Reinoud van Assendelft is een deskundige in recreatie die al vele ups en downs van recreatiebedrijven heeft meegemaakt. In deze blog legt hij een relatie tussen de ingrijpende ontwikkelingen in de wereld en de situatie in de recreatiesector.
De toestand in de wereld
2011 is bizar begonnen. We hoopten aan het eind van 2010, toen we zo snel afscheid van dat jaar van recessie wilden nemen dat 2011 ons weer op de weg terug zou brengen. Wie had aan het eind van 2010 ooit kunnen denken, laat staan voorspellen dat de situatie in het Midden-Oosten, met name in Noord Afrika, na één kwartaal zo zou zijn als die nu is? Het is 18 maart en de laatste dagen horen we steeds meer berichten over Khadaffi’s leger dat de eigen mensen beschiet, bombardeert en terugdringt in de steden en dorpen waar ze al decennia lang werden getiranniseerd. Vanwaar ze hun eerste kreten om meer vrijheid aan de wereld kenbaar maakten en waar nu diezelfde roep om vrijheid weer in bloed wordt gesmoord. Het is 18 maart, bij ons begint de lente. In Egypte en Tunesië in politieke zin ook, maar in Bahrein worden weerloze burgers vermoord door soldaten van een buurland.
Het is 18 maart en nog maar een week geleden leefden meer dan vijftienduizend slachtoffers van de Tsunami in Japan hun normale leven, zich volledig onbewust van de dreiging die binnen 24 uur een eind aan al hun dromen en zelfs aan hun leven zou maken.
2011 is daadwerkelijk bizar begonnen.
Ondertussen in ons eigen (sprookjes)land
Hoe schril is de tegenstelling dan met alles waar wij ons in Nederland druk om maken. ‘Veel protest tegen hoge toegangsprijs Efteling’ lees ik in de krant. En dan denk ik aan Tokio Disneyland en het daarnaast gelegen Disney Sea, waar vorige week vrijdag de beide parken ontruimd moesten worden, wat betekende dat er 69.000 mensen (u leest het goed, 69.000!) naar huis werden gestuurd.
Ja, de Efteling verhoogt haar entreeprijs met drie volle Euro’s naar € 32 en in het hoogseizoen als het park in de zomer langer open is, zelfs naar € 34.
High prices, high discounts, moeten ze in Kaatsheuvel gedacht hebben, want als je het kaartje voor half april bestelt via de ANWB Kampioen, krijg je maar liefst € 8 reductie. Dat is 25% ! Datzelfde gold in vorige jaren al via de Albert Heijn spaaracties. Nu is het natuurlijk zo, dat de Efteling enorme bedragen investeert om de kwaliteit op topniveau te houden en om telkens weer geweldige, unieke attracties bij te bouwen. En als je kijkt naar de prijzen van de naastgelegen Duitse parken, dan was die € 30 grens ook al lang doorbroken. Persoonlijk denk ik dat het prijsplafond voor ons nationale attractiepark nog niet bereikt is en dat er nog wel rek in de prijs-kwaliteit verhouding zit. Tenslotte is de gemiddelde verblijfstijd in het park rond de 7 ½ uur, terwijl je voor een musicalkaartje in een van de grote theaters al gauw het dubbele betaalt bij een verblijfstijd die nauwelijks de helft is. En voor de grotere popconcerten gelden ook prijzen van rond de tachtig euro per persoon. De vraag die zich voordoet is waaraan je zelf de beste herinneringen bewaart en welke belevenis het geld dus echt meer dan waard was. Ik denk dat de beantwoording van die vraag heel persoonlijk ligt en afhankelijk is van de fase waarin je leven zich bevindt.
De vervelende kassabon
Maar toch. Het is duidelijk dat ook de Efteling zich steeds meer op ‘sales’ concentreert.
Ik weet niet of dat verstandig is. Je moet altijd bedenken dat een klant in álles van jouw product geïnteresseerd is, behalve in de rekening! Dat de klant een hoog bedrag wil betalen voor iets waar hij of zij echt graag naartoe wil, staat buiten kijf, mits de kwaliteit dan ook helemaal top is!
Merlin Entertainments groeit spectaculair
Als we dan toch over de top praten, wil ik graag met u even stilstaan bij een Engels bedrijf dat ongetwijfeld ook in 2011 verder zal groeien. Merlin Entertainments, een keten van attractiebedrijven, die over de hele wereld verschillende park- en attractieconcepten beheert. Met achter zich de Blackstone investeringsgroep. Merlin Entertainments exploiteert de diverse Lego-landen, Sealife centers, Madame Tussauds, Alton Towers, de Dungeons, the London Eye, de historische Blackpool Tower en ga zo maar door. Elke maand komt er wel een attractie of park bij en bijna dagelijks worden grote investeringen in hun parken gemeld. Echt ongelooflijk knap hoe dit bedrijf de afgelopen jaren gegroeid is in de attractieparken business! In 2010 zelfs met nieuwe attracties in Azië en Australië. Binnen een jaar of drie tot vijf willen ze naar de beurs en ik ben ervan overtuigd dat die beursgang een groot succes gaat worden! Het zou mij zelf niets verbazen als Merlin ooit aan de poten van de stoel van marktleider Disney gaat knagen…..Dat zou een spectaculaire hergroepering van de rangorde zijn! Nu al staat Merlin Entertainments wereldwijd op de tweede plaats qua bezoekersaantal… Niet voor niets was Merlin de hoftovenaar van Koning Arthur en zijn tafelronde!
Yield management
Ja, we gaan met z’n allen hergroeperen in 2011. Onze sector krijgt te maken met yield management in de entreeprijzen, met toenemende gezondheidsbeleving en vraag naar duurzame producten, een uitgelezen mogelijkheid om je als park met streekproducten te kunnen onderscheiden. Met ‘de kleintjes’ die dichtbij en goedkoop zijn versus de groten die de grote spectaculaire attracties bieden. Met een BTW verhoging van 6 naar 19 % in de theaters. Met de toenemende invloed van fancommunities voor de attractieparken. Met mega-kortingen die de markt zéker zullen beïnvloeden. Met value-based-pricing en met een steeds sterkere roep om integere en authentieke content die voor die prijs geboden moet worden. Het attractieseizoen 2011 gaat beginnen! Ben benieuwd wie de winnaars zijn straks in november!
En ondertussen wordt er in de echte wereld ook hergegroepeerd. In Lybië. In Bahrein, in Egypte en menig ander land in Noord-Afrika. Maar ook in Japan. Opruimen, hergroeperen en opnieuw beginnen. De wereld begint aan een nieuw seizoen. Democratischer, transparanter, hopelijk vrijer.
Het is 18 maart. Ik wens iedereen een prachtig nieuw seizoen 2011!
Reinoud van Assendelft de Coningh.
(Reinoud van Assendelft de Coningh is directeuren senior consultant van Van Assendelft & Partners, Adviesbureau voor Leisure & Cultuur. www.vanassendelftpartners.nl , twitter: @rvanassendelft)
Eén reactie
De afgelopen dagen met veel personen de discussie gevoerd over de prijsverhoging – eindelijk een blog die mijn mening kracht bij zet. Ik vind het vooral bijzonder dat mensen 78 euro voor een musical niet meer dan normaal vinden, maar 32 euro te veel voor een hele dag plezier. De prijzen van de grote parken in Europa liggen nog hoger en begin niet over Noord-Amerika. Vorig jaar Disney 90 dollar voor 1 dag. Dan vallen de prijzen in Nederland toch ineens wel weer mee…