De afgelopen periode is de hype misschien iets minder geworden, maar nog steeds wordt er veel over gesproken: Bitcoins en alle andere varianten, de altcoins. Het wordt een nieuwe manier van betalen als we de optimisten mogen geloven. De afgelopen periode is de hype misschien iets minder geworden, maar nog steeds wordt er veel over gesproken: Bitcoins en alle andere varianten, de altcoins. Het wordt een nieuwe manier van betalen als we de optimisten mogen geloven.

De bedenkers van deze nieuwe geldeenheid willen met een nieuw systeem de grote banken omzeilen. Hierdoor worden kosten bespaard en ligt de macht niet meer bij de multinationaal opererende banken. Dat moet voordelen opleveren. Maar wanneer de consument het straks in grote mate de nieuwe geldeenheid gaat adopteren moet ook de ondernemer hier klaar voor zijn. Daarom zullen wij dieper ingaan op de acceptatie van Bitcoins en altcoins als ondernemer en lichten er specifiek een case uit vanuit de recreatiesector. Betalingsproviders bewegen mee Natuurlijk zijn niet alleen ondernemers en consumenten bezig met deze ontwikkeling. Ook betalingsproviders hebben hierop ingespeeld en accepteren sinds een tweetal jaar geleden ook bitcoins in hun betalingssystemen. Wanneer je als webshop bijvoorbeeld een koppeling hebt met een Mollie of Shopify hebt is het eenvoudig om het te implementeren door in de back-end van het systeem jouw wallet (Bitcoin adres) te plaatsen. Wat een andere, interessante, mogelijkheid is bij het accepteren van bitcoins via een betalingsprovider is het directe omruilen van de Bitcoins. Wanneer een klant bijvoorbeeld betaald met Bitcoins bij “webshop A” kan de betalingsproviders ervoor zorgen dat de uitbater van de webshop uitbetaald wordt in euro’s. Op eigen initiatief Een andere mogelijkheid voor het laten uitbetalen in Bitcoins is door het zelf plaatsen van jouw wallet adres op de website, fysiek of in de afsluitstraat van een webshop. Het probleem hierin is dat er ongevraagd gebruik kan worden gemaakt van het adres en daarom moet het beveiligd worden. Groepen weren Doordat de Bitcoin niet traceerbaar is voor de autoriteiten trekt het, logischerwijs, ook illegale activiteiten aan. Criminelen kunnen namelijk anoniem transacties doen en dus ook geld witwassen of met illegaal verkregen geld aankopen doen. Daar wil je als ondernemer natuurlijk uit de buurt blijven. Dit 'probleem' kan zich overigens ook voordoen met fysieke euro’s. Dit zou één van de weinige redenen zijn om digitale valuta’s niet te accepteren als ondernemer/webshop eigenaar. Voorlopers in recreatie Op dit moment zijn er tussen de 10 en 20 Nederlandse ondernemers die Bitcoins accepteren in de recreatieve sector. Denk hierbij aan diverse hotels, restaurants en organisatoren van uitjes. Bij deze laatste is Amsterdam City Tours een mooi voorbeeld. Zij verkopen tickets van een groot aantal uitjes in en rondom Amsterdam en accepteren sinds een jaar Bitcoin als betaalmiddel. Wat zij merken is dat het nog relatief weinig (logisch) wordt gebruikt ten opzichte van de traditionele betalingsmogelijkheden maar er is zeker wel beweging. Een e-commerce medewerker vertelt: “Wij merken dat steeds meer Nederlanders, maar voornamelijk toeristen, bezig zijn met digitale valuta’s. Op dit moment bieden wij enkel nog de mogelijkheid voor betalingen met Bitcoins, maar wanneer er wat meer draagvlak is moet het geen probleem zijn om ook andere populaire digitale valuta’s te gaan accepteren”. Zowel de Nederlandse als de wereldwijde markt merkt een groei in het vertrouwen in de digitale valuta. Bij een stabilisatie van de koers zal de adoptie hoogstwaarschijnlijk nog groter worden. Gedrag van de consument Iets wat sterk in de gaten gehouden moet worden is het gedrag van consumenten. Zij kunnen tegenwoordig relatief eenvoudig cryptocurrencies kopen bij platformen als Bitvavo. Hier kan met iDeal worden afgerekend en is het niet nodig om een zogeheten “wallet” aan te maken. De verkopende partij beheert namelijk de Bitcoins in eigen wallets, zowel on- als offline opgeslagen. De consument hoeft hierdoor niet stil te staan bij eventuele beveiliging van de waardevolle financiële (of voor sommige mensen beleggings-) producten. Zodra een consument van plan is om een betaling in een webshop te doen met digitale valuta’s is het van belang dat het toegankelijk is. Zorg er daarom voor dat altijd de wallet codes van eigen rekening beschikbaar zijn of dat er een QR code beschikbaar is die eenvoudig kan worden gescand met de smartphone of tablet. De betalingen via de blockchain gaan tegenwoordig zo snel dat het verschil bij een ondernemer ook direct in de wallet te zien is. Wel zo veilig. met dank aan: Bitvavo is een handelsplatform voor Bitcoins en andere cryptocurrencies. Zo zorgen zij ervoor dat iedere consument veilig en gemakkelijk digitale valuta kan verkrijgen. Ben je nog helemaal onbekend met dit fenomeen? Maak gratis een Bitvavo account aan (als consument) inclusief wallets om direct digitale valuta te kopen en verkopen.