Local SEO: 5 tips voor snel resultaat

Met local SEO probeer je fysieke locaties te laten ranken in de zoekresultaten met locatie gerelateerde zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden zoals ‘Reisbureau in Zwolle’ of ‘Camping Almere’. In deze blog geven we je 5 tips voor local SEO waar je direct mee aan de slag kan.

Verdiep je in de Local Map Pack

Het belangrijkste onderdeel van local SEO is de zogenoemde Google Local Map Pack. Als je in Google zoekt op een locatie specifiek zoekwoord dan krijg je deze Local Map Pack te zien:

Hier zie je een stukje van Google maps en daaronder drie zoekresultaten. De uitdaging van local SEO is om tussen deze drie te staan voor de voor jouw bedrijf relevante locatiespecifieke zoektermen.

De Local Map Pack heeft zijn eigen algoritme dat voor een gedeelte los staat van het traditionele algoritme van Google. De ‘normale’ organische resultaten vind je onder de Local Map Pack. Deze zijn uiteraard ook van belang voor je local SEO.

Om beter te gaan presteren op het gebied van local SEO is het aan te raden om te starten met een zoekwoordenonderzoek. Focus je daarbij op lokale zoektermen. Heb je bijvoorbeeld een Camping in Leeuwarden, zoek dan naar zoektermen als ‘Camping Leeuwarden, ‘Camping Friesland’, ‘Kamperen in Leeuwarden’, ‘Overnachten Leeuwarden’ enz.

Kijk of je voor deze termen al genoemd wordt in de Local Map Pack en wat je huidige organische ranking is voor deze termen. Is dit niet om over naar huis te schrijven? Dan is het zaak om landingspagina’s aan te gaan maken voor deze zoektermen zodat je organisch kan gaan ranken en om te gaan kijken naar je Google Mijn Bedrijf. Lees verder voor tips over Google Mijn Bedrijf.

Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Een groot gedeelte van de informatie die in de Local Map Pack zichtbaar is komt uit Google Mijn Bedrijf. Het is dus van groot belang dat je Google Mijn Bedrijf goed is ingericht.

Tips voor het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf:

  • Heeft je bedrijf meerdere fysieke locaties? Zorg er dan voor dat er voor elke locatie een eigen Google Mijn Bedrijf is aangemaakt. Dit doe je door je aan te melden via https://www.google.com/business/.
  • Vul zoveel mogelijk informatie in onder het ‘informatie’ tabje De informatie in je Google Mijn Bedrijf moet 100% overeenkomen met de informatie die op je website te vinden is. Het kan dus niet zo zijn dat er bijvoorbeeld een ander e-mailadres op je website staat dan in je Google Mijn Bedrijf. Als de informatie niet overeenkomt dan vertrouwt Google jouw bedrijf niet en zal je niet snel ranken in de local map pack.
  • Vul ook de categorie en subcategorie in waar je bedrijf onder valt en daarnaast ook welke service of product je aanbiedt. Door Google te voorzien van zoveel mogelijk informatie snapt hij beter bij wat voor soort zoekwoorden voor jouw bedrijf relevant zijn en is de kans groter dat je in de Local Map Pack terecht komt.
  • Zorg dat je regelmatig update als er veranderingen zijn.

Verzamel reviews

Reviews in je Google Mijn Bedrijf, maar ook op andere plekken op het internet (zoals Trustpilot of Tripadviser), zijn ook bepalend voor jouw plek in de Local Map Pack. Zowel negatieve als positieve reviews kunnen een impact hebben. Positieve reviews laten namelijk zien dat klanten vertrouwen hebben in jouw bedrijf en vertrouwen is een belangrijke ranking factor voor Google.

Vraag bezoekers van jouw locatie of ze een review achter willen laten op je Google Mijn Bedrijf. Dit kan je doen door ze bijvoorbeeld een linkje te mailen of door ze een kaartje te geven als ze je locatie verlaten.

Reageer ook op reviews. Zeker op negatieve reviews is het goed om te reageren. Op deze manier kan je de angel uit de situatie halen en laat je zien dat je het beste voor hebt met je klanten en ze altijd graag wil helpen. Reageer daarom ook altijd vriendelijk en probeer een oplossing aan te dragen. Word nooit boos of geïrriteerd en probeer ook niet tegen de klant in te gaan.

Gebruik NAP citations

NAP staat voor:

  • Name
  • Address
  • Phone number

Zorg ervoor dat deze informatie te vinden is op je eigen website en dat deze ook correct is.

Zorg ervoor dat jouw NAP gegevens juist vermeld staan op iedere website op het internet. Google vergelijkt namelijk deze gegevens van jouw website, jouw Google Mijn Bedrijf en andere websites op het internet om te bepalen of de informatie klopt. Als één van deze afwijkt, heeft Google minder vertrouwen in je bedrijf.

Gebruik structured data

Structured data is een stukje code (schema) in de html van webpagina’s waarin je aangeeft wat voor soort pagina het is en welke informatie er te vinden is. Zoekmachines gebruiken deze informatie om pagina’s te herkennen en de informatie bij een zoekresultaat uit te breiden met bijvoorbeeld een review snippet.

Het belangrijkste schema voor local SEO is LocalBusiness (https://schema.org/LocalBusiness). Voeg dit schema toe aan de homepage van je website. Hier vul je de NAP gegevens in, maar je kan bijvoorbeeld ook linkjes toevoegen naar je social media accounts en je logo toevoegen. Hiermee geeft je Google nog een manier om aan je gegevens te komen en je te laten ranken op lokale zoekwoorden.


Met dank aan: Jessica Balt, SEO specialist bij RED Online Marketing. RED is een online marketingbureau dat zich heeft gespecialiseerd in de sectoren recreatie en toerisme. Wil je meer weten? Neem dan contact op met RED Online Marketing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *