Het begin van een nieuw jaar gaat traditioneel gepaard met voorspellingen. Een van de vaste voorspellers op het gebied van vrijetijd is Goof Lukken, docent aan de vrijetijdsopleiding BUAS (v.h. NHTV).)

Het begin van een nieuw jaar gaat traditioneel gepaard met voorspellingen. Een van de vaste voorspellers op het gebied van vrijetijd is Goof Lukken, docent aan de vrijetijdsopleiding BUAS (v.h. NHTV).)

Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in het komende jaar, 2019. Kwalitop (de zucht van de consument naar topkwaliteit in beleving), managetourism (toerisme moet goed gemanaged worden) festivalisering (unieke tijdelijke lifestylebelevingen met aandacht voor duurzaamheid en communities) en citycenter-fun (succes van binnensteden is sterk afhankelijk aan het worden van de gastvrijheids- en belevingsindustrie).

Kwalitop

Door de groei van het aanbod van producten in de vrijetijdsindustrie heeft de consument vooral oog voor kwaliteit in verhouding tot een goede prijs. De consument heeft keuzestress en laat zich leiden door beoordelingen van andere klanten en die van influencers. Voor veel bedrijven in de gastvrijheidsindustrie betekent dit dat men de juiste keuzes moet maken m.b.t. strategie, prijs, product. Gasten zijn verwend en kunnen hun aanbod makkelijk vergelijken. In 2019 worden met name vakantieparken gerevitaliseerd om verdere verpaupering te voorkomen .In diverse provincies zijn hiervoor nu projecten. Er zullen een aantal parken gesloten worden en een aantal parken krijgen andere bestemmingen De attracties in Nederland gaan zich ook meer focussen zodat consumenten een duidelijke reden krijgen om een park te bezoeken. Voorbeelden zijn de Efteling die zich focust op de internationale bezoeker, of Madurodam die naast miniaturen de historie van ons land wil laten zien via belevingsvolle attracties. In de dierentuinwereld spelen de verschillen tussen kleine dierenparken (voor de regio) en ambitieuze parken zoals Wildlands (gethematiseerde dierentuin) en Safaripark Beekse Bergen (combi van dagsafari’s en slapen in een safariresort).

Managetourism

Overtourism/toerisme was het woord van 2018. Meestal genoemd in relatie tot veel overlast (en drukte) in Amsterdam. De gastvrijheidsbranche moet juist naar het goed managen van toerisme. Hierbij is oog voor alle belanghebbenden zoals bedrijfsleven, toerist, inwoner en overheid. Door inkomende en nationale toeristen goed te managen en te spreiden ontstaan er grote economische kansen. In de visie toerisme 2030 worden hierin duidelijke keuzes gemaakt. In Nederland was de toerismesector in 2017 goed voor €82 miljard aan bestedingen. Met een toegevoegde waarde van €28,3 miljard had deze sector een aandeel van 4,3% in het totaal bruto nationaal product. De sector telde in 2017, 761.000 banen (CBS, 2018).

Festivalisering

Het aantal festivals is over hun hoogtepunt heen maar de de tijdelijke pop-up-belevingen, lijken veel op festivals. Hierin is een mooie combinatie van beleving, food, retail, entertainment en een lifestyle iets dat veel van een festival wegheeft.  Evenementen als de bright day (nieuwste technologie en gadgets), Jumbo racedagen (Formule 1) en Healty Fest (in een bungalowpark) zelfs een pretpark als Walibi mooie voorbeelden. Deze laatste verandert het thema van het pretpark in de festivalsfeer om de doelgroep teens en twens (20 jarigen) aan te spreken. De kracht van festivalisering is het tijdelijk bij elkaar brengen van een community met gelijke interesses.

City(center)-fun

De laatste jaren is met name het aantal gastvrijheidsbedrijven in en rond de stad gegroeid. Er is een enorme groei in kleinschalige attracties zoals escaperooms, horeca met speelgelegenheid, bioscopen, klimhallen, indoor trampolineparken, glowgolf- en kartbanen. De vrijetijdsconsument heeft steeds meer keuze. Ook retail begint het belang van entertainment en beleving te zien. Winkels worden meer een belevingscentrum dat kan concurreren met de webwinkel. Daarnaast zorgt retaitainment (de combinatie tussen retail en entertainment) voor een bezoek aan de fysieke winkels of winkelstraat. Door toevoeging van (tijdelijke) attracties of evenementen trekken consumenten weer naar de binnensteden.

Goof Lukken is oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.

Meer informatie: www.vrijetijdskennis.nl.