Sinds de opening in mei 2016 hebben ruim een kwart miljoen mensen uitzichtpunt Adamtoren in Amsterdam-Noord bezocht. Filmmuseum Eye op de IJ-oever trok net iets meer bezoekers dan in 2015. Noord geeft een mooi voorbeeld van succesvolle spreiding van toeristen over de stad. En er is nog meer potentie... Sinds de opening in mei 2016 hebben ruim een kwart miljoen mensen uitzichtpunt Adamtoren in Amsterdam-Noord bezocht. Filmmuseum Eye op de IJ-oever trok net iets meer bezoekers dan in 2015. Noord geeft een mooi voorbeeld van succesvolle spreiding van toeristen over de stad. En er is nog meer potentie... Toeristen spreiden over de stad Amsterdam is populair onder toeristen en het toenemend aantal bezoekers zorgt op steeds meer plekken voor knelpunten. Al enkele jaren wordt er door de gemeenten en Amsterdam Marketing ingezet op een betere spreiding over de stad en de regio. Dat gebeurt o.a. met de internationaal geprezen campagne; Amsterdam bezoeken, Holland zien. Ook stadsdelen waar voorheen weinig toeristen kwamen kunnen meeprofiteren van het groeiend toerisme. Met name de IJ-oevers in Amsterdam-Noord, waar voorheen vooral scheepsbouw plaatsvond, heeft zich ontwikkeld tot een nieuwe en hippe toeristische locatie. Groeicijfers voor Noord De IJ-oevers in Noord bestaan uit twee delen die niet direct naast elkaar liggen. Filmmuseum Eye en de Adamtoren liggen in Overhoeks (rondom 'het oude Shellgebouw'), recht tegenover het Centraal Station. Het tweede gedeelte is in ontwikkeling op het terrein van de voormalige scheepswerf NDSM. Hier is veel scheepvaarthistorie zichtbaar en ook creatieve en alternatieve concepten geven dit gedeelte een heel eigen karakter. De grootste attractie in Overhoeks is op dit moment Filmmuseum Eye. Die werd in 2016 door 711.000 mensen bezocht (700.000 in 2015). Ook de nieuwe attractie Adamtoren heeft een uitstekende start gemaakt. Sinds 17 mei 2016 passeerden al zo'n 250.000 mensen de entree van de uitkijktoren (tickets volwassenen a € 12,50) en nog eens 50.000 thrillseekers waagden zich aan de schommels die je over de rand laten schommelen. In de Adamtoren heeft inmiddels de soft opening van een nieuw hotelconcept (Sir Adam Hotel) plaatsgevonden waarbij vooral de huiskamerlobby, onder in het gebouw, de moeite van een bezoekje waard is. In 2017 komt er nog een grote attractie bij; Fly over Holland. De contouren van dit nieuwe gebouw zijn inmiddels zichtbaar. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="47330,47331,47332,47333"] Op het NDSM terrein is inmiddels een mooie mix ontstaan van creatieve bedrijven en toeristisch aanbod. Hotel Botel is inmiddels al weer een oudgediende. Het Kraanhotel (slapen in een een oude havenkraan) is een mooi voorbeeld van creatief hergebruik van bestaand cultuurhistorisch erfgoed. En ook Hilton heeft zich met een Double Tree hotel in dit gebied gevestigd. Ook diverse eetgelegenheden hebben hier hun thuishaven gevonden. Als we bedenken dat veel toeristische ontwikkelingen zijn gebaseerd op mooie (historische) verhalen, dan heeft Noord hier nog een enorme schat aan onontwikkeld materiaal liggen. Bij een wandeling over het terrein zie we o.a. het oude Veronica schip, het oude opleidings-zeilschip van de marine en veel oude gebouwen waar vroeger schepen werden gebouwd. [gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="47334,47335,47336,47337,47338,47339,47340,47341"] Logistiek De groeiende populariteit van Amsterdam-Noord vraagt om een aanpassing van de infrastructuur. De verbinding tussen de binnenstad en Noord vindt nog altijd plaats met pontjes. Op drukke dagen is de capaciteit van deze pontjes op dit moment onvoldoende. De Noord-Zuid lijn (metro) kan deze bezoekersstroom in de toekomst deels opvangen. Ook wordt er gekeken naar andere alternatieven voor de oversteek (brug, grotere ponten, kabelbaan). Ook de verbinding tussen de twee zones in Amsterdam-Noord wordt steeds beter. Er is inmiddels een goede fietsverbinding. Voor wandelaars is de afstand 'aan de lange kant'. Meer weten over logistiek in Recreatie en toerisme?: Congres Gastvrij Bereikbaar (23 januari)