ABN AMRO over musea: kans op verhogen uitgaven eten en drinken

Terwijl volgens de Raad van Cultuur veel kleinere musea moeten knokken voor het voortbestaan, laten zij een belangrijke kans onbenut: het ophogen van de verkopen van eten en van drinken. Dit kan bijvoorbeeld door hun zakelijke faciliteiten te verbeteren. Hier ligt grote potentie tot het verhogen van de omzet. dat blijkt uit de leisure update van ABN AMRO.

Terras Oude Hortus van Universiteitsmuseum Utrecht. (Catering door Oud London) Zeer geliefd bij bezitters van een museumkaart.

Dit biedt kansen voor 2018 en 2019, als de economie verder groeit. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de consumptie van consumenten buitenshuis. Geholpendoor de economische groei zijn de uitgaven aan eten en drinken in musea per bezoeker gestegen van 1,20 euro in 2014 naar 1,75 euro vorig jaar, blijkt uit een inschatting in de markt. Bij grote, toeristische musea liggen de bedragen relatief hoog, omdat toeristen meer lijken uit te geven.

Hier zijn echter wel verschillen in de markt. Grotere musea hebben hierbij veel geïnvesteerd in faciliteiten – denk bijvoorbeeld aan het Anne Frank Huis. Echter is het aanzienlijk lastiger voor een museum met minder dan 100.000 jaarlijkse bezoekers, om een restaurant of café rendabel te exploiteren. Dat komt ook omdat bezoekers in kleinere musea vaak slechts een uur vertoeven.

Die investeringen bleven bij kleinere musea uit. Maar er zijn praktische manieren om de nu nog eenvoudige manieren omhoog te schroeven, bijvoorbeeld door een bediende of onbediende espressobar toe te voegen of ijsjesverkoop in de tuin aan te bieden. Dit kan ook gaan om ‘zelfscan-kassa’s. Zo bleek uit eerder onderzoek van Omnico dat bijna de helft van de internationale attractieparkgasten tot 4x meer uitgeven aan eten & drinken als er een zelfscankassa aanwezig is. Zo kan de combinatie tussen de inzet van personeel en technologie de uitgaven verhogen.

Maar denk ook aan verwerken van een ‘pauzedrankje’ in de ticket (of bijvoorbeeld ook een garderobekaartje), zoals bijvoorbeeld bij rondvaartboten gebruikelijk is. Dit zou de gemiddelde besteding erg verhogen.

Een katapult voor het verhogen van de horeca zit in het beter aanspreken van de zakelijke markt. Dit kan door het museum te verhuren voor vergaderingen en congressen, en hierbij bijvoorbeeld ook een rondleiding aan te bieden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan organiseren van openingsevents rond een nieuw schilderij.

Wanneer de uitgaven aan eten en drinken groeien, kunnen musea meer profiteren van het gestegen bezoek. Tussen 2012 en 2016 steeg het aantal jaarlijkse bezoeken aan de bij de museumvereniging aangesloten partijen met 54%. Ook voor 2018 en 2019 verwachten wij een groei van het bezoek, ook dankzij verdere toename van toerisme die wij verwachten. Musea profiteren hier ook van.

Het sentiment in de markt is verdeeld. Uit de conjunctuurwijzer kunst blijkt dat 41% van de musea een groei voor de eerste helft van 2018 verwacht, terwijl 9% uitgaat van een daling van een bezoek.


met dank aan:
Sonny Duijn, sectoreconoom leisure bij ABN AMRO
Stef Driessen, sector banker leisure ABN AMRO
https://insights.abnamro.nl/category/sectoren/leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *