Ieder jaar worden er verschillende rapporten gepubliceerd door organisaties die een inzicht willen bieden in de omgang met vakantiegeld. In dit artikel kan willen wij de reis- en recreatiewereld een beknopt inzicht bieden in de belangrijke trends en ontwikkelen op het gebied van vakantiegeld.
Want wordt dit extra geld ook direct gebruikt voor het boeken van vakanties? Zet het juist alleen aan tot het overwegen van vakanties? Of zijn de vakanties juist al geboekt voor het ontvangen van het vakantiegeld?
Dit laatste bleek in de afgelopen jaren een veel voorkomend gegeven. Volgens het NIBUD heeft namelijk 69% van de consumenten die op vakantie gaan hun vakantie al geboekt voordat zij het vakantiegeld binnen krijgen. Dit betekent dat 31% van de mensen hun vakantie nog niet heeft geboekt. Maar waar liggen binnen deze doelgroep (mensen die boeken na het ontvangen van vakantiegeld) de kansen?
Kansen onder de senioren
Duidelijk is wel dat meer dan de helft van de vakantiegangers hun vakantiegeld gebruikt voor het financieren van de vakantie. Echter boekt 31% van deze vakantiegangers hun vakantie pas na het ontvangen van het geld. Een afwijking van deze 31% is de werkende doelgroep van 45 tot 65 jaar oud; ongeveer 37% van deze doelgroep boekt na het ontvangst vakantiegeld. Uit de doelgroepen t/m 34 jaar oud blijkt dat maximaal 30% van hen boekt nadat het geld gestort is.
De meest opvallende uitschieter uit dit onderzoek is de groep werkende tussen de 35 en 55 jaar oud. Slechts 19% van hen boekt nadat het vakantiegeld uitbetaald is. Logischerwijs kunnen hier allerlei factoren aan verbonden worden, zoals kinderen en inkomen.
Rondkomen voor mijn vakantie
Wat ook opvalt is dat het financieel rondkomen van een vakantieganger geen noemenswaardig verschil maakt in het boeken voor of na het uitbetalen van het vakantiegeld. Over het algemeen zijn mensen met minder bestedingsruimte dus niet perse verantwoordelijk voor het totaal aantal boekingen wat gemaakt wordt na het storten van het vakantiegeld.
Wat het maandelijks rondkomen van een potentiële vakantieganger wel makkelijker kan maken is het vakantiegeld elke maand te storten. Duidelijk is wel dat wanneer men maandelijks vakantiegeld gestort krijgt, het geld minder snel uitgeven wordt aan een vakantie dan mensen die het één keer per jaar gestort krijgen.
Een onderzoek van NBTC NIPO geeft ook aan dat 60% van de vakantiegangers die hun vakantiegeld jaarlijks (mei/juni) gestort krijgen, dit ook goed vind. Een kwart van de overige 40% zou zijn geld liever in een andere maand willen ontvangen. De reden hiervoor is dat de vakantie namelijk al geboekt is voordat ze het vakantiegeld ontvangen.
Hoe speel ik hier op in als organisatie?
Kansen zijn er altijd, dit verschilt natuurlijk per bedrijf en doelgroep, maar over het algemeen zijn er deze periode geen significante verschillen waar je als bedrijf rekening mee kan houden. Ondanks de geringe informatie die beschikbaar is over dit onderwerp kunnen we wel stellen dat vakantiegeld over het algemeen geen directe invloed heeft op het boekingsgedrag van consumenten in de maanden mei en juni.
Desondanks kan het zo zijn dat jouw bedrijf juist de doelgroep bedient die wel afwijkt van het gemiddelde en dus wel verschillen opmerkt tijdens het uitbetalen van het vakantiegeld.
Met dank aan: Twan Boers van RED online Marketing: “Zeker weten dat jouw campagne de periodieke of seizoensgebonden veranderingen van je doelgroep aan kan? Hier bij RED hebben wij genoeg relevante kennis in-house om jou te voorzien van de juiste strategie voor deze vraagstukken.”
Bron: NIBUD, NBTC NIPO, Google Trends