Fotografie is in recreatie en toerisme al jaren lang een vast onderdeel van de beleving. Je kunt er herinneringen mee bewaren en ervaringen delen met anderen.

Fotografie is in recreatie en toerisme al jaren lang een vast onderdeel van de beleving. Je kunt er herinneringen mee bewaren en ervaringen delen met anderen.

Dankzij de opkomst van de mobiele telefoon, met camera en internet, heeft de fotografie in de vrij tijd een enorme vlucht genomen. Inmiddels worden de eerste attracties in Nederland geopend waar ‘het maken van een selfie’ zelfs het kernproduct vormt.

Alvast enkele constateringen:

  • In de selfie-concepten staat de bezoeker extreem centraal. Alles draait om ‘imago’.
  • De selfie-concepten hebben een hoge doe-het-zelf component. Het maken van een goede/ leuke foto moet vooral makkelijk gemaakt worden.
  • De succesfactor van een selfie concept wordt grotendeels bepaald door de creativiteit en van de bouwer, en de kwalitatief goede uitvoering van de omgeving en achtergrond van de foto’s.
  • Doordat de foto’s met een mobieltje gemaakt worden – en veelal gedeeld via social media – is dit ook een belangrijk kanaal voor (gratis) publiciteit.
  • De selfie-concepten lenen zich uitstekend voor upselling d.m.v. gepersonaliseerde souvenirs of attracties.
  • In principe zijn selfie-concepten redelijk makkelijk schaalbaar. Je kunt er een compleet park omheen bouwen, maar een selfie-attractie kan ook worden ingepast binnen een totaalconcept, zoals bijvoorbeeld een Family Entertainment Center of een winkelcentrum.

We lichten drie bedrijven uit die deze nieuwe trend in een eigen conceptvorm hebben gegoten.

Youseum Amsterdam

Youseum opende op 8 november 2019 haar deuren aan de Weesperzijde 150 in Amsterdam. De  bezoeker raakt geïntrigeerd door de boodschap: Youseum is een plek anders dan alle andere Instagram-musea tot nu toe. Hier word je uitgedaagd kritisch na te denken over het belang van jezelf als middelpunt van je eigen social-media feed. Door het uploaden van jouw foto op de website van Youseum, speel jij eenmaal in het museum de hoofdrol in een interactieve museum-tour. Zo ervaar je hoe het is om te verdrinken in je eigen populariteit, Alles voor de meeste unieke social media experience die je ooit hebt gehad en de beste instagrammable selfies. Met niemand minder dan you - jij dus - als stralend middelpunt.”

Het museum kiest niet voor een verheerlijking van de bezoeker, maar confronteert haar gasten ook kritisch met de rol van selfies in de online wereld: “In dit museum wordt jouw bestaan uitbundig gevierd en in de spotlight gezet. Maar ben jij eigenlijk wel zo belangrijk dat jij áltijd in het middelpunt moet staan? In een ruimte waar je letterlijk dreigt te verdrinken in je eigen likes moet je je wel afvragen hoe het aantal likes invloed heeft op jouw offline leven.”

In de periode van 8 november t/m 20 januari maakten al 10.000 mensen kennis met de nieuwe attractie in Amsterdam. Het concept kreeg ook de nodige media-aandacht.

Entreeprijs: € 19,50

Meer informatie: www.youseum.nl

WONDR in het hippe Amsterdam-Noord

Ook WONDR heeft de kracht van selfies omgezet in een vernieuwend concept, dat op 18 september 2019 haar deuren opende. De attractie ontving sinds die tijd al zo’n 60.000 bezoekers. Met de pont vanaf het Centraal Station is deze nieuwe attractie goed te bereiken. In toeristenstad Amsterdam blijkt de attractie toch nog het meest aan te slaan bij de doelgroep uit eigen land (85% van de bezoekers)

WONDR profileert zichzelf als een speeltuin voor volwassenen, waar al je zintuigen worden geprikkeld. In die zin is er dus niet alleen sprake van selfie momenten. Ook geur en geluid spelen een rol. De bezoekers worden op de website verleid met: “Schommel in een wonderbaarlijke jungle. Duik in een bad van roze marshmallows. Dans onder een glinsterende disco-hemel. Neem een confetti-douche. Zing de longen uit je lijf. Word één met kunstwerken. En ervaar waar sweet dreams van zijn gemaakt.”

Het meest geliefde object is het marshmellow zwembad, waarin maar liefst 160.000 handgemaakte zachte snoepvompjes zijn verwerkt – en die ook helemaa ruikt naar de zoete marshmellows.

Entreeprijs: € 24,50 (de ticketing maakt gebruik van tijdsloten)

Meer informatie: www.wondrexperience.com

Crazy Selfie, Amersfoort

De jongste ontwikkeling vinden we in Amersfoort, waar op 10 januari 2020 de studio van Crazy Selfie werd geopend. Ten opzichte van de voorgaande twee concepten is er een belangrijk verschil; je kunt hier alleen op afspraak terecht, en de locatie is per tijdseenheid beschikbaar voor groepen tot maximaal 10 personen.

Crazy Selfie profileert zich met foto’s van optische illusies. De initiatiefnemer, Conrad Stockmann, bedacht het concept en liet twee kunstenaars de 15 selfie locaties realiseren. Bij elke opstelling wordt je optisch in de maling genomen. Er is een app ontwikkeld die automatisch helpt bij met de juiste instellingen op je mobiele telefoon (o.a. hoge resolutie zodat de foto’s ook kunnen worden geprint op een T-shirt of een taart). Ook is er veel aandacht voor goede belichting en zijn er diverse  mobiele decorstukken voorhanden.

We spreken Stockmann in Amersfoort. Wat is volgens jou de drijfveer van de bezoekers? Stockmann;  “Ik ben afkomstig uit het artiestenmanagement, en ik zie dat er heel veel mensen zijn die er van dromen om beroemd te worden. Dat gevoel willen we ze hier geven, door mensen in uitzonderlijke situaties op de foto te zetten. In eerste instantie had ik verwacht dat we daarmee vooral een doelgroep van jonge meiden zouden aantrekken. In de praktijk zien we vooral veel 35 plussers- en ook mannen weten de weg te vinden.”

Er werd tot nu toe zo’n € 30.000  geïnvesteerd in het concept. De initiatiefnemer runt de attractie naast zijn reguliere baan. Stockmann ziet dat zijn product zeer goed schaalbaar en mobiel is opgezet, waardoor de flexibiliteit groot is. De Crazy Selfie On Tour is inmiddels aan de evenement- en festivalmarkt gepresenteerd en de eerste aanvragen zijn ook al binnen. Deze set up zal vanaf het voorjaar het land in gaan. Stockmann ziet ook kansen voor het aanhaken bij een winkelconcept of geclusterde attracties. Het toevoegen van een horecapunt staat hoog op het verlanglijstje. 

Entreeprijs: € 15,00 p.p.

Meer informatie: www.crazyselfie.nl