Het verpakken van een ervaring

Kan een stuk karton emoties opwekken? Kan het ook als een op zichzelf staande ervaring gezien worden? Kan het deel van een toeristische ervaring zijn? Ik denk van wel.

Ik heb het voorrecht om een waanzinnig project te leiden om de souvenir markt te vernieuwen. We zijn iets heel nieuws aan het creëren, gebaseerd op een circulair marketing concept. Merkwaarde, promotie en emotie zijn een paar onderdelen hiervan. Ook de verpakking wordt strategisch uitgedacht, niet alleen als verrijking van de producten, maar ook voor het in de praktijk brengen van onze visie.

Een paar dagen na de publicatie van mijn laatste artikel ontving ik een email van een student van de St. Joost Kunstacademie in Breda: “Ik werk aan een soortgelijk project, zouden we elkaar kunnen ontmoeten om ideeën hierover te wisselen?”. Een student? Met ideeën maar zonder enige werkervaring? Mijn instinct zei ”Ja”, en we planden een meeting in.

visserZe is een afstudeerproject aan het voorbereiden gericht op de verpakking van eetbare souvenirs. Naar mijn mening is ze niet alleen student, maar ook een jong talent: ze weet met een frisse blik en een levendige fantasie haar ideeën op papier tot leven te wekken in haar eigen stijl. Haar naam is Eileen Boeijkens.

Verpakking als verhaallijn
Ze heeft 3 karakters tot leven gewekt, er een origineel verhaal omheen bedacht en deze ontworpen in 3 prachtige illustraties. Het idee is om ze op een leuke manier te gebruiken voor de presentatie van de specificaties van het product. De 3 karakters onthullen anekdotes en curiositeiten over de producten, ze transformeren de verpakking in een verhaallijn.

Op dat punt spraken we dezelfde taal, en mijn instinct zei: “Laat de presentatie aan haar zien”, ons interne project, hetzelfde dat we aan het NBTC zouden presenteren. Het is gebaseerd op de volgende 7 pijlers: de Nederlandse wereld, branding, storytelling, targeting, geo-marketing, entertaining en retail experience.

Verpakking is cruciaal
De verpakking is cruciaal voor het finaliseren van het proces. Allereerst: de meerderheid van de bestaande merkloze souvenirs hebben niet eens een verpakking. Ten tweede: natuurlijk is de verpakking van belang voor het compleet maken van een mooi product, voor de versterking van de perceptie en om op te vallen in de winkelschappen. Daarnaast is het ook een fantastische tool om een gehele wereld te representeren.

theeKijk naar deze afbeelding uit Groot Brittannië; het is iets speciaals, het ziet er erg creatief en leuk uit. De verpakking is hier een aandachtstrekker die mensen naar het theedoosje leidt en die de klant als het ware hypnotiseert om het te kopen. Nog belangrijker; de verpakking herinnert je aan het geweldige weekend in Londen, elke keer dat je een slok van deze thee neemt.

Afgelopen maand heeft Eileen hiernaartoe gewerkt. Wij hebben het afgelopen jaar gewerkt aan de voorbereiding van een ´eigen wereld´ die Nederland kan representeren en die de geschiedenis en gewoonten op een leuke manier illustreert. Een wereld die het imago van het land promoot alleen al door de verpakking ervan extra aandacht te geven.


Met dank aan:
Luca Liboa, The Merchandise Lab
Luca is specialist in retailconcepten in de recreatiesector. Hij werkt nu voor Key Merchanidise, waar hij helpt bij het bedenken en uitvoeren van een compleet plan voor een passend retailplan rondom een recreatiebedrijf. Hiervoor was hij o.a. werkzaam voor diverse attractie- en themaparken in Zuid-Europa.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *