Met Dutch Design werken aan een nieuwe horizon

Dutch Design creëren lijkt zo simpel in de wereld van Daan Roosegaarde, die een inspirerend betoog hield op de ABN AMRO bedrijvendag op de Dutch Design Week (DDW): “Je bent je er vaak niet van bewust wat de dagelijkse omgeving nu zo bijzonder maakt. Ons prachtige polderlandschap is bijvoorbeeld helemaal door mensen gecreëerd. Voor velen van ons heel gewoon. Maar voor buitenlanders is dat iets heel unieks.” Roosegaarde ging in zijn verhaal in op de zaken die Nederland zo uniek maken en spoort mensen aan om de wereld mooier te maken met nieuwe innovatieve ideeën.

Wat maakt Nederland nu zo uniek?
De Dutch Design Week in Eindhoven trok afgelopen week ruim 250.000 bezoekers, waarvan vele geïnteresseerden uit het buitenland. Waar komen die op af? Is Dutch Design zo bijzonder?

Frans Cuppen, Regiodirecteur Zuid Nederland van de ABN AMRO, benadrukt dat Dutch Design een heel belangrijk onderdeel is van de Nederlandse economie. Het is ook een onderdeel waarmee het Nederlands bedrijfsleven zich kan onderscheiden in de zeer competitieve wereld.

Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Week voegt daar aan toe: “We zien een grote ontwikkeling bij Nederlandse designers die durven te kiezen voor een andere aanpak. Nederlanders zijn direct, wars van hiërarchie en durven vragen te stelen. Want wat kun je het best doen als oude antwoorden niet meer werken? Ga dan op zoek naar nieuwe vragen! We hebben daarom ook bewust gekozen voor het thema ‘what if…’ voor deze editie van de DDW.”

Daan Roosegaarde
Daan Roosegaarde

Design is creatief innoveren
Daan Roosegaarde is kunstenaar en innovator. Hij legt zijn publiek uit wat hij verstaat onder de ‘derde horizon’. Veel ondernemers richten zich primair de ‘eerste horizon’, die te maken heeft met de praktische overlevingsprincipes zoals; haal ik voldoende omzet; waar vind ik financiering en hoe zorg ik dat mijn bedrijf morgen ook nog bestaat?
In de derde horizon kijk je naar zaken als ‘Met welk doel ben ik op deze aarde bezig?’ en ‘Waar worden we blij van?’ Dat levert veel meer motivatie op en vorm de basis voor innovatie.

“Die focus op ‘de derde horizon’ is slechts het eerste stapje op weg naar vernieuwing.”, weet Roosegaarde uit de praktijk. “Wie in – fouten maken mag niet- Nederland wil innoveren heeft wel een olifantenhuid nodig. Maar wie een droom heeft, is ook bereid om die moeite te doorstaan.”

Roosegaarde waarschuwt nieuwe innovators alvast voor drie ‘ondankbare fases’ die er nu eenmaal bij horen:

  1. “Dat kan niet” – Is vaak de eerste reactie op iemand die met een nieuw idee komt.
  2. “Dat mag niet” – komt ter sprake als je bewijst dat het wél kan, maar nog niet in regelgeving is vastgelegd.
  3. “Waarom had je dat niet eerder bedacht” – lijkt voor Roosegaarde de grootste frustratie. Als iets een succes is, dan is het blijkbaar nog niet goed.

Praktische tips
Op het gebied van innoveren blijkt Roosegaarde een heel eigen koers te varen. Dat blijkt wel uit zijn tips:
Investeer geld en energie in je eigen dromen en ideeën. Ga dus niet eindeloos je toekomstige klanten betrekken bij het ontwikkelproces. Die zijn ‘een beetje dom’ en kiezen vooral voor hetgeen ze al kennen.

Verlangen naar schoonheid zet mensen in beweging. Een ontwerper die de wereld een stukje mooier of beter weet te maken krijgt vanzelf volgers. Roosegaarde: “Ons bureau kiest voor de MAYA strategie; ‘Most Advanced Yet Acceptable’. Zoek de grenzen op wat je kunt vernieuwen.”

Een filmpje van Studio Roosegaarde van het project ‘Water Licht’ geeft een beeld van het zeeniveau als je op het Museumplein in Amsterdam staat. Het project is bedoeld om mensen bewust te maken van ons bijzondere land, dat grotendeels onder zeeniveau ligt.

Waterlicht by Daan Roosegaarde from Studio Roosegaarde on Vimeo.

Meer informatie:
www.studioroosegaarde.net
https://insights.abnamro.nl/category/sectoren/leisure/

Tijdens de bedrijvendag vonden er ook nog twee sessies plaats met een praktische inslag:

  • Izi.travel presenteerde een platform waarop toeristisch aanbod en bezoekers hun kennis en ervaringen kunnen delen.
  • Elkeplek.nl ging in op het ‘design van je website’.

Deze onderwerpen komen binnenkort nog aan bod op deze website.

Eén reactie

  1. Heerlijk om te lezen dat je je eiogen dromen moet najagen. Een waarheid als een koe, je plannen van je klanten laten afhangen is een beetje dom volgens Daan Roosegaarde. Ik heb ook uit eigen ervaring ondervonden dat vernieuwing in de recreatiesector niet uit de sector zelf gaat komen, omdat deze teveel hangt aan het oude vertrouwde.
    Verandering krijg je door passie en dromen najagen en daar moet je in de recreatiesector inderdaad een olifantenhuid voor hebben, maar soms lukken dingen toch, zie ons succes met Arthuur’s Routeverhalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *