Digitalisering kan musea helpen bereik en inkomsten te vergroten

Bezuinigingen en een veranderend speelveld dwingen musea hun bedrijfsmodellen aan te scherpen. Door het digitale kanaal op een slimme en effectieve manier in te zetten, kunnen zij bezoekersaantallen en hiermee eigen inkomsten vergroten. Het inzetten van digitalisering is echter niet langer een vrijblijvende keuze, maar noodzakelijk om te kunnen aansluiten op de veranderende behoeften van de consument. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Een digitale agenda voor meer bezoekers en eigen inkomsten’, dat vandaag is gepubliceerd.

Interactieve tafel in het Scheepvaartmuseum
Interactieve tafel in het Scheepvaartmuseum

Musea moeten strategie door bezuinigingen herzien
In 2012 ging ruim 850 miljoen euro om in de Nederlandse musea. Hiervan kwam 325 miljoen op het conto van musea en was ruim 500 miljoen afkomstig van subsidies. Deze subsidies zijn echter niet langer vanzelfsprekend. ABN AMRO verwacht dat vooral subsidies van gemeenten onder druk blijven staan. Daarentegen is er wel sprake van een stijging van het aantal museumbezoeken. In 2013 trokken zij ruim 9,7 miljoen bezoekers. Dat is 1,7 miljoen meer dan een jaar eerder en dat komt overeen met een stijging van 21 procent. Deze stijging wordt onder meer veroorzaakt door de recente heropeningen van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam. Desondanks zijn de extra inkomsten uit toenemende bezoekersaantallen niet voldoende om de teruglopende subsidies te compenseren. Musea zijn daarom genoodzaakt om hun bedrijfsmodellen te herzien. ABN AMRO verwacht daar tegenover wel een groei van giften aan musea – in de vorm van schenkingen, erfenissen en legaten – van gemiddeld 4 á 5 procent per jaar. Bij de museale fondsenwerving moet daarom volgens ABN AMRO meer aandacht besteed worden aan de fiscale voordelen van schenken aan musea.

Goede digitale agenda leidt tot meer bezoekers en eigen inkomsten
Naar het voorbeeld van de reisbranche kunnen musea met een uitgekiende digitale strategie het ‘inchecken’ van bezoekers eenvoudiger maken. Dit biedt de mogelijkheid bezoekersaantallen gelijkmatiger te verdelen, wat zorgt voor minder wachtrijen op piekmomenten en meer bezoekers tijdens daluren. Ook maakt digitalisering volgens ABN AMRO gepersonaliseerd museumbezoek mogelijk. Als bezoekers gestimuleerd worden bijzondere, extra content en beeldmateriaal te bekijken en via social media te delen, kan dit het bereik van musea sterk vergroten en op termijn de omzet ten goede komen.

“Het digitale domein biedt veel kansen om meer bezoekers en eigen inkomsten te genereren. Zo kun je met augmented reality het beeld van de werkelijkheid verrijken met virtuele kennis en data. En met de virtual reality-bril kun je straks in theorie vanuit huis op één dag het Rijkmuseum in Amsterdam, het Louvre in Parijs en het Guggenheim in New York bezoeken. Hiermee bereiken musea een enorme hoeveelheid extra mensen die je tegelijkertijd ook weer probeert te interesseren om daadwerkelijk een bezoek te brengen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.

Musea geven belangrijke impuls aan economie
Met talrijke bezoekers uit binnen- en buitenland geven vooraanstaande musea hun regio een economische impuls van tientallen miljoenen euro’s per jaar. De 15 musea met de hoogste bezoekcijfers zijn goed voor 35 procent van het totale museumbezoek in Nederland. Voor bedrijven die zich in Nederland willen vestigen, is de aanwezigheid van culturele voorzieningen als musea vaak een belangrijke voorwaarde. Ook kunnen musea met reizende tentoonstellingen en het internationaal bruikleenverkeer diplomatieke en handelsrelaties faciliteren.

Met dank aan:
Stef Driessen, sector banker leisure ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *