Kansen met koffie vaak onderbelicht

Attractiepark Walibi Holland heeft recent haar aanbod van koffie onder de loep genomen. Juist doordat koffie als vanzelfsprekend wordt ervaren, wordt het nog wel eens overgeslagen bij de evaluatie van de parkbeleving. Nestlé Professional hielp het attractiepark uiteindelijk goed op weg om een efficiënt systeem op te zetten, dan past bij de (jonge) doelgroep.

NesProDe marges van attractieparken staan al jaren stevig onder druk. Door de stevige concurrentie wordt er vaak korting gegeven op de entreekaarten. Attractieparken proberen deze verloren marge weer terug te verdienen met andere verdienmodellen. De Food & Beverages service van het park ligt daarbij voor de hand. Maar ook dit verdienmodel staat onder druk. De zuinige consument neemt vaak een eigen lunchpakket mee. Dat merkt ook Gerben Kempenaar, manager operations en F&B: “Walibi trekt een jonge doelgroep, die hard moet sparen voor een dagje uit. Deze doelgroep neemt vaak zelf eten en flessen drinken mee.” Koffie wordt nauwelijks meegenomen, en is daarmee de trekpleister voor de restaurants en uitgiftepunten.

Koffiemomenten
Kempenaar stond begin dit jaar voor een heroverweging van het koffie-aanbod op het park: “We zien dat de koffieverkoop een heel eigen dynamiek heeft. Op ons park staat frisdrank nog wel boven de verkoop van koffie, maar koffie is echt een drank voor bepaalde momenten. Zo starten de meeste bezoekers hun dagje uit met koffie. Tussen 10.00 en 12.00 wordt veruit de meeste koffie verkocht. Wij zien veel jongeren die direct na aankomst koffie afhalen en daarmee meteen doorlopen naar de attractie – koffie voor onderweg. Daarom werken we ook met kartonnen bekers en niet met servies. Juist op de aankomstmomenten is het druk bij de uitgiftepunten en moeten wij snel kunnen werken. Dat was ook de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een ander systeem. Alhoewel koffie van versgemalen bonen mijn voorkeur heeft, gaat dit ten koste van de snelheid. Nestlé Professional kwam met een kwalitatief goed alternatief waarbij gemalen koffie wordt gebruikt. Dat kwam goed uit de smaaktesten en scoorde ook nog punten op de prijs.”
Bij Walibi Holland kost een kop koffie of cappuccino € 2,10. De refill beker is ook een succes; daarvan worden er jaarlijks 50.000 verkocht. (a €4,95) Zo’n 25% van de koffieklanten neemt er nog iets bij. Nog een voordeel van het nieuwe systeem is dat alle warme dranken uit hetzelfde automaat komen; dus ook de thee en chocomel.

Visie van een koffiespecialist
We vroegen ook aan Rob Jansens, commercieel manager van Nestlé Professional naar zijn ervaringen met koffie in de vrijetijdssector. Zij hebben recent een groot onderzoek uitgevoerd naar koffiegebruik in de leisure-sector.

Wat zien jullie als de belangrijkste trends in koffieland?
Jansens: “Binnen het Leisure segment is een duidelijke trend te zien dat het Food & Beverages aanbod, waaronder een ruim assortiment kwalitatieve koffievariaties, steeds belangrijker wordt voor de rendabiliteit van onder andere pretparken, dierentuinen en (binnen)speeltuinen. Dit is een trend die zich duidelijk doorzet waarbij de kwaliteit van dranken een belangrijk criterium is geworden waarmee parken zich kunnen onderscheiden. Door de gewenning aan goede koffie thuis, verwachten gasten dat het koffie-aanbod ook buiten de deur altijd perfect verzorgd is. Hierbij is het ook van belang dat de totale koffiebeleving ondersteund wordt door goede service en sterke ondersteunende middelen als servies, stoepborden, en menukaarten.”
Jansens noemt ook enkele voorbeelden uit eigen praktijk: “De ervaring van Nestlé Professional met Nescafé Milano bij een aantal pretparken laat zien dat de zichtbaarheid van een kwaliteitsmerk door mooie ondersteunende middelen en het trainen van personeel om de presentaties van de koffies te verbeteren, een zeer positief effect kan hebben op de omzet. We zien voor onszelf als leverancier een rol weggelegd om samen met onze klanten te zoeken naar mogelijkheden om deze kansen nog beter te benutten. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Walibi Holland.”

Hoe kun je voldoende snelheid creëren?
Jansens: “De vraag naar kwalitatief betere koffies en meer variaties, brengt vaak een dilemma met zich mee. De Leisure branche kenmerkt zich door aanzienlijke piek- en dalmomenten. Tijdens de pieken is een hoge doorloopsnelheid van groot belang. Daarnaast wordt vaak gewerkt met veel wisselend personeel. We zien dat steeds meer uitbaters op zoek zijn naar concepten die antwoord bieden op hun belangrijkste vragen: eenvoudig te bedienen koffiemachines waarmee snel de meest uiteenlopende kopjes koffie van continu de hoogste kwaliteit kunnen worden geserveerd.”
Jansens ziet vooral de eenvoud van bediening en diversiteit in het aanbod als uitdaging: “Nestlé Professional speelt met Nescafé Milano naadloos in op deze vraag naar ‘simplexity’. Nescafé Milano biedt een simpel antwoord voor de klant (een gemakkelijk bedienbare, onderhoudsvriendelijke, snelle machine en uitstekende service) op de complexe vraag van de gasten (consistente kwalitatieve duurzame koffie die dankzij latte art aantrekkelijk wordt gepresenteerd en een ruime keuze uit veel variaties). “

Met dank aan:
Gerben Kempenaar, manager operations en F&B, www.walibi.nl
Rob Jansens, Commercial Manager Beverages, Nestlé Professional, www.nestleprofessional.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *