Met welke Keywords wordt jouw website gevonden?

Hoe zoeken mensen naar uw producten op internet en welke woorden gebruiken ze daarbij? Dat is belangrijk, want daar moeten we onze websites op aanpassen. Beter gezegd, daar moeten we de keywords van onze websites op aanpassen.

Wat zijn jouw sleutelwoorden? (Keywords)

Wat is een keyword nou eigenlijk?

Een keyword is een zoekterm. Dat kan dus meer zijn dan één los woord. Ga maar na: als jij op internet wat wilt zoeken om je zomervakantie voor te bereiden, zoek je dan op de zoekterm ‘vakantie’ of op ‘bungalowtent zuid frankrijk’? Beide zijn keywords en de site die ze goed verwerkt heeft krijgt jou op bezoek.

Het belang van het kennen van jouw keywords.

Het is om allerlei redenen van belang dat je goed weet welke keywords voor jouw site het belangrijkste zijn.

  1. Je hebt ze nodig om via Google veel bezoekers naar je site te krijgen.
  2. Je hebt ze nodig om te zorgen dat bezoekers lang op je site blijven.
  3. Je hebt ze nodig om op de juiste manier te adverteren.
  4. Je hebt ze nodig om de beste sites goed naar jouw site te laten linken.
  5. En ga zo maar door.

Door het jaar heen zullen we regelmatig ons lijstje met keywords nodig hebben.

Hoe zoeken mensen doorgaans?

Uiteraard zijn er vele redenen waarom mensen op het internet surfen, maar je zou ze kunnen samenvatten in deze 3 hoofdsoorten van zoeken:

  1. zoeken naar informatie, bijvoorbeeld voor studie of werk;
  2. voor-onderzoek doen voor een aankoop die men van plan is te doen (gsm, vakantie, etc.);
  3. zoeken naar de beste site om de aankoop te doen.

Die laatste groep, daar gaan we ons op richten. Mensen die al precies weten wat ze willen en er klaar voor zijn om te kopen. Een voorbeeld:

Iemand uit groep 2 zoekt misschien op termen als ‘GSM’ of ‘PDA’ of ‘gsm met internet’ of ‘spelletjes op je gsm’. Dat zijn vrij brede, algemene termen.

Iemand uit groep 3, die inmiddels precies weet welk model ze wil en waarom, zal bijvoorbeeld zoeken op ‘iPhone 4 32GB zwart simlock vrij’ of ‘Samsung Star qwerty goedkoopste op voorraad’. Op die laatste manier van zoeken gaan wij onze keywords afstemmen.

Aan de slag!

We gaan deze week een lijst samenstellen van termen waar jouw doelgroep op zoekt. Let op: de mensen uit jouw doelgroep die er klaar voor zijn om te kopen (of naar je zaak te komen, of iets te downloaden of zich in te schrijven. You get the picture.). Tijdsindicatie: anderhalf uur.

Stap 1: brainstorm een lijst met relevante zoektermen
Pak een vel papier, een whiteboard of open een document en ga gewoon uit je hoofd een lijst maken met zoektermen en combinaties daarvan. Uiteraard komen daar je productnaam, bedrijfsnaam, branchenaam en dergelijke in voor. Maar probeer jezelf te dwingen om verder te kijken dan je neus lang is. Doe het eventueel samen met een collega of partner. Ter indicatie: je moet er minstens een stuk of 30 hebben.

Stap 2: denk zoals je doelgroep denkt
Niet iedereen zoekt meteen naar jouw product of dienst. Het kan ook zijn dat ze hun probleem als zoekterm intypen. Of een oplossing van hun probleem omschrijven, zonder je product of dienst te noemen. Breid je lijst uit met dit soort zoektermen. (Bijvoorbeeld ‘lekvrije zwembaden’ of ‘algen voorkomen’ i.p.v. ‘Intex zwembad’)

Tip: Kijk ook naar synoniemen, andere spelling, meervoud, samengevoegde woorden of juist met koppelteken (e-commerce of ecommerce). Ook beschrijvende woorden worden vaak gebruikt, zowel om het probleem als de oplossing te beschrijven (snelle, langzame, goedkoop, luxe, etc.)

Stap 3: kijk in je eigen website-statistieken naar zoektermen waar je nu al op gevonden wordt!
Misschien moet je even uitzoeken hoe je bij je statistieken komt. Als dat niet lukt, dan sla deze stap maar over. Later in het jaar gaan we hier uitgebreid op in.

In je statistieken zie je de woorden en combinaties van woorden waar de huidige bezoekers van je site nu al op zoeken. Zorg dat deze keywords in elk geval in je lijst staan en gebruik ze ook als inspiratie om met uitbreidingen en nieuwe woorden te komen. Let wel op: dat je nu vindbaar bent op deze woorden, wil nog niet per se zeggen dat het de beste keywords zijn.

Stap 4: check de keywords van je concurrentie
Zoek nu eens in Google en typ de keywords in die je tot nu toe hebt verzameld. Bezoek per keyword de eerste 3 sites (die het hoogste staan). Bekijk vervolgens de paginabron door in het menu naar ‘Bekijk – Bron’ te gaan of met rechtermuisknop ‘Bekijk Bron’ te kiezen.

Kijk naar de title-tag, keyword-tag, description-tag en header-tags. Die zien er ongeveer zo uit: <TITLE>Web Hosting Nederland en België, eigen website maken en goedkope domeinnamen</TITLE>. Kijk ook naar <META NAME=”DESCRIPTION” …> <META NAME=”KEYWORDS” …> en <H1>

Ook hier weer: gebruik deze woorden als inspiratie. Let wel op: dat zo’n pagina hoog staat op een keyword wil nog niet per se zeggen dat zijn andere keywords ook goed zijn.

Stap 5: Go local!
Als je een camping in Herdenberg bent, dan heeft het weinig zin om met alle campingss in Nederland te strijden voor de eerste plaats in Google. Hetzelfde geldt als je een attractie in Valkenswaard hebt. Voeg dus op z’n minst je vestigingsplaats toe aan de lijst met keywords. Ook woorden zoals ‘regio’ en ‘omgeving’ en de steden en dorpen bij jou in de buurt.

Ook hier geldt weer: verplaats je in de (be)zoeker. Misschien zoekt iemand op ‘stukadoor almere’ en zit jij ‘vlakbij’ in Lelystad. Dan is het dus handig als je ook almere in je lijst hebt staan.

Stap 6: Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden
Klik hier om te gaan naar https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal

Vul hier om beurten de keywords in die je tot nu toe hebt. Je krijgt dan varianten te zien plus hoe vaak er op gezocht wordt! Gebruik deze tool ten eerste om nog extra keywords te vinden.

En nog belangrijker: bekijk hoeveel er al op jouw keywords gezocht wordt. Hoe meer er op gezocht wordt, hoe belangrijker het keyword vaak is. Waarschijnlijk is er dan ook veel concurrentie op zo’n keyword, waardoor je er misschien nooit hoog mee zult komen in Google, maar zo’n woord is dan nog steeds belangrijk om goed te gebruiken op je website.

Vergelijk je keywords met elkaar qua aantallen zoekers. Woorden waar relatief erg weinig op gezocht wordt zijn misschien toch niet zo goed als je zelf dacht.

Stap 7: redigeer en combineer je lijst
Als het goed is heb je nu een behoorlijk lange lijst met (100?) keywords. Omdat dit een brainstorm is, zit er wellicht nog niet veel logica in. Het kan zijn dat je sommige woorden bij nader inzien toch uit je lijst wilt schrappen. Andere woorden moeten wellicht gecombineerd worden. Probeer naar eigen inzicht de lijst op volgorde van belangrijkheid te zetten.

Het is prima om een lange lijst te hebben, maar zorg vooral dat je de belangrijkste 5 à 10 bovenaan hebt staan!

Bron: WebsiteSupporters.com – (C) 2011 – www.websitesupporters.com

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *