Bij de keuze van de eventlocatie staat duurzaamheid onderaan de prioriteitenlijst. Tijdens het evenement zelf is een duurzaam aanbod wel belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek dat Theater Amsterdam deed onder B2B eventmanagers. Ook de acceptatie van nieuwe technieken werd onderzocht

Bij de keuze van de eventlocatie staat duurzaamheid onderaan de prioriteitenlijst. Tijdens het evenement zelf is een duurzaam aanbod wel belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek dat Theater Amsterdam deed onder B2B eventmanagers. Ook de acceptatie van nieuwe technieken werd onderzocht

Catering en parkeeraanbod bepalen locatiekeuze

De twee belangrijkste factoren bij het kiezen van een evenementenlocatie zijn de catering op locatie en de aanwezigheid van parkeergelegenheid. Zij zijn precies even belangrijk in het maken van een keuze, op de voet gevolgd door de mate van ontzorging die de locatie aanbiedt. Na de bereikbaarheid met OV en de omgeving van de locatie staat dan toch op de allerlaatste plek: de duurzaamheid van de locatie.

Kraanwater en cateringaanbod

Kraanwater, het is in Nederland gratis en de kwaliteit is het beste van Europa. Toch scoorde het aanbod van vers kraanwater laag in de survey. In de evenementenorganisatie wordt weinig prioriteit gegeven aan het schenken van kraanwater; flessen water vindt men over het algemeen ook goed. Het is wel belangrijk dat dit glazen flessen zijn, en de glazen recyclebaar zijn. Want het aanbieden van disposables tijdens het evenement, zoals plastic bekers, werd sterk afgekeurd. Men vond het heel belangrijk om hier bij evenement rekening mee te houden.

“Zakelijke events hebben zich de afgelopen tijd ‘gefestivaliseerd’ en vooral tijdens de invulling van het event wordt een duurzaam aanbod steeds belangrijk. Biologische producten, het tegengaan van voedselverspilling, en het bieden van alternatieven voor plastic zijn bij Theater Amsterdam manieren om daar mee om te gaan. Ook stimuleren wij ‘event sharing’; het delen van podia, techniek en banners met andere events, zodat het hergebruikt kan worden.”

Eva Otto, directeur van Theater Amsterdam

Veganistische en vegetarische keuzes

Volgens onderzoeksbureau Bron is één op 20 Nederlanders vegetariër. Toch wordt er aan het aanbod van vegetarische opties voor evenementen relatief veel waarde gehecht; meer dan negentig procent vindt dit heel belangrijk. Vegetarische opties zijn dus belangrijk. Het aanbieden van biologische producten en veganistische producten blijken iets minder belangrijk. Veertig procent zegt veganistische opties belangrijk te vinden.

Plastic is een no go

Twintig procent van de respondenten gaf aan een duurzame evenementenlocatie heel belangrijk te vinden bij het maken van een locatiekeuze – voor 10 % was dit absoluut niet belangrijk. In de organisatie van het evenement zelf, bleken het maken duurzame keuzes belangrijker. Zo is het gebruik van plastic op evenementen een absolute no go; 75% geeft aan het belangrijk, of zelfs heel belangrijk, te vinden dat er zo min mogelijk disposables worden ingezet. Minder dan 10% vindt dit helemaal niet belangrijk. Het tegengaan van voedselverspilling staat ook hoog op de prioriteitenlijst; bijna 70% zegt dit belangrijk te vinden.

Nieuwe technieken

De tweede focus van het onderzoek (naast duurzaamheid) lag op de acceptatie van nieuwe technieken in de evenementensector. Vooral de techniek 'mobiele interactie' scoort hoog - 65% wil dit inzetten: "Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en daar kun je als organisator van een evenement handig gebruik van maken. Zo kun je met een event app een uniforme en boeiende merkervaring creëren voor je bezoekers."

Nog meer technieken die aan evenementenorganisatoren werden voorgelegd. De percentages staan voor respontenten die 'ja' zeggen tegen een techniek (tussen haakjes = 'misschien'.):

  • Virtual Reality: 20% (53%)
  • Artificial intelligence: 15% (50%)
  • Mobiele interactie: 65% (24%)
  • Live streaming: 41% (35%)
  • Facial recognition: 4% (23%)
  • Chatbots 9% (25%)

Andere opvallende trends op het gebied van technologie:

  • “Zelfrijdend en/of duurzaam vervoer en slimme communicatie op de beursvloer”
  • “Meer met Ibeacons, om bezoekers gerichter te targeten op evenementen, waardoor je bijvoorbeeld push berichten kan sturen vanuit bepaalde locaties”
  • “Augmented reality”
  • “Pin-only/cashless evenementen, dus ook geen muntjes meer

Over Theater Amsterdam

Op 8 mei 2014 opende Theater Amsterdam haar deuren aan ‘t IJ in de Westelijke Houthavens van Amsterdam. Sinds 2016 is Theater Amsterdam omgedoopt tot een hightech evenementenlocatie, waar een diversiteit aan shows en evenementen worden georganiseerd in een vaste setting. Dit draagt bij aan haar missie om duurzaamheid binnen evenementen te stimuleren en materiaal- en voedselverspilling tegen te gaan. Theater Amsterdam is in het bezit van het Gouden Green Key Certificaat, het grootste internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatiebranche.

Meer informatie: