Deze week in het retailblog wordt de P van Product beschreven. De vakanties zijn voorbij en de schoolreisjes gaan beginnen. Tijd om het assortiment van de winkels aan te passen op de schoolkinderen die de komende twee maanden in de parken aanwezig zijn. Product is naast een steeds veranderende doelgroep afhankelijk van veel factoren. Het is belangrijk dat alle factoren kloppen, want de ‘souvenir’ is de feitelijke herinnering die de bezoeker mee naar huis neemt.
Uitstraling van de winkel
De eerste vraag die gesteld moet worden voor de aankoop van het assortiment is ‘wat willen we met de winkel uitstralen?’. De uitstraling kan gedeeltelijk bepaald zijn door een thema waaraan het gekoppeld is, zoals jungle, toveren of naam van de attractie. Daarnaast moet er kritisch gekeken worden naar de kwaliteitsuitstraling van de producten. Moet de souvenirwinkel een ‘veel voor weinig winkel’ of een ‘luxere cadeauwinkel’ worden. Na het bepalen van de uitstraling, begint het clusteren van producten.
Productgroepen
Het clusteren van producten betekent dat er wordt uitgezocht welke soorten producten er in de winkel worden verkocht. De bekendste en grootste groep is pluche, gevolgd door kleingoed. Andere groepen zijn onder andere service artikelen, boeken, media (cd`s en dvd`s), private label, textiel, snoep en bijouterie. De omvang van deze productgroepen wordt bepaald met behulp van de verkoopcijfers van voorgaande jaren. Stel een winkelplan op waarin wordt bepaald hoeveel ruimte welke groep in de winkel krijgt. Hierdoor verklein je de kans dat je te veel van een productgroep inkoopt.
Doelgroepen
In de souvenirwinkel heb je te maken met diverse doelgroepen die allemaal een eigen behoefte en budget hebben. Daarbij komt dat sommige doelgroepen niet voor zich zelf, maar voor iemand anders iets kopen. Verplaats je daarom tijdens het inkopen in de diverse doelgroepen. Een kind op schoolreis zal met wat anders aan de kassa komen dan een kind dat met opa en oma in de winkel staat. In veel winkels worden de producten voor senioren en baby’s vergeten. Terwijl senioren graag een blik pepermuntjes of een wierookset voor zich zelf kopen en babyartikelen ideaal zijn voor bezoekers die een cadeau willen kopen of net een baby hebben.
Totaalbeleving
In veel winkels is te merken dat bovenstaande stappen worden overgeslagen en er direct naar de producten op zichzelf wordt gekeken. Hierdoor ontstaat er een wildgroei aan producten in de winkel die niet in verbinding met elkaar staan. Er wordt daardoor geen totaal beleving gecreëerd en de bezoeker verliest het overzicht in de producten. Met als gevolg dat de bezoeker minder snel tot aankoop over gaat.
Trends
Met het inkopen van het product wordt er dus rekening gehouden met de uitstraling van de winkel, de grote van een productgroep en de diverse doelgroepen. Daarnaast zijn producten afhankelijk van trendgevoeligheid, de keuze voor private label en moeten producten voldoen aan de steeds strengere veiligheidseisen van de Voedsel en Waren Autoriteit. Een trend waar op dit moment goed op ingespeeld wordt door een aantal souvenirwinkels is duurzaamheid. De bezoeker is naast het parkbezoek bezig met eerlijke en goede doelen producten, dus het is wijs om dit in het assortiment op te nemen. Later dit jaar zal ik in mijn blog apart aandacht besteden aan private label artikelen.
Nee-verkoop
Je kunt het assortiment nog zo goed in orde hebben, het komt voor dat bezoekers toch nog net een product missen. Een tip is om een ‘nee-verkoopboek’ bij de kassa neer te leggen. Schrijf hierin op wat de bezoeker graag had willen hebben. Aan het eind van het seizoen, als je bovenstaande stappen weer gaat doornemen, kun je inspiratie op doen voor nieuwe producten vanuit het ‘nee-verkoopboek’.
In de betekenis van het woord zit de kracht van dit product. Een souvenir is: “Een object dat men aanschaft of krijgt ter herinnering aan iets.”
Ruby Kramer
PanterKist
___________________________________________________________________________
“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.
PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.
Eén reactie
Goed zo