De campingbranche: een carrousel die niet meer stopt met draaien

Kom mee, naar buiten, allemaal, dan zoeken wij de wielewaal! Een zomers zonnetje, een drankje uit de koelbox en op je eigen plekje in de natuur luisteren naar de vogels. Campings hoeven bijna niets te doen om het hun gasten naar de zin te maken. Toch?

merlijn campingMis.

Campings en bungalowparken – vooral de middelgrote – komen steeds meer in aanraking met grootscheepse en kapitaalkrachtige investeringen, concurrentie, overaanbod en onzekerheid. Alles verandert, ook campings. Het zijn al láng geen ‘grasvelden met een kassa’ meer: er moet juist meer dan ooit gedacht worden aan jaarrond-openstelling, vernieuwing, verhuurmixen, verhogen online conversie, specialisatie en kwaliteitsverbetering.

Nieuwe visie
Merlijn Pietersma bezocht als strategie-adviseur bij ZKA Consultancy honderden campings en vakantieparken in binnen- en buitenland. ‘Vooral de grote of middelgrote verblijfsrecreatiebedrijven hebben behoefte aan een nieuwe bedrijfsvisie’, licht de voormalig vakantieparkmanager toe; “Deze organisaties willen met hun forse investeringen natuurlijk goed weten wat ze in de toekomst gaan doen. Maar binnen zo’n camping kunnen de verschillende ideeën nogal eens uit elkaar liggen, juist als het gaat om een bedrijf waar één familie de scepter zwaait. Dan zie je nogal eens dat de jongere generatie er anders tegenaan kijkt dan de oudere. En dat is lastig voor de betrokkenen, die in het beginsel juist als knus bedrijf wilden opereren. Waar moeten we heen? Doorgaan op de vertrouwde weg, of juist rigoureus het roer om? Ze moeten wel kiezen: ze zitten nu vaak in een meedogenloze investeringscarrousel die niet meer stopt met draaien.”

Filosofisch
Natuurlijk willen bedrijven continuïteit zien, en het liefst ook nog winst onderaan de streep. Maar volgens Merlijn draait het ook nog om iets anders. Hij heeft het zelf over een bijna filosofische benadering: “Waarom ben ik hier op aarde als bedrijf? Waarom is dat relevant voor mijn gasten? Wat wil ik uitdragen, en waar zit mijn onderscheidende kernkracht? Zo’n zoektocht naar het eigen dna en de bedrijfsformule is noodzakelijk om richting te geven voor toekomstige investeringen. Hoe zit je personeelsbeleid in elkaar?
Waar focus je op in de marketing? Een jeugdige, actieve jongerencamping moet een heel andere bedrijfshorizon hebben dan een zonnige, natuurlijke rustcamping voor grote groepen ouderen. Of focussen we op (samengestelde) gezinnen?”

Co-creatie
Deze filosofische kwesties werkt Merlijn samen met de bedrijven uit. Dat kan geordend in een kantoor, of juist losjes aan een terrastafel in de zon. ‘Ik heb al op de gekste en mooiste plekken een toekomstperspectief uitgewerkt’, zegt hij. Hij geniet zichtbaar van zijn beroep. ‘Meestal komt de jonge generatie naar mij toe. Dan maken we eerst een bedrijfsanalyse. Dat doen we tijdens de Boekhoudmiddag. Wat gaat erin? Wat gaat eruit? Wat zijn de investeringen? Hoe is de bezettingsontwikkeling?
En daarna begint het pas écht. We praten over de toekomst, over dromen, idealen, over persoonlijke eigenschappen en voorkeuren. In de weken daarna werken we met elkaar een toekomstvisie uit. Soms is de co-creatie zo sterk dat eigenaren hun eigen masterplan vorm beginnen te geven. We helpen ze mee en inspireren ze door kritisch te zijn vanuit de markt en ideeën te bedenken – fantastisch!

En uiteraard voorzien we de ambities vervolgens van realistische cijfers. Wij spreken bedrijven niet toe vanuit een ivoren (kantoor-)toren als een afstandelijk orakel. Nee, volg je eigen dna, je eigen overtuiging, je eigen ondernemers-intuïtie. Dat is uiteindelijk het beste plan dat je kunt trekken. Laat ons dan maar het zakelijke randje inkleuren. Wij helpen de mensen mee om hun hart te volgen.’


met dank aan
Merlijn Pietersma, senior consultant ZKA
Neem contact op met Merlijn Pietersma via m.pietersma@zka.nl

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Eén reactie

  1. Beste Merlijn,

    Complimenten voor je artikel. Helder en duidelijk. Het is verstandig dat de recreatie-ondernemer in eersten instantie begint bij zichzelf. Uitzoeken wat zijn eigen persoonlijke drijfveren. zijn. Dat is een proces dat niet in een middag is gerealiseerd. Na dit eigen ontdekkingsproces kom je vaak vanzelf op een pad uit dat de toekomst kan brengen voor het bedrijf. Zo maken wij al een tijdje de slag van een cartografie bedrijf die fiets- en wandelkaarten maakt naar een bedrijf dat adviseert in de Buiten Beleving. Heel veel gasten willen omgevingen beleven en nieuwe ervaringen opdoen in een voor hun nieuwe omgeving. Daar liggen voor mij en veel van mijn klanten nog vele mogelijkheden. De kunst is dan ook het oude vertrouwde te durven loslaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *