Krimp als overlevingsstrategie?

Onlangs verscheen een artikel op Pretwerk.nl over ‘uit de gevarenzone blijven’. De Rabobank constateert dat veel recreatiebedrijven in de gevarenzone zitten. Het onderpand daalt, de financieringslasten blijven (te) hoog. Dit vraagt om een reactie van de ondernemer.

spaarvarkenHoge financieringslast en onvoldoende vernieuwing brengt bedrijven in problemen
Annemarie Kuijer-De Groot van de Rabobank geeft aan dat bedrijven met zware financieringslasten en de bedrijven die minder hebben geïnvesteerd in vernieuwing het moeilijk hebben. Een negatieve bedrijfseconomische ontwikkeling dreigt, met name bij veel familiebedrijven. Het aantrekken van nieuw, risicodragend kapitaal, een andere klantbenadering, samenwerking: inderdaad allemaal mogelijkheden om (toch) te vernieuwen en aan de klantvraag te blijven voldoen.

Het ‘hart van de onderneming’
Vaak is het zo dat de oorspronkelijke kernactiviteit van een bedrijf in de loop van de jaren wat naar de achtergrond verdwijnt. Geïnvesteerd wordt in aanvullende voorzieningen en activiteiten. De kern, de daarmee de kracht van het bedrijf krijgt minder aandacht. Jammer, want het is juist die oorspronkelijke activiteit die de ondernemer inspireerde om te gaan ondernemen. Niet voor niets zijn dit de onderdelen waar extra aandacht en innovatie het snelste leidt tot vergroting van omzet en marge. Immers hier lag oorspronkelijk de focus van ondernemer en bedrijf, waarschijnlijk ook zijn ‘hart’. De drive en interesse van de ondernemer zijn uiteindelijk toch de basis voor een gezonde bedrijfsvoering.

Krimp als overlevingsstrategie en gezonde basis voor groei!
Waarom eigenlijk minder renderende onderdelen van een bedrijf continueren? Een goede analyse van alle onderdelen van een bedrijf is nodig. Mogelijk leidt afstoten of beëindigen van een deel van het bedrijf tot aanzienlijk lagere kosten. Een lagere omzet ook, dat is waar. Maar in veel gevallen een (veel) gezondere marge. Het voordeel is dat sprake is van een veel compactere focus en dus meer gerichte sturing en marketing. Juist hierom is het te doen.

Juist bedrijven die minder renderen en in (financiële) problemen raken zouden naast kwaliteitsverbetering, efficiency, uitbreiding, etc. juist ook moeten kijken naar bedrijfskrimp. Het gaat er immers niet om hoe groot uw bedrijf is. Essentieel is juist de winstgevendheid en toekomstpotentie: groeien kan alleen vanuit een goed renderende basis. Ook in deze mindere economische tijd. Krimp als overlevingsstrategie en basis voor groei: het overwegen waard!

Met dank aan:
Leon Jobse, ZKA Leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *