Help! Mijn gemeente doet aan citymarketing…

Dat is vaak de eerste gedachte van recreatieondernemers wanneer ze horen dat hun gemeente aan citymarketing doet. De meesten weten inmiddels wat citymarketing is en vinden het prima dat er in hun gemeente aan citymarketing wordt gedaan. Maar er komt een moment dat de gemeente of andere ondernemers op de stoep staan en vragen om ‘samenwerking’ in citymarketing (lees: een bijdrage
aan-). Wat moet je daarmee als ondernemer?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je eerst weten wat jij als ondernemer hebt aan citymarketing. De vrijetijdssector heeft er vooral baat bij citymarketing als het tot doel heeft om meer toeristen naar de stad te trekken of (regio)bewoners te binden aan de stad. Dan wordt met citymarketingmiddelen vaak veel aandacht besteed aan het vrijetijdsaanbod. De stad wil laten zien dat de stad en het buitengebied prachtig zijn voor recreanten en toeristen. Dat er voldoende goede faciliteiten, bezienswaardigheden, attracties en activiteiten zijn voor een verblijf in of nabij de stad en dat bewoners er in hun vrije tijd goed kunnen ontspannen.

Promotie van aanbod
Op websites, in toeristenfolders, evenementenkranten, winkelgidsjes, horecagidsjes en op diverse social media wordt het vrijetijdsaanbod gepromoot. Dus ook jouw camping, hotel of bed & breakfast als leuke locatie waar toeristen kunnen overnachten. En ook jouw restaurant, speelattractie, of evenement als leuke plek voor zowel bewoners als toeristen om te bezoeken. Soms vraagt de citymarketingorganisatie een bijdrage voor opname van jouw product in de promotiemiddelen. Moet je daar op ingaan? Ik zeg: ja. De collectieve marketingmiddelen bereiken veel mensen tot vaak ver buiten de stadsgrenzen, daar kunnen jouw eigen middelen niet tegenop. Bovendien hóórt jouw product tussen het vrijetijdsaanbod van de stad te staan: je laat met trots jouw aanbod zien aan een grote groep potentiële bezoekers en kan niet achterblijven bij de ‘concullega’s’. 

Elkaar versterken door samenwerking in promotie
Daarnaast versterkt de gezamenlijke promotie jouw product. Door gezamenlijke promotie van vrijetijdsproducten in een stad, worden de producten als één geheel vermarkt, namelijk als ‘het vrijetijdaanbod van stad X’. Het aanbod versterkt elkaar: iemand wil misschien niet alleen voor jouw speeltuin naar de stad afreizen, maar als hij ziet dat hij het speeltuinbezoek kan combineren met een bezoek aan een interactief museum en de dag af kan sluiten bij een leuk restaurant in de oude binnenstad, wordt het al een stuk aantrekkelijker om naar de stad te reizen. Verder kan de citymarketingcampagne, of het citymarketinglogo als een soort ‘afzendermerk’ gebruikt worden. Een afzendermerk zorgt voor  herkenning en vertrouwen in goede kwaliteit. Wanneer bijvoorbeeld een nieuw ijsje op de markt gebracht wordt van het merk ‘Linessa’ ben je minder snel geneigd dat ijs te kopen dan wanneer een nieuw ijsje op de markt gebracht wordt van het merk Magnum van Ola (Ola is hier het afzendermerk). Een voorbeeld uit de regiomarketing is het afzendermerk ‘Óók Flevoland’. Dit merk kunnen plaatsen en toeristische bestemmingen in Flevoland gebruiken om aan te geven dat ze onderdeel zijn van het grotere geheel Flevoland.

Een ander voorbeeld is de Amersfoort Wintertijd en Amersfoort Zomertijd campagne voor het vrijetijdsaanbod van Amersfoort. De ijsbaan die ’s winters in de binnenstad ligt, de promotie daarvan en de producten die er verkocht worden, worden bijvoorbeeld helemaal vormgegeven in Amersfoort Wintertijd stijl. Steeds meer evenementen, musea, theaters en andere aanbieders in Amersfoort gebruiken de  Amersfoort Wintertijd- en Amersfoort Zomertijd-campagnes als afzendermerk. Daarmee laten zij zien dat ze ook bij het vrijetijdsaanbod van Amersfoort horen. Bovendien verwijzen aanbieders naar elkaars aanbod (“Wilt u weten wat er nog meer te doen is in Amersfoort? Ga dan naar www.amersfoortzomertijd.nl.”). Dit creëert (geografische) herkenning en vertrouwen bij bezoekers zij kunnen zien wat er nog meer te doen is in Amersfoort.  Ik raad dan ook aan: doe mee aan de gezamenlijke promotie van het vrijetijdsaanbod in jouw stad, maak gebruik van huisstijl/ logo, maak arrangementen met andere aanbieders, versterk elkaars en daarmee jouw eigen aanbod en bespaar zo geld op je eigen marketing.

Jouw stad wordt bekender
Behalve dat jouw product gepromoot wordt vanuit citymarketing en de gezamenlijke promotie, wordt door middel van citymarketing ook een beeld gecreëerd van de stad. In plaats van communicatie via veel diverse uitingen met verschillende slogans en beelden van de stad, wordt een eenduidige communicatie  gevoerd. Daardoor versterken uitingen elkaar en krijgen buitenstaanders een duidelijk beeld van de stad. Bovendien zorgt citymarketing vaak voor een grotere bekendheid van de stad. En dat is dan weer gunstig voor jou: consumenten kiezen namelijk in hun vrije tijd steeds vaker eerst een bestemming om naartoe te gaan en kijken vervolgens naar wat er op die bestemming te doen is of waar men kan overnachten.

Kansen voor nieuwe ontwikkelingen!
Zoals ik in mijn vorige artikel schreef bestaat citymarketing ook uit productontwikkeling. Een goed vrijetijdsaanbod draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de stad om in te wonen, te recreëren of op vakantie te gaan. Wanneer in een stad het doel van citymarketing is om bewoners en bezoekers aan te trekken, dan moet het vrijetijdsaanbod dus voldoende en van goede kwaliteit zijn. Wanneer dit niet het geval is, zal nieuw aanbod ontwikkeld moeten worden of bestaand aanbod uitgebreid of verbeterd. De gemeente zal dan een stimulerende en faciliterende rol spelen. Dit biedt kansen voor ondernemers en instellingen op het gebied van subsidies, vergunningen, beschikbaarheid van grond en dergelijke. Wanneer de kwaliteit van het vrijetijdsaanbod als geheel in jouw stad wordt verbeterd, wordt de stad aantrekkelijker en daarmee ook jouw aanbod. Maar het gaat verder dan het vrijetijdsaanbod. Ook wanneer vanuit citymarketingdoelstellingen bijvoorbeeld de bereikbaarheid van de stad verbeterd wordt, heeft jouw bedrijf daar baat bij.

Inmiddels ben je wellicht overtuigd van de waarde van citymarketing voor de stad en voor jou als ondernemer. Moet je als ondernemer bijdragen om zo de citymarketing mogelijk te maken? Ik zeg: ja! Kost dat jouw bedrijf direct veel geld? Nee. Er zijn ontzettend veel andere mogelijkheden om bij te dragen zonder dat het jou als ondernemer veel geld kost. Wat dacht je van het (tijdelijk) beschikbaar stellen van spullen, personeel, marketingkennis en dergelijke? Meer daarover lees je in mijn volgende artikel…

Carlijn Leenders

Wil je meer weten over citymarketing of de vrijetijdseconomie, kijk dan eens op onze nieuwe website: www.resultants.nl of stuur een e-mail naar carlijn.leenders@resultants.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *