In-game advertising biedt nieuwe kansen

Niemand zal het ontgaan zijn; de opkomst van videogames gaat razendsnel. Nederland telt volgens de resultaten van het Nationaal Gaming onderzoek 9,3 miljoen gamers. Dat is 70% van de totale bevolking. Gamen hoort bij jongeren, naast internet en TV, tot de top drie als het gaat om tijdbesteding per week. Bij de leeftijdsgroep van dertien tot negentien, speelt maar liefst 80% games en speelt men gemiddeld zes uur per week op allerlei platforms, 60% via de pc, 10% via mobiel.

Gaming en marketing
Marketing is de laatste jaren sterk veranderd. Waar het vroeger vooral eenrichtingsverkeer was met bijvoorbeeld tv, krant of radio uitingen zijn beleving en interactie de buzz woorden van nu. Dit is dan ook een belangrijke reden dat in-game advertising (IGA) een sterk opkomend fenomeen is. De in-game advertising opbrengsten bij Microsft “are going crazy ape shit”, zei JJ Richards, Microsoft’s Massive in-game ad baas al in 2009.

Een overzicht van gaming per leeftijdssegment door TNS Nipo
Een overzicht van gaming per leeftijdssegment door TNS Nipo

Een aantal voordelen van adverteren in games zijn:

  • • De verleiding tot interactie van games activeert de speler.
  • • Met games kun je elke emotie oproepen bij de speler. Zo kun je dus een positieve emotie oproepen bij je merk.
  • • Door e-mail adressen te verzamelen krijg je een goed beeld van wie je klanten zijn en kun je makkelijk in contact blijven.
  • • Via social media kunnen highscores gedeeld worden. Dit kan een geheel nieuwe doelgroep in contact brengen met je merk.

Een voorbeeld van in-game advertising is het onderstaande filmpje van de game Sneak King van Burger King. Door een karakter in de game te verwerken dat fast food moet leveren aan hongerige kanten, heeft Burger King een game neergezet dat bij spelers positieve emoties oproept bij het merk.

Een ander voorbeeld is de game Habbo Hotel en de product placement van Postbank en Coca Cola. De Postbank kan helpen bij het oprichten van een eigen bedrijfje binnen Habbo 2.0 en het merk Coca Cola is volop te zien in recreatie voorzieningen.

Vormen van advertising
Game advertising kan in de vorm van allerlei typen uitingen:

  • • rondom een spel, bijvoorbeeld adverteren op game portals of advertenties voor games.
  • • in een spel, denk hierbij aan product placement en in-game displays.
  • • samen met een spel, zoals zelf een branded game maken of game marketing gekoppeld aan een level.

Het is de reclamewereld niet onopgemerkt gebleven dat mensen via traditionele manieren steeds slechter bereikbaar zijn. Dit merken onder andere bedrijven als ConnectAndPlay aan de enorm groeiende vraag naar interactieve vloeren. De mogelijkheid om de applicaties aan te passen geeft ondernemers nieuwe mogelijkheden om hun merk te promoten.

Pilot interactieve game bij Albert Heijn
ConnectAndPlay draait op het moment dan ook een eerste pilot in samenwerking met Albert Heijn Elst. De EyePlay, de interactieve vloer die zij aanbieden, wordt in deze supermarkt ingezet om kinderen te vermaken met leuke games, maar ook als marketingtool. Om de EyePlay als marketingtool in te kunnen zetten worden applicaties aangepast om er advertenties, lopende reclameacties en logo’s in terug te laten komen. De eerste reacties van zowel de eigenaar en het personeel als van de klanten zijn overweldigend.

Er zijn allerlei nieuwe advertentie mogelijkheden ontstaan en met de gigantische groei van de game wereld zullen we in de toekomst steeds meer in-game advertising gaan zien.

Bronnen:

 

Met dank aan:

Wendy den Ouden, marketing Connect and Play

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *