ABN AMRO verwacht dat de vrijetijdssector in 2017 met 3,3% groeit. Het aantal toeristische overnachtingen stijgt in 2017 naar verwachting met 2,7% naar ruim 109 miljoen overnachtingen. Daarnaast constateert ABN AMRO dat liefst 83% van de bestedingen door Nederlanders aan vliegtickets en accommodaties online gaat. ABN AMRO verwacht dat de vrijetijdssector in 2017 met 3,3% groeit. Het aantal toeristische overnachtingen stijgt in 2017 naar verwachting met 2,7% naar ruim 109 miljoen overnachtingen. Daarnaast constateert ABN AMRO dat liefst 83% van de bestedingen door Nederlanders aan vliegtickets en accommodaties online gaat. Groei in toeristisch verblijf De Leisure-sector groeit in 2017 naar verwachting met 3,3 procent. Naast de economische groei en hogere consumentenbestedingen is het toerisme een aanjager van groei in verschillende vrijetijdsbranches. In 2016 waren er 106,6 miljoen overnachtingen bij toeristische accommodaties in Nederland. Vooral het toerisme uit het buitenland groeide sterk: in de laatste vier jaar met 34 procent. Voor 2017 verwachten we een groei van met 2,7 procent naar ruim 109 miljoen overnachtingen. Hierbij zijn de verblijven via Airbnb nog niet eens meegerekend. Wij verwachten dat de groei van het toerisme onder meer vanuit Duitsland komt, die overigens ook bij Airbnb-woningen behoorlijk goed vertegenwoordigd is. ABN AMRO verwacht voor 2017 een bezoekersgroei van 2 procent voor de verblijfsrecreatie (vakantieparken, campings en groepsaccomodaties). Voor hotels wordt een omzetgroei verwacht van 3 procent. De reisbranche profiteert ook van de groei van het toerisme, en liet vorig jaar een omzetgroei zien van 8,7 procent. Daarbij groeiden de reisbemiddelaars hard, terwijl de reisorganisatiebureaus (touroperators) vorig jaar krompen. Voor de reisbranche is een goede vindbaarheid en profilering online (ook via mobiele websites) cruciaal: liefst 83% van de bestedingen aan vliegtickets en accommodaties (door Nederlanders) gaat inmiddels online. Hotels en verblijfsrecreatie focussen meer op luxe Binnen de Leisure-sector concurreren verschillende vormen van vrijetijdsbesteding met elkaar, zoals hotels, campings en vakantieparken, dierentuinen en pretparken. Er is sprake van een grotere focus op luxe, beleving en gemak voor de consument. Zo investeren attractieparken in nieuwe attracties en locaties om te overnachten. Campings schuiven op naar vakantieparken en bieden luxe onderkomens op het kampeerterrein. Vakantieparken schuiven op hun beurt op richting hotels en bieden meer gemak, zoals flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservices of kinderoppas. Hotels investeren in service en voegen welness- en vergaderfaciliteiten toe. ABN AMRO verwacht dat deze verschuiving in 2017 doorzet, maar ziet tevens kansen voor bijvoorbeeld hotelketens die zich juist op gemak en een lage prijs richten. [caption id="attachment_48948" align="alignright" width="300"] restaurant Albron / Center Parcs[/caption]Stijgende bezoekersaantallen in restaurants, culturele instellingen en bioscopen Ook restaurants profiteren volop van het economisch herstel en de groei van het besteedbaar inkomen daarbinnen. Hiervan profiteren vooral de horeca in de grote steden. In 2016 stegen de verkoopvolumes van restaurants met 4,7 procent, en voor 2017 verwacht ABN AMRO een groei van 4,5 procent. Ook voor de sector Kunst en Cultuur zijn de vooruitzichten positief. In 2017 en 2018 groeien de volumes met 1,5 procent per jaar. Daarbij steeg in 2016 het bioscoopbezoek met 4 procent en ook in 2017 kan deze sector een groei tegemoetzien. “De Leisure-sector staat er goed voor. Door de steeds grotere concurrentie is het voor ondernemers echter wel belangrijk zich te blijven onderscheiden. Inzetten op beleving, luxe en gemak kan daarbij een optie zijn, mits de locatie hiervoor geschikt is”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Samenwerken kan hierbij uitkomst bieden. Zowel binnen de dag- als verblijfrecreatie is het belangrijk hierbij niet alleen te focussen op een toename van het bezoek, maar vooral op de kwaliteit van het bezoek. Consumenten zijn bereid te betalen voor een VIP-ervaring.” Bekijk het hele rapport op: www.abnamro.nl