw culturele instelling kan profiteren van Augmented Reality. Want één ding is zeker. Voor die museumbezoeker is AR straks niet meer weg te denken.
Met dank aan:
Stef Driessen, Sector Banker Leisure
ABN AMRO Bank