De consument is steeds vaker op zoek naar leuke aanbiedingen. Bij aankopen wordt kritisch gekeken naar het prijskaartje, en dat verklaart mede de populariteit van vergelijkings- kortings- en aanbiedingenpagina’s op internet. Via deze kanalen komen veel klanten binnen, maar de deelnemende ondernemer hikt wel aan tegen de kortingen, die de marges van het bedrijf onder druk zetten. VakantieVeilingen.nl, één van de partijen die inspeelt op de koopjeswens, ziet wel mogelijkheden om het rendement op peil te houden; bijvoorbeeld via upsellling. Een kansrijk moment wordt vaak over het hoofd gezien, en dat is direct bij de aankoop.
Consumer generated pricing
Vakantieveilingen.nl heeft veel succes met haar veilingmodel op internet. Veel bedrijven uit dag- en verblijfsrecreatie doen inmiddels mee. Bij Emesa, het moederbedrijf van VakantieVeilingen.nl, herkent men de scepsis tegenover dit verkoopkanaal: “Veel aanbieders ervaren koudwatervrees als het gaat om het concept ‘consumer generated pricing’ waarbij de consument dus zelf bepaalt welke prijs hij wil betalen voor een product of dienst. Toch is de prijsbepaling nog redelijk voorspelbaar en wordt het spel met het prijspeil en optimale bezettingsgraad steeds beter begrepen, onder andere door cross- en upsellmogelijkheden.” Accountmanager Marieke van der Werf raadt ondernemers ook aan om al direct na de veilingdeal een aanbod neer te leggen om upselling te genereren. De consument is nog bezig met zijn voordeeltje en heeft volop aandacht voor ‘het dagje uit’ of ‘weekendje weg’. Bij een vakantie kun je bijvoorbeeld denken aan het inschrijven voor een excursie of boeken van een romantisch diner voor twee. Vaak wachten ondernemers tot de gasten op het bedrijf komen, en proberen ze daar te verleiden tot extra bestedingen; Maar dan heb je de eerste kans al laten lopen.
In veel professionele webwinkels, vooral in de retailsector, wordt het concept van upselling al volop toegepast. Je ontkomt er vaak niet aan om, voor de betaling, eerst een paar extra aanbiedingen te bekijken.
Meer informatie: http://aanbieders.vakantieveilingen.nl
Van product naar beleving
Emesa organiseerde op 9 april een congres ‘Emesa connect 2013’ over de toekomst van vakantieboekingen, met als algemene conclusie: “It’s all about social media and mobile in 2020”. Dat was zeker niet alleen een pleidooi om al je aanbod via de sites van Emesa te laten verlopen. Op dit moment ligt de marketingmacht (en een groot deel van de inkomsten), vooral bij de partijen die de transacties op internet realiseren. Volgens Vincent Evers (helemaal weg van internetontwikkelingen) is er nu al een proces gaande waarbij de consument vooral vertrouwt op de adviezen van mede consumenten. Zij communiceren vooral over hun ervaringen, en minder over het product zelf. Everts visie op het vrijetijdsbedrijf van de toekomst: “…die werkt vooral aan het creëren van belevingen en laat de user experience in zijn communicatie de boventoon voeren.”.
Everts gaf in zijn presentatie ook advies om de toekomststrategie concreet te maken: “Betrek emotie bij je verkoopproces en zet tools als gamificatie en Google Glass in om emotionele integratie te realiseren. Kortom: richt je op de incrowd user experience door middel van visueel materiaal. Deze experience bestaat uit enkele fases en leent zich ervoor om door bedrijven in de reis- en vrijetijdsbranche geadopteerd te worden.”
- – Mensen zoeken naar informatie, bekijken foto’s en video’s en bepalen of ze naar je event komen of je product kopen. Maak het delen van foto’s en video’s makkelijk voor ze en geef ze een platform.
- – Al het foto- en videomateriaal van deelnemers van reizen kan worden verzameld met een app genaamd incrowd en kan gebruikt worden door de ‘event owner’ en geschikt gemaakt worden voor publicatie.
- – Het materiaal wordt gepubliceerd op de eigen website of via Facebook, YouTube, etc.
Meer informatie:
Bekijk alle presentaties van Emesa Connect 2013