• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Lessen uit inspiratiereis ‘Leisure in England’

9 augustus 2016 by Redactie Reageer

Afgelopen week maakten redacteuren van Pretwerk.nl en Pleisureworld een trip door Engeland om toeristische attracties te bekijken. We brengen de komende weken een serie artikelen over inspirerende concepten die we in Nederland nog niet kennen. Naast commerciële attracties keken we ook naar verdienmodellen rondom de boerderijen, natuurgebieden en historische gebouwen.

IP in Willows Activity Farm
IP in Willows Activity Farm

Succesfactoren die in het oog springen
Terugkijkend op het bezoek aan de attracties zijn er drie factoren die opvielen en zorgen voor een positieve impuls aan de concepten:

  1. Toenemend gebruik van Intellectual Property – IP (Bekende karakters uit TV series); zelfs bij de wat kleinschaliger bedrijven.
  2. Huisstijl en thematisering tot in de haarvaten. Het is niet meer voldoende om met enkele decorstukken en muurschilderingen een sfeer neer te zetten. Er wordt steeds meer gelet op de details. Je ziet de huisstijl nu zelfs terug in o.a. toiletten, de bedrijfskleding, camouflage van installaties en entree-omgeving van de attractie.
  3. Keuze voor een duidelijk afgebakende doelgroep. In een overvolle recreatiemarkt is het vanuit marketingperspectief slim om je aanbod te optimaliseren voor een nichemarkt. Wie alle doelgroepen tevreden wil stellen is eigenlijk voor niemand echt bijzonder. Bij het ontwikkelen van een nieuw concept wordt vooraf al getoetst of het aansluit bij de doelgroep.

Leisure trip in beeld
Hier onder alvast een beeldend overzicht van de inspiratietour England. De meest leerzame projecten komen binnenkort nog een keer uitgebreid aan bod op deze website. Let op de hashtag #LeisureEngland

Leeds Castle
Een landgoed met kasteel, niet ver van Londen, heeft diverse inkomstenbronnen ingericht om subsidieloos te kunnen opereren. (o.a. entree, festivals, bootje, treintje, glamping, horeca, B&B, klimpark, sedgway verhuur…) www.leeds-castle.com

souvenirs
romantisch punteren
glamping castle style

Kent Live – boerderij attractie
Een boerderij-locatie ingericht voor dagrecreatie zien we in Nederland nog niet al te vaak. (wel veel kinderboerderijen). Op deze oude moutboerderij is met relatief weinig middelen een veelzijdig aanbod ontwikkeld, met o.a. speelzones, workshops, contact met dieren, tearoom en zelfs een specialisatie als trouwlocatie. www.kentlife.org.uk

Base Jump – trampoline park
Trampolineparken zijn ook in Nederland in opkomst. Base Jump laat de volgende stap zien; nog groter en uitgebreider (ruim 10.000 m2). Daarbij worden ook nieuwe attracties geïntroduceerd die aansluiten bij deze sportieve doelgroep, o.a.: Ninja Challenge en een Soft Play area voor de allerkleinsten. www.basejump.co.uk

toezicht zorgt voor rust
ninja battle ground

Willows Activity Farm
We schreven al eerder over de investering van 1 miljoen pond in thematisering en introductie van Peter Rabbit (IP). Gedetailleerd uitgewerkte huisstijl zorgt voor een professionele uitstraling. Geen kermisattracties, maar activiteiten die dicht bij het DNA van de boerderij blijven. www.willowsactivityfarm.com

fotomomentje
veilig voeren
ook gewassen komen aan bod
tractortour
hygieneregels zijn streng
volop activiteiten en shows

Gullivers; meerdere parken op bescheiden schaal
Regionale attractie die is opgesplitst in een aantal onderdelen waarvoor afzonderlijk entree wordt geheven; Dinosaur @ Farm Park, Waterpark (Splash Zone), High rope challenge (SFear), Burtonwood heritage centre, gecombineerd met een dino gethematiseerd vakantiepark.

vakantiepark
dino park

360 Play – (indoor) speelhal
Indoor speelparadijzen zijn natuurlijk niet nieuw. 360 play is een keten van bedrijven die de juiste snaar weet te raken. Met het toevoegen van enkele grotere attracties en rollenspel-winkelstraat wordt het onderscheid gemaakt. Een outdoorgedeelte is inmiddels toegevoegd. Ook het klanten-volgsysteem, gebaseerd op de fitnessmarkt, is een succesfactor.http://360play.co.uk/

een grotere attractie (met begeleiding)
de klantenkaart

Mattel Play, indoor spelen
Speelgoedfabrikant Mattel heeft in de gerenoveerde docks van Liverpool (=levendig toeristengebied) een indoor dagattractie ontwikkeld. Centraal staan hun bekende merken zoals Bob de Bouwer en Thomas de trein. www.mattelplayliverpool.com

Chester Zoo
Een vooruitstrevende dierentuin, die in 2016 een nieuwe zone heeft geopend: het eilandenrijk. Hier is veel thematisering toegepast. Net als bij Wildlands Emmen moet het publiek ook hier duidelijk wennen. De thematisering gaat namelijk ten koste van aandacht voor de dieren. De tijdelijke tentoonstelling over dino’s is wel een overduidelijk succes. www.chesterzoo.org

boottocht is onderdeel van eilanden themazone
grote glazen ramen – dicht bij de dieren
gethematiseerd foodservice plein
dino’s animatronics in trek – ook goed voor selfies

Blackpool Pleasure Beach
De grootste Britse attractie die niet in overzichten van Europese parken terugkomt. De bezoekersaantallen (5 a 6 miljoen) zijn namelijk lastig te vergelijken. Er zijn verschillende betaalsystemen. Er is een toegangspas beschikbaar waarmee je geen toegang hebt tot de attracties. Het park is in 1896 opgericht en we kunnen wel spreken van de wet van de remmende voorsprong. De vele oude voorzieningen zorgen voor een vrij rommelige aanblik. Wel zijn er zeer veel spectaculaire attracties. Die zijn in de loop der jaren aardig opgespaard. www.blackpoolpleasurebeach.com

ook Blackpool heeft zijn ‘monsieur Canibale’
diverse spectaculaire achtbanen
nieuwste attractie – lijkt sterk op Wild Wings in Duinrell
Nickelodeon zone is populair
nog een attractie in Nick zone
grote rij voor waterride Valhalla

Blackpool Sandcastle indoor Waterpark
Deze attractie stond eigenlijk niet op het programma, maar is een van de highlights geworden van de reis. Sandcastle behoort tot de top 10 waterparken in de wereld met 370.000 bezoekers in 2015 (ondanks enkele maanden sluiting.) Vooral indrukwekkend is de thematisering tot in het kleinste detail. Spectaculair is de Master Blaster; een waterglijbaan van 250 meter met onderweg waterboosts die je een extra versnelling geven. Over dit park komt zeker nog een uitgebreid vervolgartikel. www.sandcastle-waterpark.co.uk

Badplaats Blackpool
Ook vermeldenswaardig, maar dan in negatieve zin, is de badplaats Blackpool. Dit is het schrikbeeld van veel toeristische destinaties; in de neergang van de productlevenscyclus en zonder tekenen van een heropleving. De boulevard wordt overheerst door goedkope eettentjes en gokhallen. Locale hotels en restaurants moeten sterk op prijs concurreren. De bestaande reputatie wordt compleet uitgeleefd en er zijn teveel bedrijven die er verloederd bij staan. Daar kunnen de ook aanwezige kwaliteitsketens (o.a. Ripleys) niet meer tegenop. We vernemen dat 10 km zuidelijker, in het plaatsje Lytham, wel volop wordt geïnvesteerd in een badplaats met een luxere uitstraling. Is dit een teken dat Blackpool door veel ondernemers is opgegeven?

goedkope en ongezonde eettentjes voeren de boventoon
gokpalies oude stijl
verkrotte gebouwen op North Pier
kleurtjes verbloemen nog enigszins de triestheid

Bewilderwood – natuurattractie
Een natuurgerichte attractie in een moerasgebied; goed voor zo’n 150.000 bezoekers op jaarbasis. Uitgangspunt is dat ouders en kinderen hier samen kunnen spelen. Dus pa en ma gaan gewoon mee van de glijbaan. Er is een verhaallijn aan het natuurpark gekoppeld waarin drie bosvolken de hoofdrol spelen. Hun huisjes kom je op diverse plekken tegen. Natuureducatie wordt spelenderwijs meegenomen, maar is vooral niet de hoofdzaak. www.bewilderwood.co.uk

informatie in verhaalvorm
doolhof
klimhuisjes in de bomen
fel gekleurde rondvaartbootjes
ouders en kinderen spelen samen
workshop in de tent

Meer informatie volgt…

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Categorie: Opinie en kennis Tags: attracties, brits, erfgoed, indoor, natuur, platteland, pleisureworld

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS